Bron: Inge

NS slaat handen ineen met PON voor deelvervoer

Bron: Inge

Om deelvervoer een extra boost te geven, gaat NS samenwerken met PON, het bedrijf dat onder meer auto’s importeert en eigenaar is van fietsenmerken Gazelle en Union. De twee worden samen aandeelhouder van Hely, een start-up van NS waarin verschillende aanbieders van deelvervoer worden samengebracht. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrische auto’s, fietsen of scooters.

De start-up Hely is begin vorig jaar door NS opgericht, om het gebruik van deelvervoer gemakkelijker te maken. Volgens NS is deelvervoer een goede aanvulling op het openbaar vervoer. Het zorgt daarnaast voor minder auto’s op de weg en voor efficiënter ruimtegebruik in drukke steden. Maar tegelijkertijd gaat de ontwikkeling nog niet snel genoeg – mede omdat de beschikbaarheid beter kan.

Aanvulling OV

Vandaar dat nu de handen ineen worden geslagen met PON, dat zelf met het initiatief Next Urban Mobility ook al met deelvervoer bezig was. “De kennis van NS en PON vullen elkaar mooi aan”, legt NS uit. “Zo kunnen wij deelvervoer en Hely meer kracht geven.” Gebruikers kunnen via de Hely-app hun vervoer boeken, betalen en gebruiken met één abonnement. Dit staat overigens los van de OV-chipkaart – die is hier nog niet voor te gebruiken.

Maar het is wel de bedoeling dat dit deelvervoer straks een goede aanvulling wordt op het traditionele openbaar vervoer en dus bijdraagt aan de deur-tot-deurreis. NS maakte onlangs ook bekend de kaartverkoop te openen voor derde partijen en Hely kan daar dus ook gebruik van maken.

Tot nog toe biedt Hely deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht en het is de bedoeling om in de komende maanden 30 tot 40 nieuwe hubs te openen in grote steden. Dit gaat vooral om afgesloten hubs, bijvoorbeeld voor mensen van een bepaald bedrijf of voor inwoners van een wijk waar die hub is gelegen. Op termijn ziet NS kansen voor openbare hubs op stations en ook juist voor deelvervoer in landelijk gebied als aanvulling op de trein.

Bereikbaarheid Nederland

NS geeft al langer aan zich te willen ontwikkelen van een spoorvervoerder naar een aanbieder van mobiliteitsoplossingen. “Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland”, aldus Tjalling Smit, directeur bij NS.

“Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komen. Door krachten te bundelen met PON brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Personenvervoer

PON denkt ook dat deelmobiliteit veel kansen heeft voor de mobiliteit van de toekomst. “Dankzij onze jarenlange ervaring in personenvervoer, weten wij hoe en wanneer mensen willen reizen en welk vervoermiddel daar bij past”, vertelde Janus Smalbraak, de algemeen directeur van Pon Holdings.

“Met onze kennis van auto- en fietsgebruik en de kennis over de OV-reiziger van NS als grootste deelvervoerder van Nederland, verwachten we nog beter op de behoeften van reizigers in te kunnen spelen en een bijdrage te leveren aan de mobiliteit van de toekomst.”

Europese Commissie

Over de hoeveelheid voertuigen die door de samenwerking van NS en PON straks via Hely te boeken is, kan NS nog geen uitspraken doen. Het is de bedoeling dat de samenwerking begin 2020 definitief wordt. Daarvoor moet nog wel de Europese Commissie een uitspraak doen over het besluit. Dit is procedure voor bedrijven van de grootte van NS en PON.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS slaat handen ineen met PON voor deelvervoer”

Wiebe Goossen|19.11.19|14:24

Hieruit blijkt weer hoezeer ‘Europa’ een vlotte besluitvorming in de weg staat, als de ‘Commissie’ nog uitspraak moet doen voordat ook maar iets van de grond komt! Zoals Dik Voormekaar al zei: “Uuuuuuuren gaan d’rmee heen, he”?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS slaat handen ineen met PON voor deelvervoer | OVPro.nl
Bron: Inge

NS slaat handen ineen met PON voor deelvervoer

Bron: Inge

Om deelvervoer een extra boost te geven, gaat NS samenwerken met PON, het bedrijf dat onder meer auto’s importeert en eigenaar is van fietsenmerken Gazelle en Union. De twee worden samen aandeelhouder van Hely, een start-up van NS waarin verschillende aanbieders van deelvervoer worden samengebracht. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrische auto’s, fietsen of scooters.

