Drukte trein op Utrecht

Rover verzamelt klachten over verdwijnen middagspitskorting

Het besluit van NS om de middagspitskorting te schrappen kreeg al stevige kritiek van politiek en reizigersorganisaties en nu blijkt dat een aanzienlijk aantal reizigers ook heeft geklaagd. Reizigersorganisatie Rover heeft deze klachten gebundeld in een bloemlezing en aan NS aangeboden. En die reizigersreacties liegen er niet om.

NS zou een belofte breken, het is ‘belachelijk en onnadenkend’, de prijsverlaging van 7 euro is een lachertje en misschien nog wel het meest veelbetekend: het gaat niet het gewenste effect hebben. Dat is in ieder geval de mening van de honderden reizigers die zich uitspreken in het document.

Tegenovergestelde effect

De reizigersorganisatie zelf is ook geen voorstander van het besluit om geen korting meer te geven tijdens de middagspits. Een besluit dat NS verdedigt door te verwijzen naar de drukte tijdens de spitsuren. Daarin zou het belonen van reizen in de spitsuren niet meer passen. Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft het negatief geadviseerd over de beperking van het abonnement, onder meer omdat het effect op de middagspits minimaal zou zijn en er juist mensen zouden kunnen besluiten om weer de auto te nemen.

In de bloemlezing zijn maar enkele tientallen reacties opgenomen. Maar daaruit blijkt wel dat reizigers voornamelijk vier bezwaren hebben tegen het besluit van NS om de middagspitskorting te schrappen. Alleen reizigers die al voor 2011 een Voordeelurenabonnement hadden, konden daar nog gebruik van maken. In de praktijk blijken dat er circa 700.000 te zijn.

Verbroken belofte

Daarvan voelen dus meerdere reizigers zich gedupeerd. Ze zouden bijvoorbeeld vinden dat NS een belofte breekt. In hun klachten geven sommige reizigers aan het abonnement in 2011 bewust behouden te hebben – terwijl ze het nauwelijks gebruiken – omdat ze dachten in de toekomst hiermee voordelig te kunnen reizen. Nu hebben ze het gevoel voor niets jarenlang voor het abonnement te hebben betaald.

Andere reizigers geven aan dat het reizen buiten de spits nauwelijks een mogelijkheid is voor ze. Dit kan bijvoorbeeld komen door ontoereikend voor- of natransport. Reizigers die verder van de Randstad afwonen en een reis van enkele uren willen afleggen, stellen niet meer thuis te kunnen komen als ze pas na 18.30 aan hun terugreis kunnen beginnen. Daarnaast geven met name ouderen aan zich soms onveilig te voelen zo laat. Voor de spits al vertrekken is vaak geen optie.

Extra winst

Het Voordeelurenabonnement zal wel blijven bestaan en dat wordt 7 euro goedkoper. NS geeft echter aan dat er voor alle reiswensen geschikte abonnementen zijn. Die prijsverlaging vinden veel reizigers een lachertje – een bedrag dat ze verwachten al kwijt te zijn door één keer in de middagspits te reizen voor het volle tarief. Meerdere klagers kaarten aan dat dit een maatregel lijkt te zijn om meer geld te verdienen.

Als laatste dragen reizigers een maatschappelijk motief aan. Is het wel zo verstandig om het reizen met de trein duurder of minder aantrekkelijk te maken? Volgens Rover gaan de huidige abonnementhouders nu twijfelen of ze nog wel met de trein willen reizen. De auto lijkt een aantrekkelijker alternatief. “Juist in een tijd waarin het autorijden moet worden ontmoedigd, leeft er weinig begrip voor de maatregel van NS. Immers, het halen van onze duurzaamheidsambities is iets wat we gezamenlijk ambiëren”, aldus Rover.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.