Basisdienstregeling, intercity op Eindhoven Centraal (bron: NS)

NS voegt intercity’s toe aan basisdienstregeling

NS breidt de basisdienstregeling vanaf woensdag 29 april uit met een aantal intercity’s. Vanaf vrijwel ieder station in Nederland waar normaal een intercity stopt, zal vanaf die datum ook weer minstens één keer per uur het geval zijn. Hiermee wil NS het reizigers gemakkelijker maken om 1,5 meter afstand te houden.

Ten tweede wordt hiermee ook de reistijd op bepaalde trajecten flink verkort. Deze week trok de OV Ombudsman al aan de bel omdat er vooral sprinters rijden. Hoewel de aangepaste dienstregeling op begrip kan rekenen, zijn mensen wel langer onderweg in een sprinter. Bovendien worden bepaalde aansluitingen niet gehaald. Juist omdat het OV met name gebruikt wordt door mensen voor wie het noodzakelijk is, vindt de ombudsman dat deze mensen wel een prettige, snelle reis moeten kunnen maken.

Noodzakelijke reizen

Sinds 21 maart rijdt NS de speciale basisdienstregeling, wat inhoudt dat er vanaf elk station twee keer per uur een trein in elke richting rijdt. “Dat ging de afgelopen weken over het algemeen goed. Wel hadden we op een aantal trajecten te maken met treinen waar het niet altijd lukte om genoeg afstand te bewaren en was de reistijd met name over de lange afstand langer geworden.”

NS is het ermee eens dat reizigers snel met de trein naar hun werk moeten kunnen reizen. Tegelijkertijd benadrukt de spoorvervoerder dat het openbaar vervoer momenteel alleen is voor reizigers die noodzakelijke reizen afleggen, zoals zorgmedewerkers, mantelzorgers en vakkenvullers. “Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje.”

Nieuwe dienstregeling

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur;
  • Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;
  • Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity.
  • De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.
  • Het nachtnet Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Holland Spoor en Rotterdam Centraal rijdt weer.
  • De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
  • De intercity Den Haag- Eindhoven rijdt niet.
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
  • De intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan 1 x door naar Basel. De Thalys rijdt 1 x per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.