Thalys op spoor (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

13% reizigersgroei in internationale treintickets

bron: Thalys beeldbank

Het aantal tickets dat NS International afgelopen jaar heeft verkocht, is met 13 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In totaal hebben vier miljoen reizigers de trein gepakt naar een bestemming in het buitenland. NS International spreekt bovendien over een ‘opvallende groei’ op bestemmingen verder weg.

De meest succesvolle verbindingen gaan richting bestemming die relatief dichtbij Nederland liggen, zoals Brussel, Antwerpen, Parijs, Berlijn en Brussel Airport. Vooral richting Brugge, Brussels Airport Zaventem en Berlijn reisden in 2019 fors meer reizigers dan een jaar eerder, namelijk 22 procent richting beide Belgische locaties en 20 procent naar de Duitse hoofdstad.

Rechtstreekse Thalys

De grootste groei vond plaats richting Marne-la-Vallée, het station bij Disneyland Parijs. De rechtstreekse Thalys zorgde naar deze plek voor een verzevenvoudiging van het aantal treinreizigers. Deze verbinding heeft wel tot gevolg gehad dat Lille een rechtstreekse Thalys-verbinding kwijtraakte. Dat lijkt meteen effecten te hebben gehad op het aantal reizigers, want voor deze bestemming daalde het aantal verkochte treinkaartjes bij NS International met 49 procent.

Volgens NS is dit de enige trendbreuk. Verschillende bestemmingen die enkele honderden kilometers van Nederland verwijderd zijn, wisten met tientallen procent te stijgen. Het aantal reizigers richting Bordeaux steeg met 61 procent, NS Internationaal verkocht 56 procent meer tickets richting Milaan met 56 procent en bijvoorbeeld Zürich wist 46% meer reizigers te trekken.

Succes trein

“In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden, toch is de groei indrukwekkend”, verklaart NS-directeur Heike Luiten. “Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Maar ook het reizen over grotere afstanden moet aantrekkelijker worden, met eenvoudiger boeken en lagere tarieven voor doorgaande reizigers. Dat kunnen we niet in ons eentje, dus sporen we ook andere Europese spoorvervoerders aan om hier werk van te maken.”

De ambitie van NS blijft hoog. Luiten: “NS verwacht van 2020 weer een jaar met mijlpalen voor de internationale trein. De monsterklus om alle 3.200 Europese bestemmingen tot 700 kilometer eenvoudig te kunnen boeken is bijna afgerond. De rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen gaat hopelijk dit voorjaar van start, waarna we snel een vierde dagelijkse frequentie toe willen voegen. We bieden dan jaarlijks 1,3 miljoen reizigers de keuze voor een trein naar Londen. En eind van het jaar is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, met elke nacht een slaaptrein naar München, Innsbruck en Wenen.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “13% reizigersgroei in internationale treintickets”

Pat Rick|02.01.20|16:13

Het is opvallend dat NS toegeeft luchtreizigers te viseren, en niet zegt dat ze reizigers wil trekken van alle (meer) milieubelastende modaliteiten, bijv de auto. Ze doen dit immers met KLM, die ook liever reizigers de auto uit wil.

Milaan kan nog sneller bereikt worden als de Ceneri-basistunnel in gebruik wordt genomen, kan de reistijd terug naar ongeveer 9,5 uur

Ook zou men kunnen plannen voor een snelle trein naar Kopenhagen/Malmo (via toek. Lelylijn en Fehmarnbeltunnel)

kees boer|07.02.20|20:00

Dit zou stukken beter kunnen,slechts een keer het aanvangstarief te betalen voor de betreffende vervoerder en niet alleen kijken naar het lange afstandvervoer ook naar het regionale gezien ook dat de exploitatie gescheiden kan van het NS net zoals in Roosendaal,Maastricht,Enschede en wanneer krijgt Weert eens z’n trein naar Hamont ? Dat zelfde geldt ook voor Coevorden richting Bad Bentheim

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

13% reizigersgroei in internationale treintickets | OVPro.nl
Thalys op spoor (bron: Thalys - Jean-Jacques D'Angelo)

13% reizigersgroei in internationale treintickets

bron: Thalys beeldbank

Het aantal tickets dat NS International afgelopen jaar heeft verkocht, is met 13 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. In totaal hebben vier miljoen reizigers de trein gepakt naar een bestemming in het buitenland. NS International spreekt bovendien over een ‘opvallende groei’ op bestemmingen verder weg.

