Randstadrail-voertuig van HTM

Railvervoer in Rotterdam en Den Haag meest punctueel

Randstadrail HTM

De trams en metro’s in de regio Haaglanden en in Rotterdam reden in 2018 stipter dan de rest van het regionale openbaar vervoer in Nederland. In de regio Haaglanden werd een punctualiteit gehaald van 91,6 procent en in Rotterdam reed 91,2 procent van alle voertuigen op tijd. Dat blijkt uit punctualiteitscijfers die CROW heeft verzameld in de Staat van het OV 2018.

De cijfers zijn gebaseerd op een informatiesysteem van DOVA waarin de stiptheid van alle ritten en vaarten van bus, tram, metro en ferry is verwerkt. De cijfers die hieruit zijn gerold, zijn gebaseerd op de reisinformatie op de haltes. In de Staat van het OV is een voertuig op tijd als een het vertrek van een tijdhalte maximaal 30 seconden te vroeg of maximaal 180 seconden te laat vertrekt. Bij de berekening is gekeken naar de vertrekpunctualiteit en de aankomstpunctualiteit, die apart zijn geteld.

Bussen

Het meest stipte busvervoer is te vinden in Lelystad. Daar kwam bijna 91 procent van alle bussen op tijd aan. Het vervoer in deze concessie scoorde bovendien erg goed in de OV-Klantenbarometer en kreeg gemiddeld een 8,0. Verder weet het busvervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hoge punten binnen te slepen. Drukte in die steden heeft in 2018 dus nauwelijks voor grote vertragingen gezorgd.

De veren tussen Rotterdam-Dordrecht en de Drechtsteden, bussen in de provincie Utrecht en de bussen in de nieuwe concessie DMG hadden de meeste moeite om zich aan de dienstregeling te houden. In die drie concessiegebieden slaagde nog geen 70 procent van de voertuigen erin om op tijd te vertrekken. Bij de laatste concessie gaat het maar om enkele weken, aangezien de concessie pas in december 2018 inging. Qbuzz worstelde daar met de uitvoering van de nieuwe concessie.

Klanttevredenheid

CROW maakt een vergelijking tussen de punctualiteit en het algemene oordeel in de OV-Klantenbarometer op de vraag ‘Wat vindt u van de stiptheid van het voertuig bij uw instaphalte?’. Meestal komt dit goed overeen – de concessies die goed scoren op punctualiteit, krijgen vaak hoge punten in de OV-Klantenbarometer en andersom. Er zijn twee uitzonderingen, namelijk de veerdienst Rotterdam-Dordrecht en Drechtsteden en het busvervoer in Zuidoost-Brabant.

De stiptheid van de veerdienst kan beter, maar toch is geen enkele andere concessie zo goed beoordeeld. In Zuidoost-Brabant is juist het tegenovergestelde aan de hand. Bij een goede stiptheid van 79,4 procent – daarmee staat deze concessie op plek 12 van in totaal 37 concessies – blijft de waardering met een 6,7 juist achter. In een groot aantal concessies die minder stipt rijden, lijken reizigers coulanter te zijn.

Andere berekeningen

Gemiddeld reed in 2018 79,9 procent van alle bussen, metro’s, trams en veerdiensten op tijd. De cijfers uit deze lijst kunnen overigens verschillen van de cijfers in regionale rapportages van OV-autoriteiten. Dat komt omdat de definitie van stiptheid of de berekeningswijze kan verschillen.

Het regionale spoor is in de lijst door CROW niet meegenomen, maar uit cijfers van ProRail blijkt dat 94,6 procent van de regionale treinen in 2018 op tijd op de stations aankwam en vertrok. Die scoren gemiddeld beter dan bussen, trams, metro’s en veren, maar voor treinen wordt een ruimere definitie van stiptheid gehanteerd.

Bekijk de punctualiteit van elke concessie:

Punctualiteit Staat van het OV 2018

Lees ook:

Trein Zwolle-Enschede en bus Leeuwarden grootste stijgers in OV-Klantenbarometer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.

