GTW-trein van Arriva in Groningen (foto: Stadler)

Eerste passagiers reizen mee in autonoom rijdende trein

Op het Groningse spoor mochten woensdag voor het eerst reizigers een rit maken in een automatisch bestuurde trein. Dit gebeurde tussen Groningen en Zuidhoorn. Reizigers mogen mee in deze trein, omdat er zo kennis kan worden opgedaan over de wijze waarop passagiers het ervaren om in een trein te rijden die automatisch wordt bestuurd.

TNO onderzoekt dit met behulp van een enquĂȘte. De onderzoekers vragen vooraf, tijdens en na de rit naar de ervaringen van reizigers en wat ze vinden van het remmen of het optrekken. Tussen 13 en 17 februari rijden nog eens 250 testers mee. In de afgelopen maanden hebben de provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler de autonome trein ook al zonder passagiers getest.

Koploper

Groningen loopt voorop in het testen van dit soort treinen. In de regio Noord-Nederland wordt autonoom openbaar vervoer namelijk als een belangrijk middel gezien om de bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Nederland te behouden en te verbeteren. Daarnaast zouden automatisch bestuurde treinen energiezuiniger rijden. Tijdens de testen wordt onderzocht over hoe veel energie het precies gaat.

Ook is de verwachting dat dit bijdraagt aan de punctualiteit en het meer constant rijden. In Groningen zijn namelijk veel baanvakken enkelsporig, waardoor de treinen elkaar niet kunnen kruisen. Dit beperkt de capaciteit op het spoor. Maar ATO-techniek maakt het mogelijk dat treinen in de toekomst dichter op elkaar rijden. Zonder extra spoorlijnen aan te leggen, levert dit extra capaciteit op.

Niveau 2

De proef werd overigens uitgevoerd met een trein met het zogenaamde automatiseringsniveau 2. Dit is te vergelijken met een soort cruise control voor de machinist. De machinist blijft altijd verantwoordelijk voor het veilig bedienen en rijden van de trein.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.