‘Geen reizigersverlies door verdwijnen middagspitskorting’

Volle NS-trein, drukte, reizigers

NS zal door het schrappen van de middagspitskorting naar verwachting nauwelijks reizigers verliezen. Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in antwoord op vragen van PvdA’er Gijs van Dijk. Hij vroeg de ambtsvrouw of ze bezorgd was dat mensen door het verdwijnen van deze korting in de avondspits uit de trein gejaagd zouden worden.

Begin november maakte NS bekend vanaf 2021 geen korting meer te geven tijdens de middagspits aan mensen die een Voordeelurenabonnement hebben. Het abonnement is al jaren niet meer te koop, maar toch zijn er nog circa 700.000 reizigers die dit abonnement hebben en dus door de maatregel worden getroffen. Het besluit leidde dan ook tot verontwaardiging en zowel PvdA als 50PLUS stelden aan de minister vragen over het besluit.

Middagspitskorting

Een cijfermatige onderbouwing over het aantal reizigers is niet mogelijk vanwege bedrijfsvertrouwelijkheid, laat de minister weten. Bovendien benadrukt ze dat de gevolgen van de maatregel verschillen per groep. Maar de meeste mensen die nog recht op middagspitskorting hebben, reizen slechts af en toe met de trein en dan vooral met een sociaal-recreatief motief. Juist deze mensen kunnen ook tijdens de daluren reizen, denkt de vervoerder.

“Deze reizigers hebben vaak de mogelijkheid om eerder of later te gaan reizen en daardoor de spits te mijden. NS verwacht deze groep reizigers niet te verliezen, maar verwacht dat zij op een ander moment zal gaan reizen. Een klein deel van de reizigers maakt volgens NS gebruik van het voordeelurenabonnement voor woon-werkverkeer. Voor deze reizigers heeft NS andere reisproducten beschikbaar. Gezien de mogelijke alternatieven voor deze reizigers verwacht NS deze groep reizigers niet te verliezen”, schrijft de minister.

Daluren

De verwachting is dat de maatregel de spits ontlast. Dat is ook het doel dat NS voor ogen heeft door de middagspitskorting af te schaffen. De vervoerder wil alleen het reizen in de daluren nog belonen met korting, zodat de kans op een zitplaats in de spits groter wordt voor mensen die de volle pond betalen voor hun ticket. “Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd”, verklaarde NS-directeur Tjalling Smit het besluit een maand geleden.

De PvdA vroeg de minister ook in gesprek te gaan met NS over het besluit, maar daar ziet ze zelf geen noodzaak toe. NS heeft namelijk zelf de verantwoordelijkheid om te zorgen voor aanbod dat aansluit bij de wensen van reizigers. Verder moet het zo aantrekkelijk mogelijk zijn om buiten de spits te reizen voor reizigers die de keuze hebben. Met een prijsverschil tussen de spits- en daluren kan dat, meent Van Nieuwenhuizen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

7 reacties op “‘Geen reizigersverlies door verdwijnen middagspitskorting’”

Paul Lamote|26.12.19|11:55

@loek
Na inchecken ben je volgens de algemene voorwaarden verplicht binnen een halfuur te gaan reizen (eerstvolgende trein als de trein maar om het uur rijdt). NS is niet gekke henkie.

Teko Salverda|04.12.19|21:21

@Loek: Als je in de middagspits met korting wilt reizen, moet je korte tijd voor 16:00 h inchecken. Ik denk dat NS maximaal een half uur hanteert. Eerdere tijdstippen van inchecken worden niet gewaardeerd.

Loek van der Heide|04.12.19|16:05

Ik vraag me af, dat, als je v.e. afspraak bij ArteZ in Zwolle, in Hlg 162-b VOOR 7:00 gecheckt, te Zwolle NIET uit-checkt, en te ZWLL om 16:00 weer instapt, je dan beboet kan worden voor ‘Niet Uit/-IN-checken….?
Geldt ook voor Hlg-162-b–Utrecht VV. : Te Hlg VOOR 7:00 IN, te Utrecht NIET uit-checken… kan je de hele dag op korting, ook tussen 16:00-18:00.,,,,

kees boer|03.12.19|18:41

Nou dat zou ik wel eens willen zien ;ik blijf er wel bij dat de bloktijden worden bijgesteld van 7.00 tot 9.00 uur en van 16.00 tot 18.00 uur en dat de korting omhoog gaat van 40 naar 50 % en op hoogvakantiedagen zou de hele dag korting moeten verleend naast die in juli en augustus ook rond de Kerst en de vrijdag na de Hemelvaart

Teko Salverda|03.12.19|16:33

@Hans Jannink: Inderdaad is de auto vaak te verkiezen, maar niet in de spits!

Evert Bouws|03.12.19|14:24

Dan heeft deze maatregel niet het gewenste effect, namelijk om meer ruimte te creëren voor de spitsreizigers. het is sowieso de vraag of spitstarieven veel helpen. In de provincie Utrecht ziet het stads- en streekvervoer er juist van af. Veel mensen hebben of geen keus of ze reizen op een product, dat niet aan tijd gebonden is.

Hans Jannink|03.12.19|12:21

Dan zal het voor mij toch vaker de auto worden.