Groen licht voor spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf

Provinciale Staten in de provincie Limburg hebben ingestemd met een extra bijdrage voor de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Herzogenrath. Die verdubbeling maakt op korte termijn een tweede regionale trein tussen Maastricht en Aken mogelijk en op langere termijn mogelijk een intercityverbinding tussen Eindhoven, Heerlen en Keulen.

Er was eerder al 10 miljoen euro voor dit project uitgetrokken, maar daar komt nu nog eens 10,2 miljoen euro bovenop. Dat meer geld nodig is, heeft weinig effecten op het budget van Limburg. De provincie had namelijk al 12,1 miljoen euro extra gereserveerd om in dit project te kunnen steken. Het hele Limburgse Parlement stemde dan nu ook voor besteding van dit geld. De politieke partijen denken allemaal dat dit essentieel is voor een aantrekkelijk OV.

Duurzaamheid

Limburg heeft al lang de ambitie om betere OV-verbindingen te realiseren met de omliggende landen. “Door dit project wordt er een robuustere en meer betrouwbare internationale openbaar vervoer-verbinding gerealiseerd. Hierdoor wordt het niet alleen voor reizigers op de route Heerlen – Herzogenrath makkelijker en aantrekkelijker om het openbaar vervoer te nemen, maar ook op de trajecten Herzogenrath richting Maastricht en Eindhoven. Door deze verbinding aantrekkelijker te maken is het aannemelijk dat er meer mensen van het openbaar vervoer gebruik zullen maken wat de leefbaarheid ten goede komt”, aldus de provincie.

Op dit moment is het niet mogelijk om het aantal treinen op dit traject te verhogen. De spoorcapaciteit tussen Heerlen en Landgraaf wordt al volledig benut door de Drielanden en de trein naar Kerkrade die elk half uur vertrekt. De provincie draagt het project niet alleen. In totaal kost dit 68,2 miljoen, waaraan ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bijdraagt. Daarnaast is een CEF-subsidie toegekend, waarmee de Europese Unie infradstructuurprojecten steunt.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Groen licht voor spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf”

kees boer|14.04.20|23:44

Voor dit laatstgenoemde heb ik enige tijd een pleidooi,dit zou moeten kunnen gebeuren met meerspanningslocomotieven ,je maakt van twee vliegen een klap,zo zou Keulen met Aken onderling snellere verbinding krijgen en Eindhoven krijgt de verbinding met de Domstad weer terug

Arco Sierts|09.04.20|16:17

Mooi! En nu snel de spades in de grond, want de overstappende reiziger staat hier met smart op te wachten. Door het vervallen van de krappe kruisingen kan de aansluiting tussen de Maastricht-Aken-trein en de stopper van Sittard naar Kerkrade eindelijk goed gemaakt worden.

Van mij mag het project genomineerd worden voor de Blije Reizigersprijs 🙂

Arjan Krabbenbos|09.04.20|16:05

Gaat Heerlen de Kissel dan ook weer open? Dat zal weer treinen kunnen ontvangen van Aachen, Liege via Mastricht en Valkenburg, Kerkrade C, en Sittard. Drielandentrein is meer dan voldoende dan IC uit Randstad. Liege Guillemins moet niet het eindpunt straks van deze trein worden ,maar Liege St Lambert wat in het oude centrum ligt. Dat genereert meer passagiers die dan ook rechtstreeks naar de Beurs, het ziekenhuis of universiteit bij station Randwyck kunnen reizen.