Eurostar op Rotterdam Centraal (foto: NS)

Vierde dagelijkse Eurostar-trein vanaf mei, vijfde volgt een jaar later

Beeldbank NS

Tussen Amsterdam en London St. Pancras gaat vanaf 18 mei 2020 een vierde dagelijkse Eurostar rijden. De vijfde dagelijkse rit moet een jaar later volgen, namelijk op 31 mei 2021. In juli meldde NS nog aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een vierde dagelijkse rit vanaf 13 december 2020 te willen uitvoeren, maar het voornemen van NS International is om de aanvullende dienst al vanaf mei te realiseren. 

De extra trein zal één keer per werkdag in beide richtingen rijden en op enkele feestdagen komt er daardoor ook een dagelijkse rit bij. Er is een capaciteit van 900 stoelen. Een jaar later komt er nog een trein bij die eens per werkdag rijdt. In het weekend kunnen reizigers drie keer per dag per spoor dit traject afleggen. De treindienst is gemeld bij ACM, omdat partijen de mogelijkheid moeten hebben om een onderzoek aan te vragen naar het economische evenwicht.

Rechtstreekse trein

NS hoopt dat de extra Eurostar vanaf mei rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Londen kan doorrijden. Momenteel moeten alle reizigers nog uitstappen in Brussel-Zuid, vanwege de verplichte paspoortcontrole. Daardoor duurt de rit naar Londen langer dan de rit vanaf Londen naar Amsterdam. Het is de ambitie om de veiligheids- en paspoortcontrole al in Nederland uit te voeren, zodat passagiers de trein niet langer tussendoor hoeven te verlaten.

Daarvoor moeten NS en Eurostar wachten op een definitief verdrag tussen Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België. Afgelopen september beloofde staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie nog aan de Tweede Kamer dat de trein met ingang van de dienstregeling in 2020 niet meer zou hoeven te stoppen. Dit werd onlangs uitgesteld tot maart. NS geeft aan vol ongeduld te wachten op het verdrag. “Hoe sneller, hoe beter. Wij willen, net als onze reizigers, graag dat we in vier uur naar Londen kunnen rijden.”

Succes

De eerste Eurostar tussen de Engelse hoofdstad en Amsterdam arriveerde begin 2018. Sindsdien rijden er dagelijks treinen op dit traject en met succes. In 2019 was de vraag zodanig toegenomen dat een derde dagelijkse trein verantwoord was en daar komen nu dus nog eens twee treinen bij in circa 1,5 jaar. Bovendien kon Eurostar in 2018 een omzetgroei boeken van 12 procent.

“Internationale treinen zijn onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat”, vertelde NS-directeur Heike Luiten in december 2019. “Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80 procent minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Vierde dagelijkse Eurostar-trein vanaf mei, vijfde volgt een jaar later”

Wiebe Goossen|21.01.20|16:25

Héél goed nieuws; ik sta vierkant achter NS! Té lang heeft het al geduurd voordat er fatsoenlijke treinreizen mogelijk werden tussen beide steden. Ik vermoed zo dat ook de Treinreiswinkel hier veel belang in zal stellen….

Pat Rick|24.01.20|11:41

Verdrag moet nog eerst worden getekend! De Britten denken al jaren “what’s in it for us?”. We moeten niet meegaan met deze piratenmentaliteit die is begonnen on Queen Elizabeth I, toen Engeland groot werd door Spaanse schepen te plunderen. Dit ging later door totdat ze het grootste wereldrijk hadden (British Museum hangt vol met bewijs)

Er is juist meer samenwerking nodig is ook op milieuvlak. Dus snel tekenen dit verdrag. NS mag zich ook harder maken voor snelle verbinding Berlijn, Stockholm

kees boer|07.02.20|20:18

De Kanaaltunnel zou ook toegankelijk moeten zijn voor de ICE het gebeurt wel eens vaker dat deze wel eens met een andere hogesnelheidstrein zoals TGV samen exploiteert zoals diverse trajecten met Parijs,ik vind het overigens jammer dat Lomdon Waterloo afgehaakt is omtrent de Eurostar,ligt toch wel gunstig voor het centrum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vierde dagelijkse Eurostar-trein vanaf mei, vijfde volgt een jaar later | OVPro.nl
Eurostar op Rotterdam Centraal (foto: NS)

Vierde dagelijkse Eurostar-trein vanaf mei, vijfde volgt een jaar later

Beeldbank NS

Tussen Amsterdam en London St. Pancras gaat vanaf 18 mei 2020 een vierde dagelijkse Eurostar rijden. De vijfde dagelijkse rit moet een jaar later volgen, namelijk op 31 mei 2021. In juli meldde NS nog aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een vierde dagelijkse rit vanaf 13 december 2020 te willen uitvoeren, maar het voornemen van NS International is om de aanvullende dienst al vanaf mei te realiseren. 