De meest succesvolle verbindingen gaan richting bestemming die relatief dichtbij Nederland liggen, zoals Brussel, Antwerpen, Parijs, Berlijn en Brussel Airport. Vooral richting Brugge, Brussels Airport Zaventem en Berlijn reisden in 2019 fors meer reizigers dan een jaar eerder, namelijk 22 procent richting beide Belgische locaties en 20 procent naar de Duitse hoofdstad.

Rechtstreekse Thalys

De grootste groei vond plaats richting Marne-la-Vallée, het station bij Disneyland Parijs. De rechtstreekse Thalys zorgde naar deze plek voor een verzevenvoudiging van het aantal treinreizigers. Deze verbinding heeft wel tot gevolg gehad dat Lille een rechtstreekse Thalys-verbinding kwijtraakte. Dat lijkt meteen effecten te hebben gehad op het aantal reizigers, want voor deze bestemming daalde het aantal verkochte treinkaartjes bij NS International met 49 procent.

Volgens NS is dit de enige trendbreuk. Verschillende bestemmingen die enkele honderden kilometers van Nederland verwijderd zijn, wisten met tientallen procent te stijgen. Het aantal reizigers richting Bordeaux steeg met 61 procent, NS Internationaal verkocht 56 procent meer tickets richting Milaan met 56 procent en bijvoorbeeld Zürich wist 46% meer reizigers te trekken.

Succes trein

“In absolute aantallen blijft het met enkele tienduizenden treinreizigers per jaar misschien bescheiden, toch is de groei indrukwekkend”, verklaart NS-directeur Heike Luiten. “Onze voornaamste focus blijft om tot 700 kilometer reizigers uit het vliegtuig in de trein te krijgen. Maar ook het reizen over grotere afstanden moet aantrekkelijker worden, met eenvoudiger boeken en lagere tarieven voor doorgaande reizigers. Dat kunnen we niet in ons eentje, dus sporen we ook andere Europese spoorvervoerders aan om hier werk van te maken.”

De ambitie van NS blijft hoog. Luiten: “NS verwacht van 2020 weer een jaar met mijlpalen voor de internationale trein. De monsterklus om alle 3.200 Europese bestemmingen tot 700 kilometer eenvoudig te kunnen boeken is bijna afgerond. De rechtstreekse Eurostar tussen Amsterdam en Londen gaat hopelijk dit voorjaar van start, waarna we snel een vierde dagelijkse frequentie toe willen voegen. We bieden dan jaarlijks 1,3 miljoen reizigers de keuze voor een trein naar Londen. En eind van het jaar is Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, met elke nacht een slaaptrein naar München, Innsbruck en Wenen.”

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “13% reizigersgroei in internationale treintickets”

Pat Rick|02.01.20|16:13

Het is opvallend dat NS toegeeft luchtreizigers te viseren, en niet zegt dat ze reizigers wil trekken van alle (meer) milieubelastende modaliteiten, bijv de auto. Ze doen dit immers met KLM, die ook liever reizigers de auto uit wil.

Milaan kan nog sneller bereikt worden als de Ceneri-basistunnel in gebruik wordt genomen, kan de reistijd terug naar ongeveer 9,5 uur

Ook zou men kunnen plannen voor een snelle trein naar Kopenhagen/Malmo (via toek. Lelylijn en Fehmarnbeltunnel)

kees boer|07.02.20|20:00

Dit zou stukken beter kunnen,slechts een keer het aanvangstarief te betalen voor de betreffende vervoerder en niet alleen kijken naar het lange afstandvervoer ook naar het regionale gezien ook dat de exploitatie gescheiden kan van het NS net zoals in Roosendaal,Maastricht,Enschede en wanneer krijgt Weert eens z’n trein naar Hamont ? Dat zelfde geldt ook voor Coevorden richting Bad Bentheim

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.