NS-trein Station Groningen Europapark ( foto: NS)

NS wil snellere trein tussen Noord-Nederland en Randstad in 2023

Foto NS

Al in 2023 wil de NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van Breda en Rotterdam – via Amsterdam Zuid – naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. De volledige route kan dan worden afgelegd met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de trein die met 200 kilometer per uur kan rijden op de HSL. Er kan 200 kilometer per uur gereden worden naar Amsterdam en dan met hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vandaar verder naar Groningen en Leeuwarden.

Dit is de reactie van NS op de investeringsplannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend heeft gemaakt. Op korte termijn trekt het Rijk geld uit voor werkzaamheden op Schiphol, de samenvoeging van station Utrecht-Lunetten met het nieuwe station Koningsweg en een verbetering van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Hoorn. Door de aanleg van nieuwe, belangrijke wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid wordt het ook mogelijk om in 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter te laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Snellere verbinding

NS pleit al langer voor een betere verbinding tussen de Randstad en het Noorden. De spoorvervoerder testte begin dit jaar een snellere trein tussen Groningen en Amsterdam. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”

Door de huidige plannen zal de reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle en verder naar het Noorden in eerste instantie nog bescheiden zijn, namelijk ongeveer 4 minuten. Reizigers van Breda naar Zwolle gaan er wel meteen fors op vooruit – zij zullen wel een half uur korter onderweg zijn. “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden”, aldus Van Boxtel.

Snelheid

De ICNG-treinen hebben een maximale snelheid van 200 kilometer per uur, maar de voertuigen die nu worden gebouwd voor NS door Alstom worden aangepast zodat ze geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn én voor het reguliere spoor. Het wordt nog bestudeerd hoe hard de treinen kunnen rijden op de Hanzelijn en verder van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn zegt NS voor het eerst ‘160 kilometer per uur of sneller’ te gaan rijden.

Investeringen stations

Het ministerie trekt dus ook geld uit voor de stations. In totaal 78,8 miljoen euro wordt door het Rijk geïnvesteerd in een verbetering van de capaciteit van Schiphol station en NS draagt 20 miljoen bij. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald. Verder worden de looproutes binnen het hele stationsgebied en de directe omgeving logischer en duidelijker opgezet en er worden OV-chippoorten geplaatst. Ook het busstation krijgt een update.

ProRail start met de werkzaamheden op Amsterdam Centraal in 2023. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gerealiseerd zijn. “Uiteindelijk moeten door alle maatregelen dagelijks tussen de 120.000 en 125.000 in- uit- en overstappende reizigers op een comfortabele en veilige manier gebruik kunnen maken van het station.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS wil snellere trein tussen Noord-Nederland en Randstad in 2023”

Louis Bohte|26.11.19|12:45

Ik denk, dat er een foutje ingeslopen is bij investeringen stations. De tekst slaat op Amsterdam Centraal en niet op Schipol. Daar worden geen sporen weggehaald

kees boer|29.11.19|20:31

IK heb daarin mijn twijfels,maar waar ik echter wel wat inzie is een Beneluxverbinding van Amsterdam Centraal,- Bijlmer,Utrecht,Den Bosch,Tilburg,Breda, Antwerpen en Brussel gezien Utrecht die hard op weg is naar 400.000 inwoners en die ook gebaat ismet verbindingen tussen de genoemde plaatsen onderling

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil snellere trein tussen Noord-Nederland en Randstad in 2023 | OVPro.nl
NS-trein Station Groningen Europapark ( foto: NS)

NS wil snellere trein tussen Noord-Nederland en Randstad in 2023

Foto NS

Al in 2023 wil de NS een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van Breda en Rotterdam – via Amsterdam Zuid – naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. De volledige route kan dan worden afgelegd met de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), de trein die met 200 kilometer per uur kan rijden op de HSL. Er kan 200 kilometer per uur gereden worden naar Amsterdam en dan met hogere snelheid over de Hanzelijn naar Zwolle en vandaar verder naar Groningen en Leeuwarden.

Dit is de reactie van NS op de investeringsplannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekend heeft gemaakt. Op korte termijn trekt het Rijk geld uit voor werkzaamheden op Schiphol, de samenvoeging van station Utrecht-Lunetten met het nieuwe station Koningsweg en een verbetering van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Hoorn. Door de aanleg van nieuwe, belangrijke wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid wordt het ook mogelijk om in 2023 acht keer per uur een Airport Sprinter te laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

Snellere verbinding

NS pleit al langer voor een betere verbinding tussen de Randstad en het Noorden. De spoorvervoerder testte begin dit jaar een snellere trein tussen Groningen en Amsterdam. Roger van Boxtel, president-directeur NS: “Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.”

Door de huidige plannen zal de reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle en verder naar het Noorden in eerste instantie nog bescheiden zijn, namelijk ongeveer 4 minuten. Reizigers van Breda naar Zwolle gaan er wel meteen fors op vooruit – zij zullen wel een half uur korter onderweg zijn. “We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden”, aldus Van Boxtel.

Snelheid

De ICNG-treinen hebben een maximale snelheid van 200 kilometer per uur, maar de voertuigen die nu worden gebouwd voor NS door Alstom worden aangepast zodat ze geschikt zijn voor de hogesnelheidslijn én voor het reguliere spoor. Het wordt nog bestudeerd hoe hard de treinen kunnen rijden op de Hanzelijn en verder van Zwolle naar Groningen en Leeuwarden. Over de Hanzelijn zegt NS voor het eerst ‘160 kilometer per uur of sneller’ te gaan rijden.

Investeringen stations

Het ministerie trekt dus ook geld uit voor de stations. In totaal 78,8 miljoen euro wordt door het Rijk geïnvesteerd in een verbetering van de capaciteit van Schiphol station en NS draagt 20 miljoen bij. Om ruimte te bieden aan het groeiende aantal reizigers, worden onder andere de perrons en trapopgangen verbreed. Om dit te kunnen doen, worden er sporen weggehaald. Verder worden de looproutes binnen het hele stationsgebied en de directe omgeving logischer en duidelijker opgezet en er worden OV-chippoorten geplaatst. Ook het busstation krijgt een update.

ProRail start met de werkzaamheden op Amsterdam Centraal in 2023. Het grootste deel van de plannen moet in 2025 gerealiseerd zijn. “Uiteindelijk moeten door alle maatregelen dagelijks tussen de 120.000 en 125.000 in- uit- en overstappende reizigers op een comfortabele en veilige manier gebruik kunnen maken van het station.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS wil snellere trein tussen Noord-Nederland en Randstad in 2023”

Louis Bohte|26.11.19|12:45

Ik denk, dat er een foutje ingeslopen is bij investeringen stations. De tekst slaat op Amsterdam Centraal en niet op Schipol. Daar worden geen sporen weggehaald

kees boer|29.11.19|20:31

IK heb daarin mijn twijfels,maar waar ik echter wel wat inzie is een Beneluxverbinding van Amsterdam Centraal,- Bijlmer,Utrecht,Den Bosch,Tilburg,Breda, Antwerpen en Brussel gezien Utrecht die hard op weg is naar 400.000 inwoners en die ook gebaat ismet verbindingen tussen de genoemde plaatsen onderling

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.