Treinen van NS en Keolis in op station

FNV kritisch op besluit meer marktwerking op het spoor

De toekomstplannen voor de marktordening op het Nederlandse spoor zijn met gemengde reacties ontvangen door vakbond FNV spoor. Weliswaar behoudt NS zijn positie op het hoofdrailnet, maar op bepaalde lijnen houdt het ministerie de deur open voor marktwerking. FNV roept de leden van de Tweede Kamer dan ook op het kabinet terug te fluiten en tegen het plan voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor te stemmen. 

Donderdagavond maakte de staatssecretaris bekend dat NS na afloop van de huidige hoofdrailnetconcessie de belangrijkste vervoerder blijft op het spoor. De spoor zal niet opgeknipt worden en dat is volgens de vakbond een mooie opsteker. “Het is goed dat het kabinet het hoofdrailnet ook na 2024 onderhands aan NS gunt. Dat is een bevestiging dat de NS-medewerkers al jaren een wereldprestatie leveren”, aldus vakbondsbestuurder Henri Janssen van FNV Spoor.

Internationale treinvervoer

Tegelijkertijd heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat duidelijk gemaakt dat de decentralisatie van drie sprinterdiensten tot de mogelijkheden behoort en krijgt marktwerking wel een kans op de internationale verbindingen. “De staatssecretaris geeft veel meer ruimte aan buitenlandse vervoerders dan ze volgens de EU hoeft te doen. Ze nodigt buitenlandse vervoerders uit om via internationale verbindingen ook binnenlandse verbindingen te verzorgen”, vindt Janssen.

De vakbond zou graag meer internationale verbindingen zien, maar dan opgenomen in de concessie van het hoofdrailnet. Janssen: “Daarmee zorg je ervoor dat Nederland haar marktaandeel op de internationale OV-markt krijgt en krijgt de overheid invloed op de kwaliteit. Dit kabinet investeert miljarden om KLM overeind te houden, terwijl men met dit plan stilletjes de NS aan het uitkleden is ten faveure van buitenlandse concurrenten, waarbij de werkgelegenheid in Nederland onder druk komt te staan.”

Decentralisatie sprinters

De mogelijke decentralisatie van de sprinterdiensten Leeuwarden-Zwolle, Zwolle-Groningen en Apeldoorn-Enschede kan evenmin op veel begrip rekenen. NS benadrukte donderdag meteen dat dit nadelig zou uitpakken voor de reiziger en FNV vult aan dat dit ook negatief is voor NS en de Nederlandse economie. “Dat gaat niet alleen ten koste van de winstgevendheid van NS, waarvan de aandelen voor 100 procent in publieke handen zijn, maar ook ten koste van Nederlandse werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.”

“Met haar besluit tot nog meer marktwerking op het spoor, blijkt dat de staatssecretaris geen lering uit de voorbeelden uit het Verenigd Koninkrijk en uit haar eigen onderzoeken heeft getrokken”, oordeelt de vakbondsbestuurder. “Uit de quick scan ‘Mogelijke decentralisatie van vier sprinterdiensten’ die de staatssecretaris eerder heeft laten uitvoeren komt naar voren dat zonder extra investeringen er voor de reizigers waarschijnlijk niet veel verbetert.”

Toekomst

De Tweede Kamerleden worden daarom gevraagd om tegen het plan voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor te stemmen. Zo steunen ze NS-medewerkers die de laatste jaren hard hebben gewerkt aan goede prestaties en garanderen ze volgens Janssen een kwalitatief goed spoornetwerk in de toekomst. “Het spoor bewijst, ook tijdens de coronacrisis, haar vitale belang als publieke sector. Die publieke waarde moet niet door marktwerking kapot worden gemaakt, maar juist worden gekoesterd.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

3 reacties op “FNV kritisch op besluit meer marktwerking op het spoor”

Peter van den Berghe|13.06.20|10:45

Een vreemde reactie van het FNV. Internationale verkeer is door NS altijd verwaarloosd en van een afschuwelijke kwaliteit. Zie Mtr-Luik en Rsd-Antw. die met een soort veewagens gereden worden (NMBS in opdracht van de NS). De periferie interesseert de NS niet; men moet verplicht worden door regionale overheden. Door de regionale lobby komt er nu een verbinding Ehv-Dusseldorf en wellicht Ehv-Aken. De plannen in Oost-Nederland zijn allemaal aan de regionale politiek te danken en niet aan de NS.

Gerjan van Oosten|16.06.20|13:28

Dat marktwerking bij de spoorwegen niet werkt, bleek al voordat de NS was gevormd. Wie de spoorweggeschiedenis een beetje kent, weet dat toenmalige spoorwegbedrijven elkaar hevig beconcurreerden, twee stations vlak bij elkaar bouwden, de dienstregeling zó maakten dat hij niet aansloot op die van de concurrent en meer van dergelijke fratsen. Het leidde niet tot lagere prijzen. Bij marktwerking gebeurt alleen dat wat rendabel is, niet wat nodig is. Dat geldt ook voor de zorg en het onderwijs.

kees boer|19.06.20|18:54

Je wordt er strontziek van

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.