‘NS verwacht tot 2025 minder reizigers en moet inkrimpen’

Bert Groenewegen, financieel directeur NS (bron: NS)
Nederland, Utrecht, 14-06-2017 Bert Groenewegen, financieel directeur van de NS. Foto; Arenda Oomen

De NS schat pas in 2025 weer net zo veel treinreizigers te vervoeren als in het recordjaar 2019. Daardoor loopt de spoorvervoerder de komende vijf jaar naar verwachting 4,7 miljard euro aan inkomsten mis en krimp is onvermijdelijk. Zonder overheidssteun houdt de NS het hoofd niet boven water, zegt financieel directeur Bert Groenewegen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “‘NS verwacht tot 2025 minder reizigers en moet inkrimpen’”

stanley brul|03.06.20|06:48

Het ov en daarmee ‘het spoor’, is de hoeksteen van iedere samenleving.Gezien de huidige crisis is het logisch dat er verlies aan reizigers is,daar is geen ‘hogere wiskunde’ voor nodig! Het is een typisch Nederlandse reactie van velen, om nu meteen over geld te praten. Het zou van een brede blik en visie getuigen als de regering ook en vooral hier zou aangeven dat in de kwaliteit van het ov geïnvesteerd wordt,nu en in de toekomst. Kwaliteit opbouwen kost eeuwen,kwaliteit afbreken is zo gedaan….

Pat Rick|25.05.20|17:41

@1991CK25: Integendeel: ERTMS komt ook van de NS. Op de website staat: “Het programma ERTMS is een samenwerkingsprogramma tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en NS.”

En het lijkt me gewoon logisch, want er moet interactie zijn met de treinen. ProRail is nu ook werkzaamheden naar voren aan het halen, dus NS en ProRail zouden ERTMS samen kunnen versnellen.

Paul Lamote|22.05.20|22:55

Logisch, een flink deel van de reizigers is definitief verloren.

1991CK25|22.05.20|20:33

helaas zijn ERTMS niet van NS maar ProRail en de overheid. En ik verwacht niet dat de overheid nu ineens allerlei projecten gaat versnellen. De reisinformatie verbeteren is puur NS

Pat Rick|22.05.20|16:46

Lijkt erop dat men dus nu dit dramatiseert om de hand op te kunnen houden. Overigens kan NS zelf wel meer doen: meer structurele projecten om service te verbeteren, omdat de operatie toch rustiger is (bijv. ERTMS versnellen, reizigersinformatie verbeteren, mogelijkheid reserveren op binnenlandse treinen tbv code-sharing luchtvaart). En cultuurverandering: dus niet spreken over productiekosten, maar investeren in relatie met klanten: kosten van dienstverlening. Andere mindset Groenewegen!