ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper

Foto afkomstig van Bombardier

De prijzen voor het langeafstandsvervoer per trein in Duitsland zijn met circa 10 procent gedaald door een verlaging van het btw-tarief. Vervoerder Deutsche Bahn heeft bovendien afgezien van een prijsverhoging met ingang van het nieuwe jaar. Door de kaartjes goedkoper te maken wil de Duitse overheid de klimaatvriendelijke trein een stimulans geven. Nederlandse reizigers naar Duitsland profiteren van dit besluit. 

De prijsverlaging ging op 1 januari in. DB bedankte de Duitse politiek voor dit besluit en gelooft dat dit een belangrijke bijdrage zal leveren aan het behalen van klimaatdoelstellingen. De verwachting is dat deze stimulans voor de trein jaarlijks 5 miljoen reizigers extra gaat opleveren. De vervoerder koopt nog eens dertig extra hogesnelheidstreinen, die tegen het einde voor ruim 13.000 extra zitplaatsen zorgen.

Btw-tarief

Tot nog toe zat op deze kaartjes in Duitsland het btw-tarief van 19 procent en dat is sinds enkele dagen verlaagd naar 7 procent. Omdat die verlaging direct wordt doorgerekend naar de reiziger, zorgt dit ervoor dat tickets circa 10 procent goedkoper zijn in vergelijking met 2019. “Ik weet zeker dat aantrekkelijkere prijzen tot meer vraag zullen leiden”, kondigde DB-topman Richard Lutz in september aan.

DB zet zichzelf op de kaart als vervoerder die het klimaat hoog in het vaandel heeft staan. “Geen enkele andere gemotoriseerde wijze van transport is zo klimaatvriendelijk als de spoorwegen. Het spoor is onderdeel van de oplossing voor betere klimaatbescherming in Duitsland. De klimaatdoelen in Duitsland kunnen alleen worden bereikt met een enorme verschuiving in het treinverkeer”, aldus de vervoerder.

Aantal reizigers

Het lagere tarief geldt alleen voor reizen van meer dan 50 kilometer, maar daar is de verlaging soms aanzienlijk. “De nieuwe instapprijs voor ICE-reizen met een BahnCard-korting is al 13,40 euro – dit is de laagste reguliere instapprijs sinds de hervorming van het spoor in 1994”, laat de vervoerder weten. Op termijn wil DB jaarlijks 260 miljoen reizigers vervoeren over lange afstanden. Dat is een verdubbeling van het huidige cijfer.

Ook de brancheorganisatie in Duitsland, de Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), is tevreden over het besluit, waarmee eindelijk hetzelfde btw-tarief geldt voor het lokale OV en het treinvervoer op lange afstanden. “In Duitsland was het moeilijk uit te leggen dat voor een route vanaf 51 kilometer een hoger belastingtarief gold dan voor reizen tot 50 kilometer. Door deze de aanpassing zijn meer concurrerende aanbiedingen mogelijk op de klimaatvriendelijke spoor. De VDV heeft hier intensief en uiteindelijk met succes aan gewerkt ”, zegt vice-president Veit Salzmann.

NS

De prijsverlaging heeft effecten op de kaartjes die NS International kan verkopen naar verschillende Duitse bestemming. De btw-verlaging geldt wel alleen op het Duitse deel van de reis, wat in de praktijk betekent dat tickets vanuit Nederland 5 tot 6 procent goedkoper zullen worden. In Duitsland is nu precies het tegenovergestelde gebeurd als in Nederland. Daar besloot de regering vorig jaar juist het lage btw-tarief met 3 procent te verhogen, waardoor ook OV-kaartjes duurder werden. Dit tot onvrede van de vervoerders, die waarschuwden dat het OV daardoor minder aantrekkelijk wordt.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper”

Paul Lamote|04.01.20|10:56

Overigens reist slechts 5% van alle treinreizigers in Duitsland met een langeafstandstrein. Het effect op het totale treinvervoer is daarom beperkt.

