Duitse ICE trein van DB met groene streep (foto: Deutsche Bahn)

Deutsche Bahn vraagt miljardeninjectie van overheid

Door de coronacrisis verwacht de Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn tussen de 11 en 13,5 miljard euro mis te lopen de komende vier jaar. De Duitse federale overheid en DB maken afspraken over een financiële steun van zeker 8 miljard euro. Bovendien wil de vervoerder de eigen schulden weer flink laten oplopen. In de afgelopen jaren probeerde DB juist om de hoge schuldenpost af te lossen, onder andere door Arriva van de hand te doen.

De situatie op het Duitse spoor kwam in de afgelopen twee maanden grotendeels overeen met die in Nederland. Er werd nog steeds gereden, maar het aantal passagiers nam af naar gemiddeld 10 tot 15 procent. Nu neemt het aantal reizigers weer geleidelijk toe, maar het niveau van voor de crisis voor het langeafstandsvervoer kan wellicht pas in 2022 bereikt kunnen worden, schat DB in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine.

Verhoging eigen vermogen

De Raad van Bestuur zou in de afgelopen dagen hebben gewerkt aan een principe-akkoord met de federale ministeries van Vervoer en Financiën over de de verhoging van het eigen vermogen. Het gaat om de helft van het tekort. Het restant zou dan gedekt kunnen worden door de schuldenpost te verhogen en door te besparen. DB wil geen personeel ontslaan of geplande investeringen om het spoornetwerk te verbeteren op de lange baan schuiven.

De overheid moet de Duitse spoorvervoerder wel toestemming geven om de schuldenpost te verhogen. Nu moet DB zich nog houden aan een limiet van 25,4 miljard euro. De vervoerder komt daar al dicht bij in de buurt en de overheid heeft steeds duidelijk gemaakt dat DB niet is toegestaan dit bedrag te overschrijden. Volgens Duitse media is het echter niet ondenkbaar dat de federale overheid in deze situatie toestemming geeft om die limiet tijdelijk te mogen overschrijden, al komt daar kritiek op van de oppositie. Als symbolische bijdrage heeft de directie van Deutsche Bahn afgezien van de variabele beloning.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.