Arriva test waterstoftrein in 2020

Waterstoftrein Alstom

Arriva gaat volgend jaar in de provincie Groningen een proef uitvoeren met een waterstoftrein. De vervoerder wil op die manier uitzoeken of treinen op waterstof een goede manier zijn om het treinvervoer in de noordelijke provincie verder te verduurzamen. Eerder werd al bekend dat Arriva treinen aanschaft die op de duurzame diesel Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) kunnen rijden en op termijn kunnen laden via de bovenleiding.

Daarvoor werkt Arriva samen met ProRail, de provincie Groningen, Engie en Alstom, die op de Klimaattop Noord hun handtekening onder een intentieverklaring zetten. Alstom heeft al een waterstoftrein ontwikkeld en die is toegelaten op het spoor in Duitsland. Maar het is nog een relatief onbekende en dus ook weinig gebruikte techniek in Europa.

Praktijk

Vandaar dat nu wordt gestart met deze proef. De organisaties hopen op die manier praktijkervaring op te doen met het rijden op waterstof. Het is de ambitie van Arriva, de provincie, Engie, ProRail en Alstom om de pilot te organiseren in het eerste kwartaal van 2020. De testen zullen ’s nachts plaatsvinden op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden.

Er zullen dus ook nog geen passagiers meereizen tijdens de proeven met dit voertuig. In eerste instantie is de pilot bedoeld om de prestaties van deze waterstoftrein te onderzoeken en erachter te komen wat er allemaal nodig is om dit voertuig op te nemen in de normale dienstregeling. Mocht de proef echter succesvol verlopen, heeft de provincie wel degelijk plannen om vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof laten rijden.

Waterstof in Groningen

Al in 2018 maakten de provincies Friesland en Groningen bekend op zoek te zijn naar de ’trein van de toekomst’. Naast waterstof werden ook batterijtreinen meegenomen in het onderzoek. Maar Groningen kijkt met interesse naar de kansen van waterstof. In de busconcessie Groningen Drenthe gaan eind volgend jaar twintig waterstofbussen rijden en Shell realiseert daar een nieuw waterstoftankstation.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Arriva test waterstoftrein in 2020”

Pat Rick|04.11.19|14:13

Het is goed als het noorden een waterstofeconomie krijgt met eigen waterstof. Dan kan energie van windparken rechtstreeks gebruikt worden en hoeft Tennet minder hoogspanningslijnen aan te leggen (of beter gezegd: kan er meer windenergie geproduceerd worden in NL).

Ik begrijp dat deze trein al in Duitsland rondrijdt over een traject van ca 100 km, korter dan de afstand Groningen-Leeuwarden. Dus aan de waterstoftechnologie van de trein zijn geen grote aanpassingen te verwachten.