Eurostar-treinen op Londen (foto: NS)

NS wil vijf Eurostar-treinen naar Londen in 2021

New fleet at London St Pancras

Als het NS ligt gaan er in 2021 vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen rijden tussen Amsterdam en Londen. Dat is twee meer dan nu het geval is. NS heeft de ambitie om dit aantal te verhogen nooit onder stoelen of banken gestoken. Het is de wens om dit aantal te verhogen naar vier dagelijkse treinen in 2020 en het jaar daarop moet er dus nog één bijkomen.

Al die treinen hebben een capaciteit van 900 passagiers, waarmee de totale stoelcapaciteit van deze vijf treinen gelijk komt te staan aan dagelijks 20 tot 25 vliegtuigen. Overigens wacht NS momenteel nog op de ondertekening van een verdrag door Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit maakt de rechtstreekse reis naar Londen mogelijk, waar het nu nog noodzakelijk is dat reizigers in Brussel hun reis onderbreken.

Hoger marktaandeel

“In een periode waarin het veel gaat over de Brexit, voelt het extra bijzonder om meer rechtstreekse treinen naar Londen aan te kunnen kondigen”, vertelt NS-directeur Heike Luiten tegen het Financieele Dagblad. “Internationale treinen zijn bovendien onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat. Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80 procent minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

De ambitie van NS houdt niet op bij die vijf treinen. Want richting Londen doet de trein het al erg goed – het marktaandeel van de trein op de bestemming Londen is nu al 23 procent. En volgens NS kan het marktaandeel trein die van het vliegtuig in de komende jaren overtreffen. Mochten de dagelijkse treinen naar Londen succesvol zijn, wil de spoorvervoerder hier dus extra treinen aan toevoegen. “Het aantal Nederlanders dat de internationale trein overweegt naar een bestemming in Europa, is de afgelopen jaren sterk gestegen. Nog maar twee jaar geleden was dit een derde van de Nederlanders. Nu is dat ruim de helft, zo blijkt uit marktonderzoek.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS wil vijf Eurostar-treinen naar Londen in 2021”

Wiebe Goossen|17.12.19|13:43

Ik ben vóór die extra treinen; het is wat materieel betreft wel te hopen dat het geen ICE3’en worden, want daarin de beenruimte in de tweede klas zo mogelijk nog beperkter dan in een vliegtuig – een ritje naar Keulen maakt dit al duidelijk…

G Winkel|17.12.19|21:13

De Eurostar die naar Amsterdam rijdt is een Siemens Velaro, technisch vrijwel identiek aan Bauwreihe 407, ook wel bekend als ICE3. (bron Wikipedia)

Pat Rick|18.12.19|12:24

Waarom duurde het zo lang voordat Londen rechtstreeeks met Amsterdam werd verbonden? De Chunnel ligt er al decenia. Het ambitieniveau moet echt omhoog bij Van Boxtel en co. Verdere HSLs naar Berlijn en Bremen/Hamburg/Kopenhagen via Lelylijn en toekomstige Fehmarnbelttunnel

Doel of tussendoel zal moeten zijn een uurdienst. Reizigers die dezelfde dag terug willen keren (bijv. zakelijke reizigers) zullen blijven vliegen bijvoorbeeld naar London City Airport, maar dit is maar een beperkte groep

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil vijf Eurostar-treinen naar Londen in 2021 | OVPro.nl
Eurostar-treinen op Londen (foto: NS)

NS wil vijf Eurostar-treinen naar Londen in 2021

New fleet at London St Pancras

Als het NS ligt gaan er in 2021 vijf rechtstreekse hogesnelheidstreinen rijden tussen Amsterdam en Londen. Dat is twee meer dan nu het geval is. NS heeft de ambitie om dit aantal te verhogen nooit onder stoelen of banken gestoken. Het is de wens om dit aantal te verhogen naar vier dagelijkse treinen in 2020 en het jaar daarop moet er dus nog één bijkomen.

Al die treinen hebben een capaciteit van 900 passagiers, waarmee de totale stoelcapaciteit van deze vijf treinen gelijk komt te staan aan dagelijks 20 tot 25 vliegtuigen. Overigens wacht NS momenteel nog op de ondertekening van een verdrag door Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit maakt de rechtstreekse reis naar Londen mogelijk, waar het nu nog noodzakelijk is dat reizigers in Brussel hun reis onderbreken.

Hoger marktaandeel

“In een periode waarin het veel gaat over de Brexit, voelt het extra bijzonder om meer rechtstreekse treinen naar Londen aan te kunnen kondigen”, vertelt NS-directeur Heike Luiten tegen het Financieele Dagblad. “Internationale treinen zijn bovendien onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat. Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80 procent minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

De ambitie van NS houdt niet op bij die vijf treinen. Want richting Londen doet de trein het al erg goed – het marktaandeel van de trein op de bestemming Londen is nu al 23 procent. En volgens NS kan het marktaandeel trein die van het vliegtuig in de komende jaren overtreffen. Mochten de dagelijkse treinen naar Londen succesvol zijn, wil de spoorvervoerder hier dus extra treinen aan toevoegen. “Het aantal Nederlanders dat de internationale trein overweegt naar een bestemming in Europa, is de afgelopen jaren sterk gestegen. Nog maar twee jaar geleden was dit een derde van de Nederlanders. Nu is dat ruim de helft, zo blijkt uit marktonderzoek.”

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “NS wil vijf Eurostar-treinen naar Londen in 2021”

Wiebe Goossen|17.12.19|13:43

Ik ben vóór die extra treinen; het is wat materieel betreft wel te hopen dat het geen ICE3’en worden, want daarin de beenruimte in de tweede klas zo mogelijk nog beperkter dan in een vliegtuig – een ritje naar Keulen maakt dit al duidelijk…

G Winkel|17.12.19|21:13

De Eurostar die naar Amsterdam rijdt is een Siemens Velaro, technisch vrijwel identiek aan Bauwreihe 407, ook wel bekend als ICE3. (bron Wikipedia)

Pat Rick|18.12.19|12:24

Waarom duurde het zo lang voordat Londen rechtstreeeks met Amsterdam werd verbonden? De Chunnel ligt er al decenia. Het ambitieniveau moet echt omhoog bij Van Boxtel en co. Verdere HSLs naar Berlijn en Bremen/Hamburg/Kopenhagen via Lelylijn en toekomstige Fehmarnbelttunnel

Doel of tussendoel zal moeten zijn een uurdienst. Reizigers die dezelfde dag terug willen keren (bijv. zakelijke reizigers) zullen blijven vliegen bijvoorbeeld naar London City Airport, maar dit is maar een beperkte groep

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.