Eurobahn Keolis Deutschland in Viersen

Nederlander kent passagiersrechten op langeafstandstreinvervoer niet

Foto: Inge

Nederlandse treinreizigers weten nauwelijks welke rechten ze hebben als ze een langeafstandsreis boeken en afleggen. Daar is dus nog een wereld te winnen. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête van de Europese Commissie. In Nederland is slechts 8 procent van alle reizigers ervan op de hoogte dat zij passagiersrechten hebben die op Europees niveau zijn vastgesteld. Het gaat bijvoorbeeld om regels over het recht op geld terug bij vertraging. 

In Europa is vastgelegd wanneer reizigers recht hebben op restitutie van hun ticketprijs en hoe hoog die restitutie dient te zijn. Dit is afhankelijk van de modaliteit en de duur van de vertraging. Verder is de regel opgesteld dat passagiers het recht hebben op informatie bij vertraging en uitval en moeten al deze modaliteiten toegankelijk zijn voor iedereen.

Die rechten worden toegepast door vervoerders en gehandhaafd door nationale instanties. Een grote hindernis is echter dat het vanwege nationale verschillend voor reizigers niet altijd duidelijk wat zij moeten doen en tot wie zij zich moeten richten, vooral omdat zij vaak over grenzen heen reizen.

Internationale trein

Treinreizigers lijken nauwelijks op de hoogte te zijn van deze rechten. In heel Europa weet circa 13 procent van de reizigers die een langeafstandstrein neemt dat hij zekere rechten heeft. In Nederland wordt dus nog niet eens 10 procent gehaald. Dat is met name opvallend omdat het gebruik van dergelijke treinenritten in Nederland hoog ligt. Tijdens de enquete gaf 73 procent van de deelnemers aan in de afgelopen twaalf maanden wel eens een langeafstandstrein te hebben genomen. Gemiddeld is dat in Europa maar 34 procent.

Die trip verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Van alle Nederlandse reizigers die in het afgelopen jaar een lange rit met een trein aflegden, werd bijvoorbeeld 18 procent geconfronteerd met een vertraging van één tot twee uur. Ook werd in 21 procent van de gevallen een trein opgeheven. Als reizigers een klacht in willen dienen, nemen ze daarvoor vaak contact op met de vervoerder. Maar vaker nog doen zij helemaal niets met hun klachten. Dat wil de Europese Commissie de kop indrukken.

Wetgeving

“De rechten moeten bekender en gemakkelijker te begrijpen zijn, en ze moeten beter worden gehandhaafd”, stelt Adina Vălean, commissaris voor Vervoer. “Onze regels moeten ook de rechtszekerheid voor de passagiers en de sector vergroten. Daarom heeft de Commissie voorgesteld om de rechten van vliegtuigpassagiers en treinreizigers te moderniseren. De Raad en het Europees Parlement moeten nu snel tot een akkoord te komen, zodat reizigers in de EU daadwerkelijk worden beschermd.”

De Commissie probeert de rechten van passagiers al meer bekendheid te geven, onder andere door wetgevingsvoorstellen inzake de rechten van treinreizigers, richtsnoeren en regelmatige communicatie over de toegepaste rechtspraak. Daarnaast heeft de Commissie een bewustmakingscampagne opgezet.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlander kent passagiersrechten op langeafstandstreinvervoer niet | OVPro.nl
Eurobahn Keolis Deutschland in Viersen

Nederlander kent passagiersrechten op langeafstandstreinvervoer niet

Foto: Inge

Nederlandse treinreizigers weten nauwelijks welke rechten ze hebben als ze een langeafstandsreis boeken en afleggen. Daar is dus nog een wereld te winnen. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête van de Europese Commissie. In Nederland is slechts 8 procent van alle reizigers ervan op de hoogte dat zij passagiersrechten hebben die op Europees niveau zijn vastgesteld. Het gaat bijvoorbeeld om regels over het recht op geld terug bij vertraging. 

In Europa is vastgelegd wanneer reizigers recht hebben op restitutie van hun ticketprijs en hoe hoog die restitutie dient te zijn. Dit is afhankelijk van de modaliteit en de duur van de vertraging. Verder is de regel opgesteld dat passagiers het recht hebben op informatie bij vertraging en uitval en moeten al deze modaliteiten toegankelijk zijn voor iedereen.

Die rechten worden toegepast door vervoerders en gehandhaafd door nationale instanties. Een grote hindernis is echter dat het vanwege nationale verschillend voor reizigers niet altijd duidelijk wat zij moeten doen en tot wie zij zich moeten richten, vooral omdat zij vaak over grenzen heen reizen.

Internationale trein

Treinreizigers lijken nauwelijks op de hoogte te zijn van deze rechten. In heel Europa weet circa 13 procent van de reizigers die een langeafstandstrein neemt dat hij zekere rechten heeft. In Nederland wordt dus nog niet eens 10 procent gehaald. Dat is met name opvallend omdat het gebruik van dergelijke treinenritten in Nederland hoog ligt. Tijdens de enquete gaf 73 procent van de deelnemers aan in de afgelopen twaalf maanden wel eens een langeafstandstrein te hebben genomen. Gemiddeld is dat in Europa maar 34 procent.

Die trip verloopt lang niet altijd vlekkeloos. Van alle Nederlandse reizigers die in het afgelopen jaar een lange rit met een trein aflegden, werd bijvoorbeeld 18 procent geconfronteerd met een vertraging van één tot twee uur. Ook werd in 21 procent van de gevallen een trein opgeheven. Als reizigers een klacht in willen dienen, nemen ze daarvoor vaak contact op met de vervoerder. Maar vaker nog doen zij helemaal niets met hun klachten. Dat wil de Europese Commissie de kop indrukken.

Wetgeving

“De rechten moeten bekender en gemakkelijker te begrijpen zijn, en ze moeten beter worden gehandhaafd”, stelt Adina Vălean, commissaris voor Vervoer. “Onze regels moeten ook de rechtszekerheid voor de passagiers en de sector vergroten. Daarom heeft de Commissie voorgesteld om de rechten van vliegtuigpassagiers en treinreizigers te moderniseren. De Raad en het Europees Parlement moeten nu snel tot een akkoord te komen, zodat reizigers in de EU daadwerkelijk worden beschermd.”

De Commissie probeert de rechten van passagiers al meer bekendheid te geven, onder andere door wetgevingsvoorstellen inzake de rechten van treinreizigers, richtsnoeren en regelmatige communicatie over de toegepaste rechtspraak. Daarnaast heeft de Commissie een bewustmakingscampagne opgezet.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.