Onderzoek naar directe trein tussen Zwolle en Münster

Trein naar Dortmund op Enschede
Foto Inge

De EUREGIO gaat de mogelijkheden onderzoeken voor een directe treinverbinding tussen Zwolle en het Duitse Münster vanaf 2027. Daarvoor werkt de organisatie samen met de provincie Overijssel, het Zweckverband SPNV Münsterland (ZVM) en het Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL). Daarnaast maakt het samenwerkingsverband zich hard voor een verbetering van het traject Dortmund-Enschede.

Het onderzoek richt zich op het verduurzamen, versnellen en comfortabeler maken van de treinverbinding. De EUREGIO verwacht dat de eerste resultaten eind 2020 beschikbaar zijn. Als deze twee grensoverschrijdende verbindingen worden verbeterd, moet dit zorgen voor meer capaciteit, kortere reistijden en betere aansluitingen op ander OV aan beide kanten van de grens.

Reizigersaantallen

Dit is volgens de EUREGIO een populaire route, waar bovendien nog veel te winnen valt. Het aantal passagiers dat op de route Münster-Enschede de grens overgaat is gestegen van 4.000 naar inmiddels 10.000 per dag. Bovendien is uit eerdere onderzoeken naar voren gekomen dat de elektrificatie van het traject Münster-Enschede en een aanpassing van station Enschede het mogelijk maakt om op de hele route rechtstreekse treinen te laten rijden.

De verwachting is dat dit zorgt voor circa 75.000 reizigers extra per jaar tot een totaal van 310.000 passagiers in de komende jaren. Om stappen te kunnen zetten met de rechtstreekse trein wordt nu onderzocht wat een snellere verbinding, die ook nog eens vaker rijdt, betekent voor de regio’s Münsterland, Twente en Zwolle. Bovendien wordt goed onder de loep genomen welke infrastructuur noodzakelijk is. Het jaartal 2027 wordt genoemd omdat de huidige concessie nog tot 2026 duurt.

Milieu-voordelen

Naast voordelen voor de reizigers, verwacht de EUREGIO dat dit positieve gevolgen heeft op de luchtkwaliteit. Dit biedt kansen om de dieseltreinen te vervangen door elektrische treinen, wat dan weer goed is voor de CO2-besparing en de vermindering van overlast voor de omgeving. “De trein is daarmee een aantrekkelijk alternatief voor de auto. Het zorgt ervoor dat universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens beter verbonden zijn, het vergemakkelijkt de arbeidsmobiliteit en bevordert de regionale economie”, aldus de EUREGIO.

Lees ook:

‘Grensoverschrijdend OV heeft vaak geen prioriteit’

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Onderzoek naar directe trein tussen Zwolle en Münster”

Pat Rick|16.12.19|12:21

Achteraf blijkt dat verdubbeling wellicht zeer nuttig was geweest voor een snelle trein naar Berlijn: via Lelystad naar Zwolle en dan naar Almelo.

Pat Rick|16.12.19|12:19

@Arco: door niet integraal te verdubbelen wordt (de groei van) het vervoer op deze lijn beperkt. En dit is precies de bedoeling!

Want het is geen NS-lijn maar Keolis. En precies hetzelfde verhaal zien we met de Maaslijn die door Arriva wordt gerund. Deze lijn loopt al lang tegen zijn capaciteitsgrenzen aan, en wordt hier en daar verdubbeld om te zorgen dat er geen intercity gereden Nijmegen-Maastricht kan worden (die concurreert met de Noord-Zuid verbinding over Utrecht).

Arco Sierts|13.12.19|19:07

@Kees Boer: waarom is het “vanzelfsprekend dat het baanvak Zwolle – Wierden eerst dubbelsporig gemaakt moet worden” ? Waar is de railvervoers- en railverkeerstechnische onderbouwing van deze gigaclaim?
Ik stel het precies andersom: door dit soort railamateuristisch railgefantaseer komt er juist niks terecht van verbeteringen die wel betaalbaar en effectief zijn. Kortere stukjes dubbelspoor bij Heino, Raalte, Wierden, Glanerbrug en versnelling aan Duitse zijde bijvoorbeeld.

kees boer|12.12.19|21:09

Het is vanzelfsprekend dat het baanvak Zwolle – Wierden eerst dubbelsporig gemaakt moet worden;dat heb ik toen al op aangedrongen bij de elektrificatie van genoemd baanvak maar ja dat vond helaas geen weerklank ;blijkt opnieuw dat men bij zulke projecten dit echt in een keer goed moet doen