Nachttrein van ÖBB (Bron: © ÖBB/Harald Eisenberger)

ÖBB en NMBS brengen nachttrein terug naar Brussel

Tussen Brussel en Wenen rijden voortaan weer twee keer per week nachttreinen. De eerste nachttrein werd maandagochtend verwelkomd in de Belgische hoofdstad. Daarvoor werken vervoerders ÖBB en NMBS samen. De Belgische vervoerder zal de locomotief leveren, net als de machinisten en conducteurs, en verkoopt de tickets voor de ‘Nightjet’. 

De nachttrein zal twee keer per week vanuit Wenen via Linz en vanuit Innsbruck over München naar Brussel vertrekken en weer terug. Vanuit Wenen vertrekt de trein op zondag en woensdag om 20.38 uur en vanuit Innsbruck om 20.44 uur. Deze treinen worden samengevoegd en komen de volgende dag om 10.55 uur in Brussel-Zuid aan. De treinen vertrekken op maandag en donderdag om 18.04 uur in Brussel. De ene arriveert om 08.27 uur in Wenen en de andere om 09.14 uur in Innsbruck.

Wenen-Amsterdam

“Met de Nightjet brengen we de nachttrein terug in Europa en de directe lijn naar Brussel betekent voor ons een actieve bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, aldus Andreas Matthä, topman bij de ÖBB Holding AG. ÖBB wil het netwerk van internationale lijnen verder uitbouwen en er zijn momenteel al 27 lijnen operationeel. Het is de bedoeling om eind 2020 de verbinding Wenen-Amsterdam op te starten.

De NMBS ziet nachttreinen als een mogelijkheid om het spoor aantrekkelijker te maken. De eerste nachttrein werd dan ook alvast getest door verschillende Europarlementariërs, die op weg waren naar de eerste zitting van het Europese Parlement.

“Het spoorvervoer uitbouwen tot de echte ruggengraat van de Europese mobiliteit over de korte en middellange afstand, dat is een globaal project waarbij alle mobiliteitsspelers betrokken zijn, zowel de spoorwegoperatoren, de infrastructuurbeheerders, de wetgevers, onze overheden als de Europese verantwoordelijken. In dit kader is Brussel een echte draaischijf, en het wordt vandaag nog in die rol versterkt door de komst van de NightJet”, verklaarde Sophie Dutordoir, algemeen directeur van de NMBS.

Kosten

De Nightjet heeft zit-, lig- en slaapplaatsen. De kosten voor deze nachttrein starten vanaf 29,90 euro per persoon per traject. Daarbij krijgen reizigers in de lig- en slaapwagen een welkomstdrank en een ontbijt net voor aankomst in Brussel of Wenen. ÖBB is erg positief over de effecten van een slaaptrein. Volgens de Oostenrijkse vervoerder worden nu al circa 12.000 vluchten op korte afstand bespaard door het nachtnetwerk.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “ÖBB en NMBS brengen nachttrein terug naar Brussel”

Pat Rick|22.01.20|16:20

Op de website van de nationale Nederlandstalige omproep VRTnieuws.be wordt nogal veel reclame gemaakt voor deze treinverbinding. Maar daar staat ook dat de normale prijs voor zitplaatsen 44 Euro is, ligplaatsen 119 Euro en bedden 229 Euro. Had hier ook vermeld mogen worden

Het is goed om internationale treinverbindingen uit te bouwen en OeBB heeft een niche gevonden. Overdag zitten de spoorwegnetten vol met nationale verbindingen. Het is jammer dat men A’dam – Berlijn niet non-stop kan rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ÖBB en NMBS brengen nachttrein terug naar Brussel | OVPro.nl
Nachttrein van ÖBB (Bron: © ÖBB/Harald Eisenberger)

ÖBB en NMBS brengen nachttrein terug naar Brussel

Tussen Brussel en Wenen rijden voortaan weer twee keer per week nachttreinen. De eerste nachttrein werd maandagochtend verwelkomd in de Belgische hoofdstad. Daarvoor werken vervoerders ÖBB en NMBS samen. De Belgische vervoerder zal de locomotief leveren, net als de machinisten en conducteurs, en verkoopt de tickets voor de ‘Nightjet’. 

De nachttrein zal twee keer per week vanuit Wenen via Linz en vanuit Innsbruck over München naar Brussel vertrekken en weer terug. Vanuit Wenen vertrekt de trein op zondag en woensdag om 20.38 uur en vanuit Innsbruck om 20.44 uur. Deze treinen worden samengevoegd en komen de volgende dag om 10.55 uur in Brussel-Zuid aan. De treinen vertrekken op maandag en donderdag om 18.04 uur in Brussel. De ene arriveert om 08.27 uur in Wenen en de andere om 09.14 uur in Innsbruck.

Wenen-Amsterdam

“Met de Nightjet brengen we de nachttrein terug in Europa en de directe lijn naar Brussel betekent voor ons een actieve bijdrage aan de bescherming van het klimaat”, aldus Andreas Matthä, topman bij de ÖBB Holding AG. ÖBB wil het netwerk van internationale lijnen verder uitbouwen en er zijn momenteel al 27 lijnen operationeel. Het is de bedoeling om eind 2020 de verbinding Wenen-Amsterdam op te starten.

De NMBS ziet nachttreinen als een mogelijkheid om het spoor aantrekkelijker te maken. De eerste nachttrein werd dan ook alvast getest door verschillende Europarlementariërs, die op weg waren naar de eerste zitting van het Europese Parlement.

“Het spoorvervoer uitbouwen tot de echte ruggengraat van de Europese mobiliteit over de korte en middellange afstand, dat is een globaal project waarbij alle mobiliteitsspelers betrokken zijn, zowel de spoorwegoperatoren, de infrastructuurbeheerders, de wetgevers, onze overheden als de Europese verantwoordelijken. In dit kader is Brussel een echte draaischijf, en het wordt vandaag nog in die rol versterkt door de komst van de NightJet”, verklaarde Sophie Dutordoir, algemeen directeur van de NMBS.

Kosten

De Nightjet heeft zit-, lig- en slaapplaatsen. De kosten voor deze nachttrein starten vanaf 29,90 euro per persoon per traject. Daarbij krijgen reizigers in de lig- en slaapwagen een welkomstdrank en een ontbijt net voor aankomst in Brussel of Wenen. ÖBB is erg positief over de effecten van een slaaptrein. Volgens de Oostenrijkse vervoerder worden nu al circa 12.000 vluchten op korte afstand bespaard door het nachtnetwerk.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “ÖBB en NMBS brengen nachttrein terug naar Brussel”

Pat Rick|22.01.20|16:20

Op de website van de nationale Nederlandstalige omproep VRTnieuws.be wordt nogal veel reclame gemaakt voor deze treinverbinding. Maar daar staat ook dat de normale prijs voor zitplaatsen 44 Euro is, ligplaatsen 119 Euro en bedden 229 Euro. Had hier ook vermeld mogen worden

Het is goed om internationale treinverbindingen uit te bouwen en OeBB heeft een niche gevonden. Overdag zitten de spoorwegnetten vol met nationale verbindingen. Het is jammer dat men A’dam – Berlijn niet non-stop kan rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.