Bekijk het abonnement

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Railvervoer in Rotterdam en Den Haag meest punctueel | OVPro.nl
Randstadrail-voertuig van HTM

Railvervoer in Rotterdam en Den Haag meest punctueel

Randstadrail HTM

De trams en metro’s in de regio Haaglanden en in Rotterdam reden in 2018 stipter dan de rest van het regionale openbaar vervoer in Nederland. In de regio Haaglanden werd een punctualiteit gehaald van 91,6 procent en in Rotterdam reed 91,2 procent van alle voertuigen op tijd. Dat blijkt uit punctualiteitscijfers die CROW heeft verzameld in de Staat van het OV 2018.

De cijfers zijn gebaseerd op een informatiesysteem van DOVA waarin de stiptheid van alle ritten en vaarten van bus, tram, metro en ferry is verwerkt. De cijfers die hieruit zijn gerold, zijn gebaseerd op de reisinformatie op de haltes. In de Staat van het OV is een voertuig op tijd als een het vertrek van een tijdhalte maximaal 30 seconden te vroeg of maximaal 180 seconden te laat vertrekt. Bij de berekening is gekeken naar de vertrekpunctualiteit en de aankomstpunctualiteit, die apart zijn geteld.

Bussen

Het meest stipte busvervoer is te vinden in Lelystad. Daar kwam bijna 91 procent van alle bussen op tijd aan. Het vervoer in deze concessie scoorde bovendien erg goed in de OV-Klantenbarometer en kreeg gemiddeld een 8,0. Verder weet het busvervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam hoge punten binnen te slepen. Drukte in die steden heeft in 2018 dus nauwelijks voor grote vertragingen gezorgd.

De veren tussen Rotterdam-Dordrecht en de Drechtsteden, bussen in de provincie Utrecht en de bussen in de nieuwe concessie DMG hadden de meeste moeite om zich aan de dienstregeling te houden. In die drie concessiegebieden slaagde nog geen 70 procent van de voertuigen erin om op tijd te vertrekken. Bij de laatste concessie gaat het maar om enkele weken, aangezien de concessie pas in december 2018 inging. Qbuzz worstelde daar met de uitvoering van de nieuwe concessie.

Klanttevredenheid

CROW maakt een vergelijking tussen de punctualiteit en het algemene oordeel in de OV-Klantenbarometer op de vraag ‘Wat vindt u van de stiptheid van het voertuig bij uw instaphalte?’. Meestal komt dit goed overeen – de concessies die goed scoren op punctualiteit, krijgen vaak hoge punten in de OV-Klantenbarometer en andersom. Er zijn twee uitzonderingen, namelijk de veerdienst Rotterdam-Dordrecht en Drechtsteden en het busvervoer in Zuidoost-Brabant.

De stiptheid van de veerdienst kan beter, maar toch is geen enkele andere concessie zo goed beoordeeld. In Zuidoost-Brabant is juist het tegenovergestelde aan de hand. Bij een goede stiptheid van 79,4 procent – daarmee staat deze concessie op plek 12 van in totaal 37 concessies – blijft de waardering met een 6,7 juist achter. In een groot aantal concessies die minder stipt rijden, lijken reizigers coulanter te zijn.

Andere berekeningen

Gemiddeld reed in 2018 79,9 procent van alle bussen, metro’s, trams en veerdiensten op tijd. De cijfers uit deze lijst kunnen overigens verschillen van de cijfers in regionale rapportages van OV-autoriteiten. Dat komt omdat de definitie van stiptheid of de berekeningswijze kan verschillen.

Het regionale spoor is in de lijst door CROW niet meegenomen, maar uit cijfers van ProRail blijkt dat 94,6 procent van de regionale treinen in 2018 op tijd op de stations aankwam en vertrok. Die scoren gemiddeld beter dan bussen, trams, metro’s en veren, maar voor treinen wordt een ruimere definitie van stiptheid gehanteerd.

Bekijk de punctualiteit van elke concessie:

Punctualiteit Staat van het OV 2018

Lees ook:

Trein Zwolle-Enschede en bus Leeuwarden grootste stijgers in OV-Klantenbarometer

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.