Pat Rick|06.01.20|12:08

@Paul: de maatregel is genomen icm verhoging van de vliegtax daar. Het doel is om (binnenlands) vliegverkeer te ontmoedigen. Maar nu is die Bahn alles behalve punktlich, dus hadden ze dit beter kunnen invoeren nadat ze het moderniseringsprogramma Deutschlandtakt 2030 (vergelijkbaar met het Nederlandse Programma Hoogfrequent Spoor) hadden gerealiseerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper | OVPro.nl
ICE 4, hogesnelheidstrein, Bombardier

Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper

Foto afkomstig van Bombardier

De prijzen voor het langeafstandsvervoer per trein in Duitsland zijn met circa 10 procent gedaald door een verlaging van het btw-tarief. Vervoerder Deutsche Bahn heeft bovendien afgezien van een prijsverhoging met ingang van het nieuwe jaar. Door de kaartjes goedkoper te maken wil de Duitse overheid de klimaatvriendelijke trein een stimulans geven. Nederlandse reizigers naar Duitsland profiteren van dit besluit. 

De prijsverlaging ging op 1 januari in. DB bedankte de Duitse politiek voor dit besluit en gelooft dat dit een belangrijke bijdrage zal leveren aan het behalen van klimaatdoelstellingen. De verwachting is dat deze stimulans voor de trein jaarlijks 5 miljoen reizigers extra gaat opleveren. De vervoerder koopt nog eens dertig extra hogesnelheidstreinen, die tegen het einde voor ruim 13.000 extra zitplaatsen zorgen.

Btw-tarief

Tot nog toe zat op deze kaartjes in Duitsland het btw-tarief van 19 procent en dat is sinds enkele dagen verlaagd naar 7 procent. Omdat die verlaging direct wordt doorgerekend naar de reiziger, zorgt dit ervoor dat tickets circa 10 procent goedkoper zijn in vergelijking met 2019. “Ik weet zeker dat aantrekkelijkere prijzen tot meer vraag zullen leiden”, kondigde DB-topman Richard Lutz in september aan.

DB zet zichzelf op de kaart als vervoerder die het klimaat hoog in het vaandel heeft staan. “Geen enkele andere gemotoriseerde wijze van transport is zo klimaatvriendelijk als de spoorwegen. Het spoor is onderdeel van de oplossing voor betere klimaatbescherming in Duitsland. De klimaatdoelen in Duitsland kunnen alleen worden bereikt met een enorme verschuiving in het treinverkeer”, aldus de vervoerder.

Aantal reizigers

Het lagere tarief geldt alleen voor reizen van meer dan 50 kilometer, maar daar is de verlaging soms aanzienlijk. “De nieuwe instapprijs voor ICE-reizen met een BahnCard-korting is al 13,40 euro – dit is de laagste reguliere instapprijs sinds de hervorming van het spoor in 1994”, laat de vervoerder weten. Op termijn wil DB jaarlijks 260 miljoen reizigers vervoeren over lange afstanden. Dat is een verdubbeling van het huidige cijfer.

Ook de brancheorganisatie in Duitsland, de Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV), is tevreden over het besluit, waarmee eindelijk hetzelfde btw-tarief geldt voor het lokale OV en het treinvervoer op lange afstanden. “In Duitsland was het moeilijk uit te leggen dat voor een route vanaf 51 kilometer een hoger belastingtarief gold dan voor reizen tot 50 kilometer. Door deze de aanpassing zijn meer concurrerende aanbiedingen mogelijk op de klimaatvriendelijke spoor. De VDV heeft hier intensief en uiteindelijk met succes aan gewerkt ”, zegt vice-president Veit Salzmann.

NS

De prijsverlaging heeft effecten op de kaartjes die NS International kan verkopen naar verschillende Duitse bestemming. De btw-verlaging geldt wel alleen op het Duitse deel van de reis, wat in de praktijk betekent dat tickets vanuit Nederland 5 tot 6 procent goedkoper zullen worden. In Duitsland is nu precies het tegenovergestelde gebeurd als in Nederland. Daar besloot de regering vorig jaar juist het lage btw-tarief met 3 procent te verhogen, waardoor ook OV-kaartjes duurder werden. Dit tot onvrede van de vervoerders, die waarschuwden dat het OV daardoor minder aantrekkelijk wordt.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper”

Paul Lamote|04.01.20|10:56

Overigens reist slechts 5% van alle treinreizigers in Duitsland met een langeafstandstrein. Het effect op het totale treinvervoer is daarom beperkt.

Pat Rick|06.01.20|12:08

@Paul: de maatregel is genomen icm verhoging van de vliegtax daar. Het doel is om (binnenlands) vliegverkeer te ontmoedigen. Maar nu is die Bahn alles behalve punktlich, dus hadden ze dit beter kunnen invoeren nadat ze het moderniseringsprogramma Deutschlandtakt 2030 (vergelijkbaar met het Nederlandse Programma Hoogfrequent Spoor) hadden gerealiseerd

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.