Thalys, hogesnelheidstrein, Station Nord, Parijs, reizigers

Frankrijk verbindt miljardenlening Air France aan extra ruimte trein

Luchtvaartmaatschappij Air France krijgt alleen een lening van enkele miljarden euro’s wanneer het korte binnenlandse vluchten schrapt. De overheid wil op die manier bereiken dat meer mensen de trein gaan nemen. “Als er binnen Frankrijk een mogelijkheid bestaat om met de trein te reizen in minder dan 2,5 uur, moet dat de regel worden’’, aldus minister van Economische Zaken Bruno Le Maire.

Air France KLIM loopt veel financiële schade op door de coronamaatregelen. Ruim 90 procent van de vliegtuigen staat aan de grond. Daarom heeft de Franse overheid belooft 7 miljard euro te lenen. Ruim de helft komt van de banken en daarvoor staat de overheid garant. De rest komt uit de schatkist. Toch is hier volgens de Franse minister geenszins sprake van een ‘blanco cheque’. De overheid wil dat de luchtvaartmaatschappij maatregelen neemt voor meer duurzaamheid.

In Nederland zegde de overheid op 24 april een lening van 2 tot 4 miljard euro toe aan KLM. Ook in Nederland is vanuit verschillende hoeken de oproep gedaan om vergaande duurzaamheidseisen te verbinden aan de steunmaatregelen. Tot nu toe zijn deze beperkt tot de formulering dat de luchtvaartmaatschappij een bijdrage moet leveren aan duurzaamheid en hinderbeperking, bijvoorbeeld door het aantal nachtvluchten terug te brengen.

Bijdrage KLM

Voorzitter Rikus Spitshorst van de Maatschappij voor Beter OV schreef onlangs dat het openbaar vervoer net zo goed als KLM onmisbaar is voor de Nederlandse economie. “Een fatsoenlijke overheid trekt niet alleen de portemonnee voor de KLM, maar ook voor het OV. Niet per se helemaal als gift, maar deels als lening of garantstelling.” In het OV wordt veel geld misgelopen omdat een groot deel van de reizigers is weggevallen. Tegelijkertijd moet in deze sector nog gewoon gereden worden. “Dat vervoerders hun schade gecompenseerd willen zien, is gewoon een kwestie van eerlijk zakendoen.”

De Franse luchtvaartmaatschappij moet overigens niet alleen de korte, binnenlandse vluchten schrappen, maar ook overschakelen op een schonere brandstof en bij de aanschaf van nieuwe vliegtuigen altijd kiezen voor de meeste zuinige en schone modellen. De overheid wil dat Air France de komende vijf jaar zijn CO2-uitstoot op binnenlandse vluchten halveert. Die zullen in de praktijk nog wel plaats kunnen vinden, maar alleen voor een aansluiting op een internationale vlucht.

Lees ook:

KLM vervangt dagelijkse vlucht naar Brussel voor Thalys

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.