Test met automatische treinen ‘opmaat’ naar proef met reizigers

Arriva, trein, Groningen

De provincie Groningen, vervoerder Arriva en ProRail gaan door met het beproeven van zelfrijdende treinen. De tweede proef zal binnenkort plaatsvinden en is volgens beheerder ProRail een ‘opmaat naar de eerste test met passagiers’. Dan zal ook worden gekeken hoe reizigers het rijden onder Automatic Train Operation (ATO) beleven.

De partijen die samenwerken bij de proeven in Groningen zijn Arriva, de provincie Groningen, ProRail en Stadler. Vervoerder Arriva heeft een passagierstrein beschikbaar gesteld en begin dit jaar werd tussen Groningen en Zuidhorn voor de eerste keer proefgereden met Automatic Train Operation (ATO), de techniek die treinen zelfstandig over het spoor kan laten rijden.

Effect

Het is de bedoeling om de komende jaren het aantal treinen dat per uur rijdt over het spoor te verhogen en dit kan volgens ProRail gemakkelijker met ATO. Daardoor kunnen er gemakkelijker meer treinen over het spoor rijden, zonder dat er extra infrastructuur wordt aangelegd. De verwachting is dus dat dit op het drukbezette spoor in Nederland veel voordelen oplevert.

Het is echter de vraag hoe mensen daarop reageren. Dit wordt echter nog niet in de komende test onderzocht. Bij de proef tussen Groningen en Buitenpost wordt er gemeten wat het effect van het rijden onder ATO heeft op de aankomsttijden, de nauwkeurigheid van halteren op de stations en het energieverbruik. Maar testen met passagiers staan dus wel op de planning.

De passagierstrein rijdt onder Grade of Automation level 2 (GoA 2), waarbij de machinist toezicht houdt, ingrijpt bij calamiteiten en de deuren van de trein opent en sluit.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.