NS-Station, Haarlem

VVD stelt Kamervragen over verbinding Haarlem-Alkmaar

Tweede Kamerleden Erik Ziengs en Rudmer Heerema (VVD) hebben vragen gesteld over de treinverbinding tussen Alkmaar en Leiden, Den Haag en Rotterdam. Ze kaarten aan dat reizigers tussen Den Haag en Alkmaar na 18.00 uur – dus tijdens de spits – zijn aangewezen op een sprinter tussen Haarlem en Alkmaar. Ze willen graag een betere dienstregeling, door intercity’s te laten rijden tijdens de hele spits, en betere overstaptijden op dit traject.

De twee Kamerleden grepen de nieuwe dienstregeling van NS per december 2019 aan om de verbinding tussen Haarlem en Alkmaar weer onder de aandacht te brengen van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Ziengs en Heerema zijn benieuwd of zij de mening is toegedaan dat de treinverbinding inmiddels substantieel is verbeterd. Want al in 2016 stelde de VVD vragen over de ‘versoberde dienstregeling’ tussen Alkmaar en Haarlem en uit de vragen blijkt dat de twee nog steeds niet te spreken zijn over de verbinding.

Intercity’s

Tussen de twee Noord-Hollandse steden is drukte momenteel een probleem, denken de politici. Ze wijzen de minister op twee dagen in januari waarbij de treinen zo vol zaten dat er op station Beverwijk mensen op het station achter moesten blijven. Daarom wordt aan haar de vraag gesteld welke rijtuigen op structurele basis op dit traject rijden. Nu zouden er verschillende rijtuigtypes worden ingezet.

Ze hopen dat de ambtsvrouw het met ze eens is dat de treinen die nu worden ingezet ten minste dezelfde capaciteit moeten hebben als voorheen en liefst nog groter. Het aanbod moet passen bij de vraag en die is volgens de twee VVD’ers voldoende om in ieder geval tijdens de reguliere spitstijden een intercity in te zetten op de verbinding tussen Haarlem en Alkmaar.

Bezettingsgraad

Enkele jaren geleden werd de intercity op dit traject tussen de daluren geschrapt vanwege een bezuinigingsmaatregel en de staatssecretaris zei destijds dat de bezettingsgraad volgens de staatssecretaris erg laag was. Daar kwamen heel veel klachten over, waarna NS besloot de treinen te verlengen. Verbeteringen zijn echter ook nu mogelijk en noodzakelijk, meent de VVD.

De vragen zijn:

1. Bent u bekend met de nieuwe dienstregeling van de NS die per 15 december 2019 van kracht geworden is?

2
. Bent u van mening dat de treinverbinding tussen Alkmaar en Leiden/Den Haag/Rotterdam, waar in het verleden vaker vragen over zijn gesteld, inmiddels substantieel verbeterd is?

3
. Bent u bekend met het feit dat reizigers tussen Den Haag en Alkmaar nog tijdens de reguliere spitstijden gebruik moeten maken van een sprinter tussen Haarlem en Alkmaar, omdat de intercityverbinding tussen Haarlem en Alkmaar na 18:00 uur niet meer rijdt?


4
. Deelt u de mening dat de dienstregeling voor wat betreft het traject Alkmaar-Leiden/Den Haag/Rotterdam verbeterd kan worden door betere overstaptijden en door intercity’s in ieder geval tijdens de reguliere spitstijden in te blijven zetten?


5
. Deelt u de mening dat het wenselijk is dat intercity’s langer dan nu ingezet worden op de verbinding tussen Haarlem en Alkmaar? Bent u bereid te kijken naar de mogelijkheid de intercity tussen Haarlem en Alkmaar ten minste uit te breiden naar de reguliere spitstijden, en waar mogelijk langer?


6
. Bent u bereid om te onderzoeken of er weer een rechtstreekse treinverbinding vanuit Alkmaar via Haarlem naar Leiden/Den Haag/Rotterdam mogelijk is? 


7
. Welke rijtuigen worden op structurele basis aan het traject Alkmaar-Haarlem aan het traject toegewezen, aangezien er momenteel verschillende rijtuigtypes worden ingezet op het traject maar de treinsteltypes DE-III en DDM niet meer worden ingezet?


8
. Klopt het dat het met de invoering van de nieuwe dienstregeling de bedoeling was om nieuwe treinstellen in te zetten op de Kennemerlijn, vanwege het feit dat dit traject jarenlang van oud, en mogelijk reeds afgeschreven, materiaal gebruik heeft moeten maken?


9
. Deelt u de mening dat de huidig ingezette treinen ten minste eenzelfde capaciteit moeten hebben als voorheen, maar liefst groter, passend bij de behoefte die er is, juist om te voorkomen dat zoals bijvoorbeeld op maandag 20 januari en dinsdag 21 januari 2020 op station Beverwijk mensen niet meer mee kunnen met de trein omdat er te weinig treinstellen rijden?

Lees ook:

Dijksma: NS voldoet aan afspraken op verbinding Alkmaar-Haarlem

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “VVD stelt Kamervragen over verbinding Haarlem-Alkmaar”

kees boer|26.01.20|22:45

Moeten ze veel vaker doen dat Kamerleden dat soort verslechteringen aan de kaak stellen,het zijn vaker dezelfde regio’s die de klappen krijgen ;ooit had de genoemde verbinding intercity Hoorn-Alkmaar – Haarlem- Amsterdam die later werd omgebogen naar Den Haag en ook de IJmuiderlijn werd in 1983 gesloten ; onlangs was ik de afgelopen dagen in Zoetermeer; diep en dieptreurig is dat deze plaats nog steeds geen intercitystatus heeft terwijl dit de derde stad is van de provincie Zuid- Holland .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.