Arriva, trein, Groningen

Geen batterijtreinen in Friesland in 2025

Het blijkt niet haalbaar om vanaf 2025 batterijtreinen te laten rijden in Friesland. Dit was een ambitie van de provincie Friesland om het spoorvervoer te verduurzamen, maar in onderzoek zijn te veel risico’s naar voren gekomen. Het is hierdoor erg aannemelijk geworden dat Arriva hier tot het einde van de concessie in 2035 met diesels blijft rijden.

In een brief legt Gedeputeerde Staten uit dat in 2017 en 2018 de ombouw van de huidige GTW-dieseltreinen naar batterij-elektrische treinen nog haalbaar leek. Maar vervolgonderzoek wijst nu iets anders uit. GS wil zich nu richten op zero emissie-treinvervoer vanaf 2035 ‘of zo veel eerder als mogelijk’.

Afschrijvingstermijn

De concessie Noordelijke treindiensten wordt verzorgd door vervoerder Arriva. Die heeft aangegeven zeker in 2023 met batterijtreinen te moeten gaan rijden. Om de investering in het materieel terug te kunnen verdienen, wil de vervoerder deze treinen zeker twaalf jaar in kunnen zetten. Maar die planning is vanwege de benodigde aanpassingen aan de bovenleiding en de realisatie van de infrastructuur niet haalbaar.

Stadler heeft namelijk aangegeven dat een voltage van 750 Volt vereist is. Dit terwijl de provincie eerder uitging van een gebruikelijke bovenleiding-voltage van 1500 Volt. Er is geen rekening gehouden met het extra geld en met name de extra tijd die nodig is voor de aanpassingen aan de bovenleiding en de ontwikkeling van de laadinfrastructuur. De provincie schrijft dat ProRail hiervoor een periode van 5 tot 7 jaar rekent en daarmee is de deadline van 2023 niet te bereiken.

Vervolg

GS legt in de brief nog verschillende vervolgopties voor aan de Provinciale Staten. Een daarvan is het besluit om de treinen alsnog om te bouwen, aangezien dit technisch gezien gewoon mogelijk is. Omdat de treinen echter minder lang kunnen worden ingezet, resulteert dit naar alle waarschijnlijkheid in hogere exploitatiekosten die de vervoerder zal verhalen op de opdrachtgever.

Een overname van de treinen in de volgende concessie lijkt ook geen optie, aangezien deze in 2035 al 30 jaar oud zijn. Daarbij waarschuwt GS ervoor dat er dan infrastructuur is gerealiseerd die specifiek geschikt is voor dit type trein en het nog maar zeer de vraag is of die passend is bij zero emissie-materieel dat wordt gebruikt voor de concessie 2035-2050. De techniek is zich namelijk aan het ontwikkelen.

Daarnaast kan besloten worden voor een vervroegde instroom van nieuw zero emissie-materieel of voor een volledige elektrificatie of gedeeltelijke elektrificatie inclusief materieel. Dit zijn echter geen opties die wel al in 2025 te realiseren zijn zij zullen bovendien een veel grotere financiële impact hebben voor de provincie.

Lees ook:

Provincie: vanaf 2025 batterijtreinen op het spoor in Friesland

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Geen batterijtreinen in Friesland in 2025”

Pat Rick|15.11.19|12:10

Dit is dus vooral een financieel verhaal. Het beste is te gaan voor lange termijnoplossing te gaan en dan subsidies erbij te vinden. Zeker moeten overheden waterstofeconomie ondersteunen (en subsidies vanuit Den Haag of Europa komen).

De Europese investeringsbank heeft gisteren verder aangekondigd te stoppen met financiering van fossiel in 2 jaar en in de komende 10 jaar 1000 miljard te investeren voor klimaataanpak. Een echte game changer en de waterstofeconomie kan hiervan profiteren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen batterijtreinen in Friesland in 2025 | OVPro.nl
Arriva, trein, Groningen

Geen batterijtreinen in Friesland in 2025

Het blijkt niet haalbaar om vanaf 2025 batterijtreinen te laten rijden in Friesland. Dit was een ambitie van de provincie Friesland om het spoorvervoer te verduurzamen, maar in onderzoek zijn te veel risico’s naar voren gekomen. Het is hierdoor erg aannemelijk geworden dat Arriva hier tot het einde van de concessie in 2035 met diesels blijft rijden.

In een brief legt Gedeputeerde Staten uit dat in 2017 en 2018 de ombouw van de huidige GTW-dieseltreinen naar batterij-elektrische treinen nog haalbaar leek. Maar vervolgonderzoek wijst nu iets anders uit. GS wil zich nu richten op zero emissie-treinvervoer vanaf 2035 ‘of zo veel eerder als mogelijk’.

Afschrijvingstermijn

De concessie Noordelijke treindiensten wordt verzorgd door vervoerder Arriva. Die heeft aangegeven zeker in 2023 met batterijtreinen te moeten gaan rijden. Om de investering in het materieel terug te kunnen verdienen, wil de vervoerder deze treinen zeker twaalf jaar in kunnen zetten. Maar die planning is vanwege de benodigde aanpassingen aan de bovenleiding en de realisatie van de infrastructuur niet haalbaar.

Stadler heeft namelijk aangegeven dat een voltage van 750 Volt vereist is. Dit terwijl de provincie eerder uitging van een gebruikelijke bovenleiding-voltage van 1500 Volt. Er is geen rekening gehouden met het extra geld en met name de extra tijd die nodig is voor de aanpassingen aan de bovenleiding en de ontwikkeling van de laadinfrastructuur. De provincie schrijft dat ProRail hiervoor een periode van 5 tot 7 jaar rekent en daarmee is de deadline van 2023 niet te bereiken.

Vervolg

GS legt in de brief nog verschillende vervolgopties voor aan de Provinciale Staten. Een daarvan is het besluit om de treinen alsnog om te bouwen, aangezien dit technisch gezien gewoon mogelijk is. Omdat de treinen echter minder lang kunnen worden ingezet, resulteert dit naar alle waarschijnlijkheid in hogere exploitatiekosten die de vervoerder zal verhalen op de opdrachtgever.

Een overname van de treinen in de volgende concessie lijkt ook geen optie, aangezien deze in 2035 al 30 jaar oud zijn. Daarbij waarschuwt GS ervoor dat er dan infrastructuur is gerealiseerd die specifiek geschikt is voor dit type trein en het nog maar zeer de vraag is of die passend is bij zero emissie-materieel dat wordt gebruikt voor de concessie 2035-2050. De techniek is zich namelijk aan het ontwikkelen.

Daarnaast kan besloten worden voor een vervroegde instroom van nieuw zero emissie-materieel of voor een volledige elektrificatie of gedeeltelijke elektrificatie inclusief materieel. Dit zijn echter geen opties die wel al in 2025 te realiseren zijn zij zullen bovendien een veel grotere financiële impact hebben voor de provincie.

Lees ook:

Provincie: vanaf 2025 batterijtreinen op het spoor in Friesland

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Geen batterijtreinen in Friesland in 2025”

Pat Rick|15.11.19|12:10

Dit is dus vooral een financieel verhaal. Het beste is te gaan voor lange termijnoplossing te gaan en dan subsidies erbij te vinden. Zeker moeten overheden waterstofeconomie ondersteunen (en subsidies vanuit Den Haag of Europa komen).

De Europese investeringsbank heeft gisteren verder aangekondigd te stoppen met financiering van fossiel in 2 jaar en in de komende 10 jaar 1000 miljard te investeren voor klimaataanpak. Een echte game changer en de waterstofeconomie kan hiervan profiteren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.