NS neemt afscheid van allereerste dubbeldekker

Passerende trein (foto: NS)

NS heeft samen met reizigers afscheid genomen van de allereerste dubbeldekker die bij de vervoerder heeft gereden. Dit materieel, genaamd Dubbel Deks Materieel (DDM), stroomde begin 1985 in en is de afgelopen 34 jaar op het spoor ingezet. Alleen in het afgelopen decennium werden ze tijdelijk uit de dienstregeling gehaald. Zondag werd een afscheidsrit georganiseerd door NS en de NVBS, de Nederlandse Vereniging voor Belangstellenden in het Spoorwezen.

Eigenlijk verdwenen de DDM-voertuigen in 2010 en 2011 van het spoor, maar ze kwamen later weer terug als reservematerieel. In 2016 werd de DDM opgeknapt en keerde terug in de dienstregeling. Nu verdwijnt de dubbeldekker definitief uit het Nederlandse landschap en de voertuigen worden vervangen door gemoderniseerde dubbeldekkers en moderne sprinters. Alleen één DDM, de Olifant, zal bewaard blijven in het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Nieuwe uitvinding

De trein was nogal bijzonder bij de introductie en trok dan ook veel bekijks. Tot dan toe konden reizigers niet bovenin zitten. Later gingen ze rijden tussen Amsterdam en Amersfoort, Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Noord-Brabant. “We trokken in het begin veel bekijks. Gezinnen kwamen speciaal naar het spoor om de dubbeldekker-rijtuigen te zien. Het was natuurlijk ook wel een uitvinding, echt revolutionair. Ineens konden er veel meer reizigers mee, dat was een vooruitgang. De bankjes zaten wel een beetje hard en airco was er natuurlijk ook nog niet. Maar de reizigers vonden het fantastisch. Iedereen wilde boven zitten”, aldus hoofdconducteur Willem van Erp.

Voor de afscheidsrit werd het traject gevolgd van Amersfoort naar Amsterdam Centraal, Alkmaar, Uitgeest, Beverwijk, Haarlem, Zandvoort, Haarlem, Amsterdam Centraal, Almere, Lelystad, Zwolle, Amersfoort Schothort en de trein eindigde weer in Amersfoort. Machinist Donny Hofmans reed het voertuig. “De DDM is erg prettig om op te rijden. Deze dubbeldekker heeft als enige nog een locomotief. Die locomotief is een echte krachtpatser en maakt veel herrie. Heerlijk vind ik dat.”

Dubbeldekker type DDM van NS (bron: NS/ timsabelis)

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “NS neemt afscheid van allereerste dubbeldekker”

Henry Mulder|16.01.20|11:43

De 1700 lawaai maken? Valt toch wel mee? En een beetje uiting geven van kracht moet kunnen, vind ik. Trouwens is het scherpe geluid van een SNG of Flirt bij het optrekken wel zo prettig?

Erwin Leerentveld|18.12.19|13:09

“Uitvinding” is een groot woord… er reden al jaren eerder dubbeldeksrijtuigen bij buitenlandse spoorondernemingen.