Machinist op de bok (foto: NS)

NS test zelfrijdende trein voor betere benutting spoor

NS zoekt naar slimme oplossingen om het bestaande spoor beter te benutten. Eén daarvan is de inzet van autonome treinen, waardoor de voertuigen op termijn dichter op elkaar moeten kunnen rijden. Hierdoor moeten er meer treinen per uur kunnen rijden en dat vergroot de capaciteit. NS voert dit jaar nog een eerste testrit uit met een automatische treinpiloot.

Die test zal plaatsvinden op het spoor tussen Lelystad en Zwolle. Reizigers zullen nog geen gebruik kunnen maken van deze trein en in eerste instantie zal ook nog gewoon een machinist in de cabine aanwezig zijn. De machinist kan tijdens de rit bijsturen en ingrijpen als dat nodig is. “Vergelijkbaar met de aanwezigheid van de piloot in de cockpit”, aldus NS.

Computer

De eerste zelfrijdende trein van NS wordt een Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). In de cabine van deze trein wordt een computerunit geplaatst die de trein laat rijden. De computer weet alles van de trein en de infrastructuur en is in staat om de trein te besturen door deze informatie samen te brengen. Het is niet voor het eerst dat in Nederland zelfrijdende treinen worden getest. Arriva en ProRail zijn hier sinds begin dit jaar ook al mee bezig.

NS hoopt met name dat dit een van de oplossingen is voor het verwachtte spoorplafond. Enkele maanden terug waarschuwde de vervoerder dat het spoor al in 2027 ‘vol’ is. De vervoerder is daarom ook druk aan het lobbyen bij de overheid om extra geld in infrastructuur te investeren. Andere oplossingen worden ook onder de loep genomen. Tijdens de test met de autonome trein wordt onder andere onderzocht wat de mogelijke positieve effecten zijn op de capaciteit, de duurzaamheid en de veiligheid.

Spoorcongres

Zusteruitgave RailTech.com organiseert op 19, 20 en 21 november in Parijs een spoorcongres over Automatic Train Operation (ATO) & Digital Railway. Diverse internationale experts delen hun kennis en ervaringen die zij reeds met deze technologie hebben opgedaan. Ook gaan zij met elkaar in discussie over hoe het systeem nog verder kan worden geoptimaliseerd.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.