
FNV kritisch op besluit meer marktwerking op het spoor
Foto: Inge
De toekomstplannen voor de marktordening op het Nederlandse spoor zijn met gemengde reacties ontvangen door vakbond FNV spoor. Weliswaar behoudt NS zijn positie op het hoofdrailnet, maar op bepaalde lijnen houdt het ministerie de deur open voor marktwerking. FNV roept de leden van de Tweede Kamer dan ook op het kabinet terug te fluiten en tegen het plan voor meer concurrentie op het Nederlandse spoor te stemmen.
Verder lezen?
U hebt het maximumaantal gratis artikelen bereikt voor deze maand. U kunt een abonnement nemen om verder te lezen.
Een vreemde reactie van het FNV. Internationale verkeer is door NS altijd verwaarloosd en van een afschuwelijke kwaliteit. Zie Mtr-Luik en Rsd-Antw. die met een soort veewagens gereden worden (NMBS in opdracht van de NS). De periferie interesseert de NS niet; men moet verplicht worden door regionale overheden. Door de regionale lobby komt er nu een verbinding Ehv-Dusseldorf en wellicht Ehv-Aken. De plannen in Oost-Nederland zijn allemaal aan de regionale politiek te danken en niet aan de NS.
Dat marktwerking bij de spoorwegen niet werkt, bleek al voordat de NS was gevormd. Wie de spoorweggeschiedenis een beetje kent, weet dat toenmalige spoorwegbedrijven elkaar hevig beconcurreerden, twee stations vlak bij elkaar bouwden, de dienstregeling zó maakten dat hij niet aansloot op die van de concurrent en meer van dergelijke fratsen. Het leidde niet tot lagere prijzen. Bij marktwerking gebeurt alleen dat wat rendabel is, niet wat nodig is. Dat geldt ook voor de zorg en het onderwijs.
Je wordt er strontziek van