Logo ScotRail op trein

Exploitatie Scotrail-concessie door Abellio eindigt drie jaar eerder

NS-dochter Abellio zal vanaf april 2022 niet langer het spoorvervoer verzorgen in Schotland. Vervoersautoriteit Transport Scotland en Abellio konden het niet eens worden over de voorwaarden van verlenging van zeven naar tien jaar. Abellio wilde wel blijven rijden, maar vroeg daarvoor een hogere subsidie. Die was de overheid niet bereid te geven. 

Abellio verzorgt het Schotse treinvervoer sinds 1 april 2015. Maar met name de oppositie in Schotland klaagt al lange tijd over de prestaties, omdat er niet te laag is gepresteerd op eisen voor punctualiteit, uitval en klanttevredenheid. Toch werd een voorstel van Labour om het contract zo snel mogelijk te verbreken in 2018 nog afgewezen. Het afgesloten contract had echter een clausule om gedurende de looptijd te onderhandelen over de periode na 2022. Vandaar dat het einde nu in zicht is voor Abellio op deze concessie.

Rendement

De transportminister van Schotland, Michael Matheson, heeft woensdag in een verklaring aan het Schotse Parlement bekendgemaakt het contract niet te verlengen en maakte duidelijk dat de subsidie het heikele punt was. “We zijn er niet van overtuigd dat de aanzienlijke verhoging van de overheidssubsidie die gevraagd wordt, evenredige voordelen zou opleveren voor passagiers, gemeenschappen en voor de economie. Ik heb Abellio Scotrail op de hoogte gesteld van de beslissing. Daarom wordt verwacht dat de huidige franchiseovereenkomst in maart 2022 zal eindigen.”

NS stelt in een eigen verklaring alleen het contract te willen verlengen als het rendement zou verbeteren. “We willen de risico’s van onze activiteiten in het buitenland beheersbaar houden en zorgen voor een goed rendement”, aldus Bert Groenewegen, de financieel directeur bij NS. “Juist in een roerige markt is dat van belang. We hadden graag nog drie jaar in Schotland gereden, maar niet tegen elke prijs. We zullen het huidige contract netjes uitvoeren en zorgen dat we na zeven jaar met een opgeheven hoofd, goede prestaties voor de reiziger en een goed resultaat de concessie beëindigen.”

Negatief resultaat

NS verwacht dat de Scotrail-concessie – zelfs nu die eerder wordt beëindigd dan vooraf gepland was – uiteindelijk een positief financieel resultaat oplevert. Dit wil de vervoerder bereiken door goede operationele prestaties en een strakke sturing. Vorig jaar had Scotrail nog een omzet van 889,2 miljoen euro en een resultaat van -2,3 miljoen euro.

Losstaand van het contract met Abellio, bevindt het Verenigd Koninkrijk zich middenin een hoogdravende discussie over de prestaties van de spoorsector. Het functioneren van de spoormarkt, die in het VK volledig geprivatiseerd is, wordt daarom momenteel onder de loep gelegd. De uitkomsten daarvan zijn nog niet bekend, maar volgens Schotse media lijkt de transportminister de deur te hebben opengezet voor meer overheidsbemoeienis. Het is mogelijk dat een publieke partij de exploitatie vanaf 2022 op zich neemt.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

4 reacties op “Exploitatie Scotrail-concessie door Abellio eindigt drie jaar eerder”

Wiebe Goossen|24.12.19|11:44

Jammer maar helaas! Een bedrijf kan nou eenmaal niet met verlies BLIJVEN draaien als de bedrijfsvoering alleen sluitend gemaakt kan worden door aan de vaak wel héél strikte eisen te moeten voldoen. Overheden zouden zich dat moeten realiseren. En als de politiek een andere richting in wil slaan, dan zullen meer kandidaten gaan afvallen – dat is logisch.

Paul Lamote|26.12.19|12:05

Rijden in het dunbevolkt Schotland is sowieso moeilijk rendabel te maken. Ik denk dat de Regionale Schotse overheid onrealistisch is over de mogelijkheden.

Martin Westerdijk|27.12.19|11:08

Zoals bijna overal: De mannetjes(en vrouwtjes) die hierover beslissen reizen zelf zelden of nooit met OV !!!

Kees Monshouwer|27.12.19|12:28

Fijn die marktwerking ben benieuwd welk bedrijf de ambities wel gaat proberen waar te maken. Zouden de reizigers realiseren dat ze de rekening uiteindelijk zelf gaan betalen? Ook in Schotland ontbreekt dis een visie op een groeiende vraag naar een betaalbare en milieuvriendelijke vorm van transport. Een bijdrage voor een bedrijf welke een sociale behoefte invult is echt noodzakelijk om te kunnen blijven functioneren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.