Europese steden lobbyen voor spoorverbinding Amsterdam-Stockholm

Trein in Stockholm in Zweden
Bron: inge

De steden Amsterdam, Hamburg, Kopenhagen, Stockholm en Helsinki praten in Brussel over een betere en snellere spoorverbinding tussen de Nederlandse en Zweedse hoofdstad. Ze proberen onder andere bij verschillende Europese instituties geld los te krijgen voor onderzoek naar zo’n verbinding. Dat blijkt volgens het Dagblad van het Noorden uit interne e-mails. 

De Europese Unie stimuleert meer duurzaam vervoer, vooral tussen grote Europese steden. Betere internationale treinverbindingen kunnen bijdragen aan een afname van het vliegverkeer op relatief korte afstanden. Een verbetering van die route per spoor kan goed uitpakken voor Groningen, want het is mogelijk dat de Lelylijn onderdeel van het traject gaat uitmaken, meldt het regionale dagblad.

Gemeente Groningen

In Noord-Nederland klinkt de laatste tijd steeds harder de roep om een Lelylijn en de plannen zijn dan ook positief opgevat in de gemeente Groningen. De overheidsinstantie denkt dat de lijn een belangrijke schakel is om internationale steden met elkaar te verbinden. Groningen zal eind deze maand in Brussel pleiten voor onderzoek naar de uitbreiding van internationaal spoor in een bijeenkomst met de Europese steden.

Een rit per trein van Amsterdam naar Stockholm heeft momenteel nogal wat voeten in de aarde. Het kost zeker 17 uur en reizigers moeten op zijn minst vier keer overstappen. Er moet dus nog behoorlijk wat gebeuren om hier een hogesnelheidsverbinding te realiseren en natuurlijk is er ook veel geld voor nodig. Omdat dit vaak langdurige processen zijn, willen de steden, die zichzelf de ‘Big 5’ noemen, hier nu al het gesprek over aangaan. Ook provinciale steden uit Noord-Nederland en Duitsland worden gevraagd aan te haken.

Passagiersaantallen

De steden hebben verschillende redenen om een spoorverbinding te willen. Zo trekt met name het Duitse Hamburg heel hard aan het project, omdat het de reistijd naar Stockholm flink wil verminderen. In Nederland staan internationale treinen al langer op de politieke agenda vanwege duurzaamheid. Veel partijen hebben hier aangegeven dat op middellange afstanden de trein aantrekkelijker gemaakt moet worden ten opzichte van het vliegtuig.

De vijf verwachten in ieder geval dat het huidige treinnetwerk ontoereikend is om in de toekomst het verwachte aantal passagiers tussen de metropolen sneller te vervoeren. In mei komen de ‘Big 5’ bij elkaar in Hamburg.

Auteur: Inge Jacobs

10 reacties op “Europese steden lobbyen voor spoorverbinding Amsterdam-Stockholm”

Wilfried Jellema|31.01.20|20:18

In 2013 is een onderzoek gepubliceerd naar het versnellen van de reistijd tussen Almere en Utrecht. Zie deze link: https://infrastruct.wordpress.com/2013/05/10/nieuwe-spoorlijn-almere-naarden-bussum/

Er is destijds ook een onderzoek uitgevoerd om parallel aan de A1 een spoor aan te leggen. Zie link: https://infrastruct.wordpress.com/2014/02/05/nieuwe-spoorlijn-langs-a1-naar-naarden/

Pat Rick|30.01.20|14:40

@Wilfried: interessant! Welke aanpassingen tussen Almere en Utrecht? En wat zijn de geschatte kosten voor deze aanpassing?

Wilfried Jellema|30.01.20|10:41

Het initiatief voor de Lelylijn komt niet uit de provincie Groningen. Groningen is sinds kort aangehaakt. Het visiedocument dat ten grondslag ligt aan de Lelylijn gaat uit van een regionale, nationale en internationale component. De Lelylijn maakt deel uit van de OV-aorta tussen Noord en Zuid Nederland. In Almere splitst de OV-aorta richting Utrecht – Den Bosch – Eindhoven – Maastricht en Amsterdam – Rotterdam – Breda. Realisatie van de OV aorta vergt aanpassingen tussen Almere en Utrecht.

Pat Rick|29.01.20|10:43

@Gert: als je via Arnhem gaat, dan zak je eerst helemaal af tot Duisburg om dan weer naar het noorden te gaan? Is zeker niet korter!

De randstad heeft goede verbinding nodig met het achterland. Anders komt het stil te staan door ruimtegebrek en door de concentratie daar worden infraprojecten daar peperduur.

Juist om Groningen te betrekken, omdat daar mooie dingen gebeuren op het vlak van windparken en de waterstofeconomie. Een ander goed voorbeeld is Brainport (had ook nooit in A’dam gekund)

Marc Volgers|29.01.20|09:07

@G. de Gouwe: “Daarbij komt de relatief grotere dekking door Zuid-Nederland mee te pakken met Arnhem.” Zuid-Nederland heeft beduidend meer aan directe IC’s met Duitsland. Vanuit EHV kun je niet direct naar Arnhem. Helaas gaan de ontwikkelingen met IC’s ri. Dusseldorf en Aken tergend langzaam…

Teko Salverda|28.01.20|12:08

De route via Groningen mist niet alleen de Lelylijn. Ook Groningen – Bremen (gedeeltelijk enkelspoor) zou eerst moeten worden verbeterd. Dus toch maar via Hengelo of Arnhem.

kees boer|26.01.20|22:28

Blijkt opnieuw dat de Zuiderzeelijn gemist wordt tot nu toe,laat dan desgewenst de Europese commissie meebetalen gezien ook de ombouw in het station Groningen binnenkort gaat beginnen ;we weten allemaal dat ook plaatsen Emmeloord en Drachten een bestaansrecht hebben op een railaansluiting

Gert De Grouwe|26.01.20|00:10

De lelylijn is een statusprojectje van een paar dromerige en statusgevoelige provinciebestuurders uit Groningen. De route via Osnabrück is korter en ook nog eens al bestaand spoor. Een HSL-Oost Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen/[Hengelo-Osnabrück] is het goedkoopste en snelste. Daarbij komt de relatief grotere dekking door Zuid-Nederland mee te pakken met Arnhem. Sowieso is een HSL in Nederland niet het geld waard, wel een equivalent van de “ausbaustrecke”

Henk Angenent|24.01.20|12:09

Leuk plan, maar het rechtse bewind in Den Haag zal wss geen interesse hebben…

Pat Rick|24.01.20|11:31

Dit is een plan wat enorm kan bijdragen en wat gebruik kan maken van bestaande initiatieven: Lelylijn, upgrade van de Wunderline, Fehmarnbelttunnel en Zwedens eerste echte HSL-project (Ostlänken-project).

Amsterdam-Hamburg is een missende link en de Lelylijn zou Neerlands kan dan ook de eerste HSL-lijn zijn voor binnenlands gebruik want ook dan gebruik kan worden voor een verbinding met Hamburg, Kopenhagen, Malmo, Stockholm (zodat de business case niet alleen binnenlands is)