NS: intercity tussen Den Haag en Aken kan rijden in 2025

ICNG op Nederlandse spoor (Bron: NS)
Bron: NS

NS kan een grensoverschrijdende intercity rijden tussen Den Haag en Aken vanaf 2025. Elk uur kan de trein rijden via Rotterdam en Eindhoven en dan bij Heerlen de grens over. De spoorvervoerder wil in gesprek met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de regio’s en ProRail over de voorwaarden op het gebied van financiering en infrastructuur waaraan voldaan moet worden om van de verbinding een realiteit te maken.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

13 reacties op “NS: intercity tussen Den Haag en Aken kan rijden in 2025”

Hans Karsdorp|30.06.20|10:52

Leven de vooruitgang, 35 jaar geleden reed er al ieder uur een IC van Den Haag via Rotterdam, Breda, Tilburg Eindhoven, Venlo naar Köln.

kees boer|26.06.20|20:30

Mijn wens lijkt eindelijk gehonoreerd te worden,deze mag ook wel in Eindhoven gestart worden gezien ook de beschikbaarheid van meerspanningslocomotieven en doortrekken tot Keulen gezien ook deze duitse steden baat hebben van een snelle verbinding onderling

Pat Rick|26.06.20|10:02

@Loek, Arco: Ook zou men niet meer via Zwolle hoeven te reizen, en hoeft men de bestaande lijn naar het noorden niet zwaar te verbouwen (men is toch al veel geld kwijt: bouw dan iets goeds waardoor je in een dik uur in Groningen bent, in 3 uur in Hamburg en in 5 uur in Kopenhagen en Malmo ligt aan de andere kant van de brug).

Pat Rick|26.06.20|10:01

@Loek, Arco: Lelylijn is ook iets wat Nederland moet doen om Groningen (en tussenliggende plaatsen) aan te haken. Link Randstad met Waterstofcluster en Datacenters daar. En verder moet dit inderdaad internationaal worden gezien. Een betere upgrade van de Wunderline zou een veel snellere trein naar Kopenhagen mogelijk maken (via Bremen/Hamburg en de Fermarnbelttunnel nu in aanbouw). Door de negatieve rente zou en de crisis zou nu een fantastisch moment zijn.

Pat Rick|26.06.20|10:00

@Arco: mensen gaan voor medische behandelingen naar Aken en de trauma-heli voor zuid-limburg vliegt vanuit Aken. Die stad vervult een belangrijke functie voor Nederlanders daar. De tienduizenden gaan naar kerstmarkt, duizenden weekend-shoppers en er zijn veel meer grenswerkers in de Euregio dan elders. Het verkeer is fel toegenomen door de drie(twee)landentrein, en zal nog meer toenemen met deze verbinding.

Pat Rick|26.06.20|09:58

@Arco: goed idee om treinen vanaf Eindhoven tegen de 200 km/u te laten rijden. Mogelijk dat de baanvaksnelheid omhoog kan op sommige stukken E’hoven-R’mond (nu 140, dit bestaat uit vrij rechte trajecten). Als je uit de regio zou komen zou je weten dat een gemeente als Sittard-Geleen een vragende partij is. Ook Brainport heeft nut, want Eindhoven – Aken –Leuven vormt een technologische driehoek. En sinds de sluiting van het labo van Philips in Aken reizen medewerkers dagelijks naar HTC Eindhoven

Antoine Berben|23.06.20|19:45

Ik neig er toe om het heel erg eens te zijn met Arco Sierts.
Zijn conclusies leiden er volgens mij dan ook toe dat in de toekomst op regionaal niveau wordt bekeken wat de exacte vraag(stelling) is en dat er vanuit dat niveau ook oplossingen worden bedacht.
Dit is al te zien in de nieuwe verbinding via Arnhem via Duisburg naar Keulen.
Daarvoor is de bureaucratie van NS Utrecht al niet meer nodig.

Arco Sierts|23.06.20|12:32

@Ad, in antwoord op je vraag: omdat men collectief systeemautistisch is. De sector denkt collectief extreem hardnekkig vanuit de technische elementen en het aanbodssysteem. Dat heeft de EU geprobeerd op te lossen met de zogenaamde ‘marktwerking’. Dat heeft het ECHTE probleem (=men kan domweg niet klant/markt-gericht ontwerpen) voor t hoofdspoor alleen nog maar erger gemaakt! De technocratie maakt overuren en verdient honderden miljoenen, zie bv de de huidige ERTMS-aanpak. Het is diep triest.

Arco Sierts|23.06.20|12:22

@Loek: hou eens op met dat naieve railhobbyisme. Gaat helemaal nergens over. Of had je nog een paar miljard in een ouwe sok liggen?

Arco Sierts|23.06.20|12:19

Volkomen krankzinnig exploitatieconcept. Zo’n gruwelijk-dure, 200 km/u-uur snelle en veeeel te lange hogesnelheidstrein heeft nulkommaniks te zoeken op een dun stroompje als Aken-Heerlen. Dit zou een ronduit geschifte verspilling van belastinggeld zijn.

Wanneer leren NS en collega-adviesburo’s nu eindelijk eens klant/markt-gericht te ontwerpen? Want dat is hier de kern van het probleem: de complete spoorsector plus universiteiten & hogescholen KUNNEN niet klant/markt-gericht ontwerpen. Triest.

Joop Ummels|23.06.20|12:11

Volgens reisplanner NS bestaat er wel een rechtstreekse IC verbinding Heerlen – Amsterdam Centraal. Dit in tegenstelling tot wat in bewuste artikel wordt vermeld.

Meerdere opties liggen momenteel open voor ontwikkeling internationale verbindingen via Eindhoven , o.a. Den Haag – Venlo – Dusseldorf en het traject genoemd in dit artikel via Heerlen naar Aachen.

Deze laatste verbinding is een directe concurrent voor de Arriva dienst: Aachen- Heerlen – Maastricht en t.z.t. verder naar Liege.)

Loek van der Heide|23.06.20|11:47

Graag zou ik van het I&M ministerie en NS/r ook een plan zien, mbt samenwerking Arriva, om te werken aan:
1- de ICNG inzet AF Randstad, via de SAAL-Hanze-Lely route aan te sluiten op het Wunderlinie traject Groningen-Bremen….
2- Alsnog de Wunderlinie met de 162-b lijn nr Harlingen via Afsluitdijk, de A’dam Mainport & IJmondhavens direct via Wunderline-Bremen e.v. te verbinden
3- mat Arriva gezamenlijk de Noord- Oost- en Zuidoost ‘periferie’ met Aken/ Luik te verbinden
ook goed vd Randstad

Ad van der Voort|23.06.20|11:41

Hallo, waarom wordt (na Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, de vierde stad van Nederland) Utrecht gepasseerd in dit project?