Intercity Direct op de HSL-Zuid (bron: NS)

NS: sinds 2015 meer reizigers en betere punctualiteit

Beeldbank NS

Nu de eerste helft van de hoofdrailnetconcessie voorbij is, blijkt de treinpunctualiteit gestegen met 2,5 procent en het aantal reizigers met 14 procent. Dit stelt spoorvervoerder NS. De vervoerder heeft een eindejaarsprognose uitgevoerd en in 2019 is 92,6 procent van de NS-reizigers op tijd gekomen.

Daarmee wordt het hoge punctualiteitscijfer van vorig jaar behouden, ondanks de stevige reizigersgroei. Inmiddels vervoert NS ruim 1,3 miljoen reizigers per dag. NS verwacht dan ook alle afspraken in de hoofdrailnetconcessie gewoon te halen. NS wordt elk jaar beoordeeld op het behalen van de prestatie-indicatoren en vorig jaar scoorde NS voor alle kpi’s boven de bodemwaarde.

Reizigersgroei

“NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel. “Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij NS. De opgave voor de komende jaren is om de toenemende groei op het spoor op te vangen en om de hele reis van deur tot deur verder te verbeteren zodat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen. Daarmee levert NS een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid en bereikbaarheid in Nederland.”

Het is ook belangrijk dat NS dit jaar goed blijft presteren, omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit jaar de midterm review uitvoert. Daarin gaat de staatssecretaris de prestaties van de spoorvervoerder evalueren en bekijkt ze of de beloftes en afspraken ook daadwerkelijk zijn waargemaakt. Mede op basis hiervan wil de staatssecretaris nieuwe bodemwaardes voor de prestatie-indicatoren vaststellen én het is belangrijk voor de toekomst van de spoorordening in Nederland.

HSL

De grootste uitdaging voor NS bleek de afgelopen jaren de HSL-Zuid. Maar ook die kpi’s verwacht NS dit jaar gewoon te halen, zelfs al waren er begin dit jaar enkele softwareproblemen. De spoorvervoerder gaat uit van een gemiddelde punctualiteit van 83,4 procent en een zitplaatskans van 94,8 procent. De punctualiteit is licht gestegen, maar de zitpaatskans komt iets lager uit. Dit is echter wel hoger dan de afgesproken norm van 94,3 procent. “Door de populariteit van de trein heeft een aantal drukke trajecten het plafond bereikt, NS kan hier niet meer treinen rijden en geen treinen verlengen”, laat NS weten.

Voor de eindejaarprognose heeft NS gebruikgemaakt van de prestatiecijfers in de maanden januari tot en met november van dit jaar en van historische data over de maand december. De definitieve cijfers volgen begin 2020. In 2020 zal ook de staatssecretaris een besluit nemen over de marktordening op het spoor vanaf 2025.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: sinds 2015 meer reizigers en betere punctualiteit | OVPro.nl
Intercity Direct op de HSL-Zuid (bron: NS)

NS: sinds 2015 meer reizigers en betere punctualiteit

Beeldbank NS

Nu de eerste helft van de hoofdrailnetconcessie voorbij is, blijkt de treinpunctualiteit gestegen met 2,5 procent en het aantal reizigers met 14 procent. Dit stelt spoorvervoerder NS. De vervoerder heeft een eindejaarsprognose uitgevoerd en in 2019 is 92,6 procent van de NS-reizigers op tijd gekomen.

Daarmee wordt het hoge punctualiteitscijfer van vorig jaar behouden, ondanks de stevige reizigersgroei. Inmiddels vervoert NS ruim 1,3 miljoen reizigers per dag. NS verwacht dan ook alle afspraken in de hoofdrailnetconcessie gewoon te halen. NS wordt elk jaar beoordeeld op het behalen van de prestatie-indicatoren en vorig jaar scoorde NS voor alle kpi’s boven de bodemwaarde.

Reizigersgroei

“NS heeft de prestaties afgelopen jaren fors verbeterd”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel. “Dat is in de eerste plaats goed nieuws voor onze reizigers, maar ook een compliment waard aan iedereen bij NS. De opgave voor de komende jaren is om de toenemende groei op het spoor op te vangen en om de hele reis van deur tot deur verder te verbeteren zodat meer mensen voor het openbaar vervoer kiezen. Daarmee levert NS een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid en bereikbaarheid in Nederland.”

Het is ook belangrijk dat NS dit jaar goed blijft presteren, omdat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dit jaar de midterm review uitvoert. Daarin gaat de staatssecretaris de prestaties van de spoorvervoerder evalueren en bekijkt ze of de beloftes en afspraken ook daadwerkelijk zijn waargemaakt. Mede op basis hiervan wil de staatssecretaris nieuwe bodemwaardes voor de prestatie-indicatoren vaststellen én het is belangrijk voor de toekomst van de spoorordening in Nederland.

HSL

De grootste uitdaging voor NS bleek de afgelopen jaren de HSL-Zuid. Maar ook die kpi’s verwacht NS dit jaar gewoon te halen, zelfs al waren er begin dit jaar enkele softwareproblemen. De spoorvervoerder gaat uit van een gemiddelde punctualiteit van 83,4 procent en een zitplaatskans van 94,8 procent. De punctualiteit is licht gestegen, maar de zitpaatskans komt iets lager uit. Dit is echter wel hoger dan de afgesproken norm van 94,3 procent. “Door de populariteit van de trein heeft een aantal drukke trajecten het plafond bereikt, NS kan hier niet meer treinen rijden en geen treinen verlengen”, laat NS weten.

Voor de eindejaarprognose heeft NS gebruikgemaakt van de prestatiecijfers in de maanden januari tot en met november van dit jaar en van historische data over de maand december. De definitieve cijfers volgen begin 2020. In 2020 zal ook de staatssecretaris een besluit nemen over de marktordening op het spoor vanaf 2025.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.