Stockfoto_waterstoftrein

Waterstoftrein beleeft debuut op Nederlandse spoor

Een uniek zicht op het spoor woensdagmiddag. De waterstoftrein die Arriva, de provincie Groningen en ProRail gaan testen reed op dit moment naar de stalling in de Friese hoofdstad. De testen vinden binnenkort plaats op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Het voertuig is op zaterdag 7 maart te bewonderen voor het publiek in station Groningen tussen 12.00 en 16.00 uur.

De provincie Groningen neemt op allerlei vlakken het gebruik van waterstof onder de loep. Er rijden momenteel al enkele bussen op waterstof, net als vuilnis- en veegwagens. “Een trein op waterstof is een logische volgende stap”, aldus de provincie Groningen. Vervoerder Arriva en infrabeheerder en mede-initiatiefnemer ProRail hadden ook wel interesse om de mogelijkheden van deze brandstof te onderzoeken.

Test

Daarom volgende de komende weken een aantal testritten met dit voertuig van leverancier Alstom. Tijdens die ritten is er alleen testbemanning aan boord en de proeven worden gecoördineerd door DEKRA, de onafhankelijke testorganisatie. Daarnaast is ook Engie hierbij betrokken. Deze organisatie heeft de groene waterstof en de tankinstallatie geleverd.

De trein heeft overigens ook al in Duitsland op het spoor gereden. Het is de ambitie van de provincie Groningen, ProRail en Arriva om de treinen in Noord-Nederland zonder uitstoot te laten rijden. Nu worden hier nog dieseltreinen ingezet en deze zijn natuurlijk veel minder duurzaam. Een tweede voordeel is dat de voertuigen stiller zijn dan diesels. Eerder werd overwogen om de GTW-treinen om te bouwen naar batterijtreinen, maar aan dat plan bleken te veel risico verbonden.

Lees ook:

Geen batterijtreinen in Friesland in 2025

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

5 reacties op “Waterstoftrein beleeft debuut op Nederlandse spoor”

Pat Rick|27.02.20|12:36

Geweldig initiatief, waarvoor ze eigenlijk de concessie mogen openbreken. EU Green Deal zou financiele middelen (subsidie) kunnen geven voor de waterstofeconomie.

Bij de Eemshaven plant men de grootste waterstoffabriek van Europa, gekoppeld aan windpark op zee. Men mag snel Gemini-3, -4, -5 en -6 windparken starten

frans ritzerfeld|27.02.20|13:19

Waterstof is prima, vooral de waterstofkorrels, te vinden op Google, uitvinding T.U. Delft, geen hoge druk tanks meer en voor mij een wereldprimeur, veilig en schoon, binnen 20 jaren een emissievrije wereld, stelt U eens voor 1,7 miljoen nieuwe en achterhaalde laadpalen, hele fossiel aangedreven energie op waterkorrels is de ultieme toekomst, onze evolutie is technisch achterhaald, 1 kg waterstofpoeder is goed voor 240 km emissievrij voor een luxe auto.

frans ritzerfeld|27.02.20|13:35

Een vrachtauto heen en weer naar Barcelona verbruikt 1200 liter diesel, vergelijk dit met deze risicovrije waterstofkorrels 350 kg. emissievrij, voor dezelfde energie.
Dit geld dus voor alles. LET OP
ENERGIECENTRALES-VRACHTVERKEER EIGENLIJK ALLES OVER DE WEG-VLIEGTUIGEN-SCHEEPVAART-TREINEN-SCOOTERS-BUSSEN.
Deze uitvinding gecombineerd met de wereldprimeur van T.U. Leuven in België, 1 zonnepaneel van 1,6 m2
produceert uit (let op) LUCHT 250 tot 300 liter waterstof per dag.

frans ritzerfeld|27.02.20|13:41

Als dit door onze politiek meteen in gang word gezet, dan kunnen de bouwers weer verder bouwen en de boeren hun vee behouden, € 500 miljoen tegen stikstof hoeft niet weg gegooid te worden en de 1,7 miljoen ontsierende laadpalen hoeven ook niet gebouwd te worden, het is realiseerbaar om binnen 2 jaren aan ieder tankstation deze waterstof korrels te tanken.
Met deze wetenschap moet onze politiek niet de rekening bij het bedrijfsleven presenteren, maar zelf de verantwoording nemen.

Pat Rick|27.02.20|16:07

@frans: het klonk veel belovend, maar het is nu vrij stil rond H2fuel. Weet jij of er op dat vlak nog iets gebeurt?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.