NS start tender voor nieuwe dubbeldekkers

NS start donderdag met de Europese aanbesteding voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers. Daarbij kijkt de vervoerder naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. Om deze nieuwe treinen aan te kunnen schaffen start NS nu het aanbestedingstraject met een Request for Information (RFI) aan de spoormarkt. Het doel hiervan is om potentiële leveranciers te selecteren.

NS richt zich bij de aanbesteding op treinmaterieel met combinatie van enkeldeks/dubbeldeksrijtuigen geschikt voor snelheden tot 160 kilometer per uur. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer.

Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Het is de bedoeling dat de nieuwe voertuigen vanaf 2027 op het Nederlandse spoor gaan rijden. Volgens de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verplichting om te zorgen voor voldoende materieel om de concessie tot 2025 uit te voeren. Daarnaast heeft de vervoerder de plicht op te zorgen voor continuïteit na deze concessieperiode. De vervoersconcessie van NS loopt in 2025 af.

Aanschaf en vernieuwing

NS heeft de afgelopen jaren 3,8 miljard euro geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Op dit moment loopt bij Alstom een bestelling van 99 extra snelle intercity’s die mede bestemd zijn voor de hogesnelheidslijn. De eerste treinen uit deze order komen naar verwachting in 2021 op het spoor. NS heeft de mogelijkheid om van deze snelle intercity’s extra treinen te bestellen.

De Spaanse treinfabrikant CAF bouwt op dit moment nieuwe sprinters voor NS. De eerste 100 sprinters uit deze bestelling van in totaal 206 voertuigen rijden inmiddels op het Nederlandse spoor. Ook hierbij is er een optie om extra sprinters te bestellen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.