Trein Maastricht-Aken (foto René Hameleers, Arriva)

Arriva maakt Drielandentrein geschikt voor België

Arriva Nederland ondertekende deze week een contract voor de inbouw van het European Train Control System (ETCS) in zesendertig van zijn treinen. Hieronder vallen ook de acht Drielandentreinen in Limburg. Met dit systeem aan boord moeten de treinen vanaf 2022 kunnen doorrijden tot Luik. 

De opdracht is gegund aan het Zwitserse Stadler dat de treinen van Arriva ook bouwde. Begin 2019 had het eindstation van de Drielandentrein al in België moeten liggen, maar het ontbreken van ETCS is voor de Belgische overheid aanleiding om de toelating van de treinen te weigeren.

Ontheffing

Arriva schafte voor deze internationale treinlijn acht Flirt 3C-treinen aan. Dit materieel is geschikt voor het rijden op drie verschillende spanningen en voorzien van drie veiligheidssystemen, zoals die nu in de landen operationeel zijn (ATB, Indusi en TBL1+). In de Flirt-treinen zit nu nog geen ETCS. In Nederland en Duitsland is er een ontheffing verleend in afwachting op een definitief besluit over ERTMS (waar ETCS deel van uitmaakt), maar België houdt vast aan de Europese regels.

Naast het inbouwen van ETCS bestaat deze opdracht ook uit het begeleiden van de toelating van de treinen met het nieuwe systeem in Nederland, België en Duitsland. Arriva is hiermee naar eigen zeggen de eerste regionale vervoerder in Nederland die opdracht geeft om zijn treinstellen geschikt te maken voor het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De eerste treinen met het nieuw ingebouwde systeem zullen in 2022 gereed zijn voor ingebruikname.

In 2022 beschikbaar

Stadler wordt verantwoordelijk voor de gehele uitvoering van het project. Dat wil zeggen ontwikkeling, engineering en de homologatie. De installatie van het GUARDIA genoemde systeem in de treinen wordt gedaan door Stadlers Service Center in Nederland. Deze opdracht wordt uitgevoerd tussen 2020-2024. De eerste treinen die voorzien zijn van het systeem, komen in 2022 beschikbaar zodat die ingezet kunnen worden voor de Drielandentrein.

Anne Hettinga, voorzitter van de Raad van Bestuur van  Arriva Nederland: “Met deze ondertekening maken we nog maar eens duidelijk dat wij als Arriva veel waarde hechten aan veiligheid en innovatie. Het is mooi om in dit landelijke én Europese programma als regionale vervoerder koploper te zijn.”

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.