Trein in franchise Northern (foto: Northern West Transport Photo)

Britse overheid nationaliseert deel van het spoor

De liberalisering van het Britse spoor lijkt steeds meer onder druk te komen staan. Al voor de tweede keer in twee jaar komt een spoorconcessie namelijk terug onder controle van de overheid. Het ministerie van Transport zal met ingang van 1 maart 2020 de exploitatie in de Noord-franchise op zich nemen. Sinds 2016 verzorgt Arriva Rail North hier eigenlijk het vervoer onder de naam Northern, maar de prestaties en de dienstverlening schieten al lange tijd tekort.

In Groot-Brittannië is het spoorvervoer volledig geliberaliseerd en daar komt vanuit meerdere concessies kritiek op. Bijvoorbeeld in Schotland wordt al enige tijd gepleit voor een nationalisering van het spoor omdat de liberalisering ten koste zou gaan van reizigers. Maar van Northern werd in januari duidelijk dat de problemen te groot waren geworden. De verantwoordelijke staatssecretaris liet weten dat de franchise niet langer financieel houdbaar was en slechts enkele maanden kon doorgaan. Daarom heeft de overheid de dienstverlening overgenomen.

Verbeteringen

Het ministerie van Transport wil zo snel mogelijk de situatie voor reizigers verbeteren. Die zijn in de afgelopen tijd de dupe geworden van steeds groter wordende problemen op het spoor in dit gebied. Door een verschuiving van materieel, zullen er elektrische treinen ingezet worden om meer capaciteit te realiseren in voertuigen richting Manchester en Leeds. Verder worden dertig perrons uiterlijk in de lente verlengd, zodat er langere treinen kunnen stoppen en zullen de bestaande treinen heel goed gereinigd worden.

“Dit is een begin voor Northern, maar het is slechts een begin”, aldus staatssecretaris Grant Shapps. “Het netwerk van Northern is enorm en complex en de zaken die fout gaan, zijn dus niet snel of gemakkelijk recht te zetten. Maar ik ben vastbesloten dat passagiers zo snel mogelijk reëele en tastbare verbeteringen moeten zien in het hele netwerk.” De treinen in dit netwerk vervoeren jaarlijks ongeveer 108 miljoen passagiers op dagelijks 2.800 ritten.

Tekst loopt door onder afbeelding

Northern Rail

Publieke vervoerder

Het netwerk wordt overgenomen door DfT OLR Holdings Limited (DOHL). Dit is in het leven geroepen door het ministerie van Transport in het Verenigd Koninkrijk en heeft de taak om te zorgen voor de continuïteit van dienstverlening op het spoor als een spoorfranchise tot een einde komt en niet onmiddellijk vervangen wordt. De leiders van de publieke vervoerder hebben de taak gekregen om tijdens de eerste honderd dagen een verbeterplan op te stellen.

Daarnaast erkent de overheid dat een groot deel van de problemen op het spoor in Noord-Engeland te wijten zijn aan de gebrekkige infrastructuur. Daarom moet de directie van de vervoerder met de infrabeheerder om tafel en werken aan een nieuw ‘masterplan’. Hierin moet onder andere een oplossing worden bedacht voor de congestie rondom Manchester.

Het betreffende departement benadrukt dat de nieuwe situatie geen effecten heeft voor de medewerkers in deze franchise. Zij krijgen juist complimenten voor hun werkzaamheden en activiteiten en hoeven zich geen zorgen te maken dat ze hun baan kwijtraken. Bovendien zullen de ticketprijzen of abonnementen voor reizigers niet veranderen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “Britse overheid nationaliseert deel van het spoor”

Pat Rick|30.01.20|14:33

Arriva heeft te weinig geinvesteerd en te veel uitgemolken. Voor de lange termijn, investeringen en continuiteit zou samenvoeging van alle spoor in British Rail waarschijnlijk het beste zijn, als BR ook op een goede manier wordt aangestuurd. Waarschijnlijk zou het ook goed zijn als in Nederland de concessies van Arriva teruggaan: dan kan het OV verder integreren, en zouden de Belgen geen probleem maken van de drielandentrein

Paul Lamote|30.01.20|22:37

@Pat Rick
Het probleem is niet Arriva naar de infrastructuur die uit elkaar valt.

In Nederland alles onder NS. Dat is dan het einde van een groot deel van het spoor buiten de Randstad. NS heeft veel te hoge kosten.

Pat Rick|31.01.20|13:56

@Paul: voordat je begint te typen goed lezen: een groot deel komt door infrastructuur. Een ander deel komt van Arriva

Als ik lees dat “bestaande treinen heel goed gereinigd worden”, dan denkt iedereen dat Arriva er letterlijk en figuurlijk een bende van heeft gemaakt. En terecht.

Regionale lijnen kunnen nu best weer bij NS: de passagiersaantallen zijn de laatste jaren zodanig gestegen dat de kosten worden gecompenseerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.