Zwolle Stadshagen vanaf 15 december open voor reizigers

Het station Zwolle Stadshagen wordt vanaf 15 december 2019 opgenomen in de normale dienstregeling. Op de Kamperlijn zal de trein niet harder gaan rijden dan 100 kilometer per uur, maar volgens de provincie Overijssel blijven alle overstappen in Zwolle behouden, met uitzondering van die richting Lelystad en Den Haag. Dit is mogelijk door korter te halteren op station Zwolle Stadshagen en door het aanpassen van de dienstregeling tussen Zwolle en Kampen.

De Kamperlijn is in de afgelopen jaren nogal een hoofdpijndossier gebleken. In december 2017 werd namelijk geconstateerd dat de Flirt-treinen helemaal geen snelheid van 140 kilometer per uur konden halen, omdat de bodem te slap was. Een stop op het nieuwe station Zwolle Stadshagen bleek niet mogelijk.

Keertijd

In de eerste weken van juni zijn door ProRail verschillende proefritten uitgevoerd om een oplossing te vinden voor de lagere snelheid. Inmiddels is besloten de keertijd in Zwolle te verkorten van zeven naar vier minuten. Op Kampen is daarvoor juist vier minuten in plaats van drie. “Dit geeft de machinist voldoende tijd om de trein weer gereed te maken voor vertrek. Om ervoor te zorgen dat de machinisten zich kunnen focussen op het rijden van de trein, wordt de welkomstomroep geautomatiseerd”, aldus de provincie.

Daarnaast worden de camera’s aan de buitenzijde van de trein worden aangepast zodat bij perron 12, waar de trein in een bocht staat, de machinisten de cabine niet meer hoeven te verlaten om te zien of er nog reizigers in- en uitstappen. Bij het splitsen en combineren van de treinen wordt extra personeel ingezet. Keolis maakt het bovendien mogelijk dat de trein niet alleen vanaf perron 12, maar ook vanaf het naastgelegen perron 13 uit Zwolle richting Kampen kan vertrekken.

Precieze vertrektijd

Na de proefritten is ook besloten om de vertrekprocedure aan te passen. Op dit moment start de machinist de vertrekprocedure op elke hele minuut van de aangegeven vertrektijd, waarna de deuren van de trein sluiten en de trein vertrekt. Door de vertrekprocedure een paar seconden eerder te starten, kunnen de treinen ook daadwerkelijk op elke hele minuut vertrekken.

Overigens zullen reizigers met bestemming Deltion Campus niet gebonden zijn aan het treinvervoer. Keolis zet namelijk met ingang van de nieuwe landelijke dienstregeling op 15 december 2019 een bus in tussen station Zwolle Stadshagen en de Deltion Campus. Die rijdt in de ochtendspits van maandag tot en met vrijdag en reizigers zullen hiermee circa tien minuten eerder op Deltion Campus zijn dan met de huidige verbinding via station Zwolle en buslijn 9. Buiten de ochtendspits rijdt buslijn 10 niet, omdat de spreiding van de reizigers dan groter is.

Infrastructuur

Eerder werd al bekend dat het niet haalbaar was om de trein werkelijk 140 kilometer per uur te laten rijden. De betrokkenen keken naar de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de noodzakelijke maatregelen en ontdekten dat de kosten hiervoor zouden uitkomen tussen de 35 en 100 miljoen euro.

Wel heeft ProRail enkele maatregelen uitgevoerd aan het spoor. De seinen, borden en beveiliging zijn naar de structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen aangepast en zijn de bovenleidingmasten bij IJsselmuiden verstevigd. Verder wordt nog voor 15 december de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken en het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is voor half december afgerond. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.