Informatieborden bij vertraging op het station

NS wil Geld Terug bij Vertraging-regeling aanpassen

Nu NS partijen buiten de OV-markt ook treinritten en abonnementen laat aanbieden, noodzaakt dit tot een aanpassing van de ‘Geld Terug bij Vertraging’-regeling van NS. Op dit moment weet NS namelijk precies wat een reiziger betaald heeft voor zijn reis. Maar dat zal straks niet meer zo zijn, omdat de derde partijen zelf mogen bepalen voor welke prijs zij vervoersbewijzen aanbieden. De spoorvervoerder denkt dat de reiziger hier altijd op vooruit gaan.

NS stelt voor om de restitutie, bij reizigers waarvan de precieze prijs voor het ticket niet bekend is, te baseren op de ritprijs vol tarief voor eerste of tweede klas. “Hiermee blijft de regeling Geld Terug bij Vertraging ook voor deze reizigers in stand”, schrijft NS. De vervoerder heeft voor de aanpassing een adviesverzoek ingediend bij de consumentenorganisaties in het Locov.

Mobiliteitsmarkt

Vorige maand maakte NS bekend derde partijen toegang te gaan geven tot het systeem van NS, zodat deze zelf abonnementen kunnen samenstellen en OV-producten kunnen aanbieden. Het is dan aan die partij om een prijs te bepalen. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om bundels voor verschillende modaliteiten aan te bieden. In die gevallen betalen reizigers echter een totaalprijs voor alle mobiliteit, waardoor het voor NS onmogelijk is om vast te stellen wat hij voor zijn treinrit heeft betaald.

De spoorvervoerder is van mening dat de nu bedachte oplossing voor de teruggave-regeling vrijwel altijd positief uitpakt voor de reiziger. “NS verwacht dat bijna alle reizigers die hun treinticket anders dan bij NS hebben aangeschaft, financieel voordeel hebben van deze aanpassing omdat zij relatief een hogere restitutie krijgen als zij minder dan het vol tarief hebben betaald”, aldus de vervoerder.

NS heeft die hogere kostenpost momenteel al ingecalculeerd en houdt bovendien het gebruik van deze regeling goed in de gaten. Bij misbruik zullen er indien nodig maatregelen worden genomen. Het is de verwachting dat de consumentenorganisaties halverwege oktober hun advies geven over de gewenste aanpassing.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil Geld Terug bij Vertraging-regeling aanpassen | OVPro.nl
Informatieborden bij vertraging op het station

NS wil Geld Terug bij Vertraging-regeling aanpassen

Nu NS partijen buiten de OV-markt ook treinritten en abonnementen laat aanbieden, noodzaakt dit tot een aanpassing van de ‘Geld Terug bij Vertraging’-regeling van NS. Op dit moment weet NS namelijk precies wat een reiziger betaald heeft voor zijn reis. Maar dat zal straks niet meer zo zijn, omdat de derde partijen zelf mogen bepalen voor welke prijs zij vervoersbewijzen aanbieden. De spoorvervoerder denkt dat de reiziger hier altijd op vooruit gaan.

NS stelt voor om de restitutie, bij reizigers waarvan de precieze prijs voor het ticket niet bekend is, te baseren op de ritprijs vol tarief voor eerste of tweede klas. “Hiermee blijft de regeling Geld Terug bij Vertraging ook voor deze reizigers in stand”, schrijft NS. De vervoerder heeft voor de aanpassing een adviesverzoek ingediend bij de consumentenorganisaties in het Locov.

Mobiliteitsmarkt

Vorige maand maakte NS bekend derde partijen toegang te gaan geven tot het systeem van NS, zodat deze zelf abonnementen kunnen samenstellen en OV-producten kunnen aanbieden. Het is dan aan die partij om een prijs te bepalen. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om bundels voor verschillende modaliteiten aan te bieden. In die gevallen betalen reizigers echter een totaalprijs voor alle mobiliteit, waardoor het voor NS onmogelijk is om vast te stellen wat hij voor zijn treinrit heeft betaald.

De spoorvervoerder is van mening dat de nu bedachte oplossing voor de teruggave-regeling vrijwel altijd positief uitpakt voor de reiziger. “NS verwacht dat bijna alle reizigers die hun treinticket anders dan bij NS hebben aangeschaft, financieel voordeel hebben van deze aanpassing omdat zij relatief een hogere restitutie krijgen als zij minder dan het vol tarief hebben betaald”, aldus de vervoerder.

NS heeft die hogere kostenpost momenteel al ingecalculeerd en houdt bovendien het gebruik van deze regeling goed in de gaten. Bij misbruik zullen er indien nodig maatregelen worden genomen. Het is de verwachting dat de consumentenorganisaties halverwege oktober hun advies geven over de gewenste aanpassing.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.