Bert Groenewegen, financieel directeur NS (bron: NS)

‘NS verwacht tot 2025 minder reizigers en moet inkrimpen’

De NS schat pas in 2025 weer net zo veel treinreizigers te vervoeren als in het recordjaar 2019. Daardoor loopt de spoorvervoerder de komende vijf jaar naar verwachting 4,7 miljard euro aan inkomsten mis en krimp is onvermijdelijk. Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen.

Hoewel de reguliere dienstregeling vanaf 2 juni weer zo veel mogelijk wordt opgestart, zal de huidige coronacrisis nog langdurig effecten hebben voor NS. “Treinreizen wordt voorlopig niet zoals het was”, stelt de spoorvervoerder. Ze houdt er rekening mee dat er voorlopig minder reizigers vervoerd kunnen worden, dat de economie krimpt en dat mensen meer thuis zullen werken.

Daarnaast zal de e-bike aan populariteit winnen boven de trein en internationaal treinreizen zal de komende jaren minder vaak gebeuren. “Alle verwachtingen zijn door Corona omgeven door veel onzekere factoren.”

Verlies

Ook is de financiële situatie ernstig. Waar NS enkele maanden geleden nog 1,3 miljoen reizigers had, zijn dat er momenteel zo’n 110.000. Bovendien moesten Stationswinkels sluiten, werden er beduidend minder OV-fietsen uitgeleend en kozen veel reizigers ervoor om het abonnement te pauzeren.

Bert Groenewegen, directeur financiën in de Raad van Bestuur: “Door de crisis verwachten NS tot 2025 zo’n 4,7 miljard euro aan omzet te verliezen. Dit jaar had NS een positief resultaat van 164 miljoen euro verwacht. In de nieuwste prognoses moeten we uitgaan van een verlies van ruim 1 miljard euro over 2020.”

Forse besparingen

Er wordt gesproken met de medezeggenschapsraad en de bonden over de mogelijkheden om op termijn financieel gezond te blijven. NS denkt na over een besparingspakket van 1,4 miljard euro over vijf jaar. Het belangrijkste streven daarbij is om het treinkaartje betaalbaar te houden. “NS wil en kan de verliezen niet afwentelen op de reiziger door de prijs van het treinkaartje te verhogen.”

Volgens Groenewegen is het echter onvermijdelijk dat het spoorbedrijf moet inkrimpen. Het uitgangspunt is om dat zonder gedwongen ontslagen, maar via natuurlijk verloop te laten gebeuren. Verder is nog een gesprek gaande met de het ministerie van Financiën, de aandeelhouder, en met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de concessieverlener. “NS kan deze crisis niet zelfstandig doorstaan en hulp van de overheid is noodzakelijk”, stelt de vervoerder.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

5 reacties op “‘NS verwacht tot 2025 minder reizigers en moet inkrimpen’”

Pat Rick|22.05.20|16:46

Lijkt erop dat men dus nu dit dramatiseert om de hand op te kunnen houden. Overigens kan NS zelf wel meer doen: meer structurele projecten om service te verbeteren, omdat de operatie toch rustiger is (bijv. ERTMS versnellen, reizigersinformatie verbeteren, mogelijkheid reserveren op binnenlandse treinen tbv code-sharing luchtvaart). En cultuurverandering: dus niet spreken over productiekosten, maar investeren in relatie met klanten: kosten van dienstverlening. Andere mindset Groenewegen!

1991CK25|22.05.20|20:33

helaas zijn ERTMS niet van NS maar ProRail en de overheid. En ik verwacht niet dat de overheid nu ineens allerlei projecten gaat versnellen. De reisinformatie verbeteren is puur NS

Paul Lamote|22.05.20|22:55

Logisch, een flink deel van de reizigers is definitief verloren.

Pat Rick|25.05.20|17:41

@1991CK25: Integendeel: ERTMS komt ook van de NS. Op de website staat: “Het programma ERTMS is een samenwerkingsprogramma tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS.”

En het lijkt me gewoon logisch, want er moet interactie zijn met de treinen. ProRail is nu ook werkzaamheden naar voren aan het halen, dus NS en ProRail zouden ERTMS samen kunnen versnellen.

stanley brul|03.06.20|06:48

Het ov en daarmee ‘het spoor’, is de hoeksteen van iedere samenleving.Gezien de huidige crisis is het logisch dat er verlies aan reizigers is,daar is geen ‘hogere wiskunde’ voor nodig! Het is een typisch Nederlandse reactie van velen, om nu meteen over geld te praten. Het zou van een brede blik en visie getuigen als de regering ook en vooral hier zou aangeven dat in de kwaliteit van het ov geïnvesteerd wordt,nu en in de toekomst. Kwaliteit opbouwen kost eeuwen,kwaliteit afbreken is zo gedaan….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.