De extra trein zal één keer per werkdag in beide richtingen rijden en op enkele feestdagen komt er daardoor ook een dagelijkse rit bij. Er is een capaciteit van 900 stoelen. Een jaar later komt er nog een trein bij die eens per werkdag rijdt. In het weekend kunnen reizigers drie keer per dag per spoor dit traject afleggen. De treindienst is gemeld bij ACM, omdat partijen de mogelijkheid moeten hebben om een onderzoek aan te vragen naar het economische evenwicht.

Rechtstreekse trein

NS hoopt dat de extra Eurostar vanaf mei rechtstreeks vanuit Amsterdam naar Londen kan doorrijden. Momenteel moeten alle reizigers nog uitstappen in Brussel-Zuid, vanwege de verplichte paspoortcontrole. Daardoor duurt de rit naar Londen langer dan de rit vanaf Londen naar Amsterdam. Het is de ambitie om de veiligheids- en paspoortcontrole al in Nederland uit te voeren, zodat passagiers de trein niet langer tussendoor hoeven te verlaten.

Daarvoor moeten NS en Eurostar wachten op een definitief verdrag tussen Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en België. Afgelopen september beloofde staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie nog aan de Tweede Kamer dat de trein met ingang van de dienstregeling in 2020 niet meer zou hoeven te stoppen. Dit werd onlangs uitgesteld tot maart. NS geeft aan vol ongeduld te wachten op het verdrag. “Hoe sneller, hoe beter. Wij willen, net als onze reizigers, graag dat we in vier uur naar Londen kunnen rijden.”

Succes

De eerste Eurostar tussen de Engelse hoofdstad en Amsterdam arriveerde begin 2018. Sindsdien rijden er dagelijks treinen op dit traject en met succes. In 2019 was de vraag zodanig toegenomen dat een derde dagelijkse trein verantwoord was en daar komen nu dus nog eens twee treinen bij in circa 1,5 jaar. Bovendien kon Eurostar in 2018 een omzetgroei boeken van 12 procent.

“Internationale treinen zijn onmisbaar voor het verduurzamen van mobiliteit, een andere belangrijke opgave waarvoor Europa staat”, vertelde NS-directeur Heike Luiten in december 2019. “Een treinreiziger tussen Amsterdam en Londen stoot 80 procent minder CO2 uit dan iemand die gaat vliegen. Ruim 1,6 miljoen reizigers per jaar hebben straks de keus tussen de trein of het vliegtuig.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Vierde dagelijkse Eurostar-trein vanaf mei, vijfde volgt een jaar later”

Wiebe Goossen|21.01.20|16:25

Héél goed nieuws; ik sta vierkant achter NS! Té lang heeft het al geduurd voordat er fatsoenlijke treinreizen mogelijk werden tussen beide steden. Ik vermoed zo dat ook de Treinreiswinkel hier veel belang in zal stellen….

Pat Rick|24.01.20|11:41

Verdrag moet nog eerst worden getekend! De Britten denken al jaren “what’s in it for us?”. We moeten niet meegaan met deze piratenmentaliteit die is begonnen on Queen Elizabeth I, toen Engeland groot werd door Spaanse schepen te plunderen. Dit ging later door totdat ze het grootste wereldrijk hadden (British Museum hangt vol met bewijs)

Er is juist meer samenwerking nodig is ook op milieuvlak. Dus snel tekenen dit verdrag. NS mag zich ook harder maken voor snelle verbinding Berlijn, Stockholm

kees boer|07.02.20|20:18

De Kanaaltunnel zou ook toegankelijk moeten zijn voor de ICE het gebeurt wel eens vaker dat deze wel eens met een andere hogesnelheidstrein zoals TGV samen exploiteert zoals diverse trajecten met Parijs,ik vind het overigens jammer dat Lomdon Waterloo afgehaakt is omtrent de Eurostar,ligt toch wel gunstig voor het centrum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.