Nachttrein ÖBB (foto: NS)

Nachttrein naar Innsbruck en Wenen rijdt eind 2020

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven trekt maximaal 6,7 miljoen euro uit voor de nachttrein tussen Amsterdam, München en Wenen. De internationale slaaptrein gaat eind volgend jaar weer reizigers vervoeren vanaf Nederland.NS heeft meerdere malen aangegeven wel interesse te hebben in een nachttrein, maar alleen als het ministerie financieel zou bijdragen.

Vervoerders NS en ÖBB gaan de trein samen exploiteren en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat stelt dus een aantal miljoen euro beschikbaar om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 financieel dekkend te maken voor de vervoerders. “De nachttrein heeft nog een steuntje in de rug nodig, maar ik weet zeker dat reizigers het gaan waarderen. Op steeds meer bestemmingen tot zo’n 700 kilometer is de trein al de beste keuze. Met de nachttrein bieden we ook op langere afstanden een duurzaam alternatief voor het vliegtuig”, reageert NS-topman Roger van Boxtel.

Concurrentie vliegtuig

Volgens NS is het erg lastig om een nachttrein kostendekkend aan te bieden. In 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Amsterdam, omdat Deutsche Bahn de stekker eruit trok. Van Boxtel: “Om succesvol een nachttrein te rijden, moeten ticketprijzen concurrerend zijn met die van vliegen. Maar een nachttrein rijden is best complex en niet goedkoop. De trein rijdt door meerdere landen, heeft relatief veel personeel aan boord en vanwege de grote afstanden is gebruik van het spoor relatief duur. Anders dan bij vliegreizen, betalen treinreizigers bovendien wel belasting over hun ticketprijs. Europese nachttreinen zijn daardoor vaak niet volledig kostendekkend.”

Dit wordt erkend door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “De kosten voor het rijden van een nachttrein over grote afstanden binnen Europa wegen op dit moment nog niet op tegen het aantal reizigers dat hier gebruik van wil maken. Dit zogeheten exploitatietekort wordt de komende jaren middels een subsidie ondervangen. Uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid blijkt dat de meeste nachttreinen in Europa een vorm van subsidie ontvangen.”

Marktonderzoek

Bovendien heeft Van Veldhoven een marktonderzoek laten doen, waaruit blijkt dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. Het is echter de ambitie van de staatssecretaris dat de komende jaren twee miljoen extra reizigers gebruik gaan maken van de internationale trein. Verder wordt de komende jaren met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden.

In de komende maanden zullen de vervoerders en de staatssecretaris overleggen over de details en afhankelijkheden, zoals inpassing in de dienstregeling en de beschikbaarheid van materieel, op te lossen. Van Boxtel: “Maar met zulke enthousiaste partners hebben we er veel vertrouwen in dat we eind volgend jaar met deze nieuwe trein kunnen starten. In de tussentijd blijven we werken aan verbeteringen die ook hoog op mijn lijstje staan, maar die helaas langer op zich laten wachten. Zoals een snellere Intercity naar Berlijn.”​

Prijzen

De trein zal aan het begin van de avond vertrekken in Amsterdam en reizigers kunnen ’s ochtends aankomen in München, Innsbruck of Wenen. De nachttrein splitst daarvoor in Nürnberg, waarna een deel doorrijdt naar München en Innsbruck en het andere deel naar Wenen. De reistijd wordt circa 14 uur. De prijzen voor zitplaatsen beginnen rond de 29 euro, ligplaatsen vanaf 59 euro en slaapplaatsen vanaf 89 euro.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.