Nachtbus, Arriva, Den Bosch

Te weinig animo voor Brabants nachtnet

De Brabantse steden krijgen definitief geen nachttreinen richting de Randstad en ook bussen zijn geen optie. Jarenlang zijn er verschillende varianten met nachttreinen of nachtbussen uitgeprobeerd, maar daar was altijd subsidie voor nodig. Er is geen reden om aan te nemen dat er nu wel voldoende vraag zal zijn naar een nachtnet om dit rendabel te kunnen exploiteren. 

Dat schrijft de Tilburgse wethouder Mario Jacobs naar aanleiding van moties in Tilburg, Breda, Den Bosch en Helmond. Eindhoven had al vooraf aangegeven niets te zien in de reactivering van het nachtnet in de provincie Noord-Brabant. Zowel NS als de partijen in BrabantStad geven aan nog steeds niets te zien in een reactivering van het nachtelijke openbaar vervoer.

Succesverhalen

Jacobs baseert zijn uitspraken op een recent onderzoek van Royal HaskoningDHV. Dit bureau heeft geconcludeerd dat er tussen 2007 en 2017 zowel treinen als bussen hebben gereden. Daaruit kwamen slechts twee successen naar voren, namelijk de treinen tussen 00.00 en 02.00 uur en de nachtelijke buslijn tussen Tilburg en ’s Hertogenbosch. De resterende lijnen en voertuigen trokken niet voldoende reizigers. Voor een nachtnet is een reële vervoersvraag en een sluitende exploitatie nodig.

In de afgelopen twee jaar is er niet voldoende veranderd om het besluit om te stoppen met het nachtnet te heroverwegen. Zelfs extra woningbouw en de passagiers van Eindhoven Airport zijn niet voldoende om weer stappen te zetten naar een reactivering hiervan. Nu dit weer op de agenda is gekomen bij de Brabantse gemeenten, heeft NS wel laten weten open te staan voor gesprekken over gewijzigde diensten rondom evenementen. Er zouden bijvoorbeeld later treinen kunnen rijden tijdens carnaval.

Oorspronkelijke net

Het nachtnet naar Noord-Brabant startte in 2007. Op donderdag-, vrijdag- en zaterdagnacht werden treinen ingezet op de trajecten Eindhoven-Rotterdam Centraal, Eindhoven-Utrecht Centraal en Den Bosch-Tilburg. Die treinen vertrokken vier tot vijf keer per nacht, eens per uur.

De provincie Noord-Brabant, Eindhoven, Breda, Tilburg en Den Bosch trokken daarvoor 4,9 miljoen euro subsidie uit. Na evaluatie werd besloten om de trein louter op vrijdagen en zaterdagen te laten rijden en ook werd er ander materieel ingezet, maar dat was nog steeds niet voldoende. Bussen werden nog geprobeerd, maar ook die moesten uiteindelijk vanwege te hoge kosten en te lage baten worden stilgelegd.

Lees ook:

Tilburg wil weer een nachttrein

Onderwerpen: , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Te weinig animo voor Brabants nachtnet”

kees boer|06.11.19|17:14

Al die nachtritten die geprojecteerd zijn moeten zoveel mogelijk in het dienstregelingspatroon net zoals in de vijftiger- en zestigerjaren toen deze toevoegers had in de nachten van zaterdag op zondag en van zondag op maandag ;momenteel zijn er vaak te grote hiaten en dat werkt niet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.