Treinongeval Buizingen

NMBS niet in beroep tegen vonnis treinramp Buizingen, Infrabel wel

Spoorvervoerder NMBS tekent uit respect voor de slachtoffers geen beroep aan tegen het vonnis in de rechtszaak over de treinramp in Buizingen. Tijdens dit ongeval in 2010 kwamen negentien mensen om het leven. Infrabeheerder Infrabel zegt zich echter gedwongen in beroep te zijn en laat in een verklaring weten dat ‘de motivatie van het vonnis het functioneren van het spoornet op de helling zet’. Deze maand veroordeelde een rechter spoorvervoerder NMBS tot een boete van 550.000 euro en Infrabel tot 275.000 euro.

NMBS benadrukt dat het vonnis van 3 december 2019 meerdere elementen bevat die NMBS met klem betwist. Maar tegelijkertijd schrijft de vervoerder in een verklaring dat een beroep de juridische procedure opnieuw zal aanslepen, terwijl die nu ook al te lang heeft geduurd. Bovendien betuigt het opnieuw spijt en medeleven tegenover de slachtoffers en hun families. Het ongeval werd veroorzaakt nadat een machinist, volgens de rechter, een rood sein negeerde. Maar ook NMBS en Infrabel zijn verantwoordelijk en hadden voldoende veiligheidsmaatregelen moeten nemen.

Veiligheid

Na analyse van het vonnis maakt Infrabel zich echter zorgen over het functioneren op het spoor en zegt dat het vonnis ‘onhaalbare verplichtingen’ inhoudt. “Hierdoor wordt het voor Infrabel quasi onmogelijk om zijn verplichtingen van openbare dienst en zijn opdracht als infrastructuurbeheerder te blijven uitoefenen. Zo zouden er bijvoorbeeld, om dit vonnis te kunnen uitvoeren, nog slechts 400 treinen per dag door de Brusselse NoordZuidverbinding kunnen rijden, in plaats van 1.200 vandaag”, schrijft de beheerder in een verklaring.

De rechter heeft namelijk het besluit om treinen te laten kruisen op het spoor hard veroordeeld. Infrabel had de betreffende wissels in beschermingsstand moeten plaatsen, om zo een eventuele menselijke fout te voorkomen. De beheerder stelt in reactie dat dit betekent dat de wissels op circa 80 procent van het spoornet in die beschermingsstand geplaatst moeten worden. “Om dit overal toe te passen, zouden we het spoornet volledig moeten hertekenen en het treinverkeer helemaal herorganiseren, met alle gevolgen van dien voor de spoorklanten en de mobiliteit in België.”

Daarnaast meent de beheerder dat de rechter foutieve informatie heeft ontvangen over de bevoegdheden van Infrabel en het TBL1+-systeem. Wel betreurt de infrabeheerder de gang van zaken en de pijn die dit veroorzaakt bij de slachtoffers. Het benadrukt dan ook niet zijn verantwoordelijkheid te willen ontlopen. “Deze beroepsprocedure houdt in dat we beoordeeld willen worden als een normaal voorzichtige en vooruitziende infrastructuurbeheerder.” De vervolgprocedure zal geen enkel gevolg hebben voor de schadevergoeding aan de slachtoffers.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.