De start-up Hely is begin vorig jaar door NS opgericht, om het gebruik van deelvervoer gemakkelijker te maken. Volgens NS is deelvervoer een goede aanvulling op het openbaar vervoer. Het zorgt daarnaast voor minder auto’s op de weg en voor efficiënter ruimtegebruik in drukke steden. Maar tegelijkertijd gaat de ontwikkeling nog niet snel genoeg – mede omdat de beschikbaarheid beter kan.

Aanvulling OV

Vandaar dat nu de handen ineen worden geslagen met PON, dat zelf met het initiatief Next Urban Mobility ook al met deelvervoer bezig was. “De kennis van NS en PON vullen elkaar mooi aan”, legt NS uit. “Zo kunnen wij deelvervoer en Hely meer kracht geven.” Gebruikers kunnen via de Hely-app hun vervoer boeken, betalen en gebruiken met één abonnement. Dit staat overigens los van de OV-chipkaart – die is hier nog niet voor te gebruiken.

Maar het is wel de bedoeling dat dit deelvervoer straks een goede aanvulling wordt op het traditionele openbaar vervoer en dus bijdraagt aan de deur-tot-deurreis. NS maakte onlangs ook bekend de kaartverkoop te openen voor derde partijen en Hely kan daar dus ook gebruik van maken.

Tot nog toe biedt Hely deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht en het is de bedoeling om in de komende maanden 30 tot 40 nieuwe hubs te openen in grote steden. Dit gaat vooral om afgesloten hubs, bijvoorbeeld voor mensen van een bepaald bedrijf of voor inwoners van een wijk waar die hub is gelegen. Op termijn ziet NS kansen voor openbare hubs op stations en ook juist voor deelvervoer in landelijk gebied als aanvulling op de trein.

Bereikbaarheid Nederland

NS geeft al langer aan zich te willen ontwikkelen van een spoorvervoerder naar een aanbieder van mobiliteitsoplossingen. “Ons doel is niet alleen een goede treinreis van station naar station te bieden, maar een bijdrage te leveren aan de bereikbaarheid van Nederland”, aldus Tjalling Smit, directeur bij NS.

“Van de OV-fiets maken al honderdduizenden reizigers met veel plezier gebruik. Met Hely gaan we een stap verder en leveren we complete mobiliteitsoplossingen die het leven van reizigers makkelijker maken en de leefbaarheid in wijken ten goede komen. Door krachten te bundelen met PON brengen we de voordelen van auto en OV samen.”

Personenvervoer

PON denkt ook dat deelmobiliteit veel kansen heeft voor de mobiliteit van de toekomst. “Dankzij onze jarenlange ervaring in personenvervoer, weten wij hoe en wanneer mensen willen reizen en welk vervoermiddel daar bij past”, vertelde Janus Smalbraak, de algemeen directeur van Pon Holdings.

“Met onze kennis van auto- en fietsgebruik en de kennis over de OV-reiziger van NS als grootste deelvervoerder van Nederland, verwachten we nog beter op de behoeften van reizigers in te kunnen spelen en een bijdrage te leveren aan de mobiliteit van de toekomst.”

Europese Commissie

Over de hoeveelheid voertuigen die door de samenwerking van NS en PON straks via Hely te boeken is, kan NS nog geen uitspraken doen. Het is de bedoeling dat de samenwerking begin 2020 definitief wordt. Daarvoor moet nog wel de Europese Commissie een uitspraak doen over het besluit. Dit is procedure voor bedrijven van de grootte van NS en PON.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS slaat handen ineen met PON voor deelvervoer”

Wiebe Goossen|19.11.19|14:24

Hieruit blijkt weer hoezeer ‘Europa’ een vlotte besluitvorming in de weg staat, als de ‘Commissie’ nog uitspraak moet doen voordat ook maar iets van de grond komt! Zoals Dik Voormekaar al zei: “Uuuuuuuren gaan d’rmee heen, he”?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.