RandstadRail van HTM

Leden stemmen in met nieuwe cao voor HTM

De werknemers van stadsvervoerder HTM hebben definitief een nieuwe cao. De leden van vakbonden FNV en CNV hebben ingestemd met het onderhandelingsresultaat dat op 10 juli werd gesloten. In het akkoord is onder meer een afspraak gemaakt voor een loonstijging van 3,2 procent in 2019 en een eenmalige uitkering van 700 euro. 

Begin juli werd door medewerkers gestaakt, omdat er tot dat moment geen akkoord kon worden bereikt. Er reden van 06.00 uur tot 10.00 uur geen bussen of trams. FNV meldde op dat moment geen andere optie te hebben, omdat de directie van de Haagse vervoerder zelfs een ultimatum had laten verlopen. HTM zelf reageerde echter verrast op de staking en vond dat er nog genoeg ruimte voor overleg was.

Werkdrukverlichting

Een belangrijk punt tijdens de onderhandelingen voor de vakbonden was de hoge werkdruk. In de nieuwe cao zijn daar afspraken over gemaakt. Zo wordt de leeftijd waarop niet rijdend roosterpersoneel en uitvoerend technisch personeel wordt vrijgesteld van nachtdiensten verlaagd van 62 naar 60 jaar en met ingang van 1 januari 2020 verder verlaagd naar 59 jaar.

Wat verder moet bijdragen aan minder werkdruk is dat nieuwe chauffeurs en trambestuurders voortaan vanaf de eerste werkdag in dienst zullen komen van de HTM. Zij treden in dienst met een zogenaamd opleidingscontract 18 maanden. Hierna zal de medewerker een arbeidscontract voor onbepaalde tijd van toepassing zijn, zoals is afgesproken in de cao. De nieuwe cao geldt voor circa 2.000 medewerkers van HTM en is geldig tot eind 2020.

De FNV liet al eerder weten blij te zijn dat HTM na de staking bereid was de vakbond tegemoet te komen. “Er komen meer mensen in vaste dienst, dus voor iedereen gelden dezelfde rechten. En we kijken hoe we op termijn de werkweek in kunnen korten en hoe vervroegd pensioen ingevoerd kan worden. Daardoor kunnen de HTM’ers gezond hun pensioen halen”, aldus FNV-bestuurder Eric Vermeulen op dat moment.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.