Duitse ICE trein van DB met groene streep (foto: Deutsche Bahn)

Nieuwe hogesnelheidstreinen voor DB kunnen 320 kilometer per uur

De Duitse spoorvervoerder Deutsche Bahn heeft dertig nieuwe hogesnelheidstreinen besteld met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. De nieuwe ICE-treinen moeten instromen vanaf eind 2022. Met de bestelling is een bedrag van 1 miljard euro gemoeid en komen er 13.000 zitplaatsen bij. 

Deutsche Bahn investeert in nieuwe treinen, om zo in te spelen op de groeiende vraag naar langeafstandsvervoer van de afgelopen jaren. De Duitse vervoerder verwacht eind 2026 in totaal 220.000 zitplaatsen beschikbaar te hebben in een vloot van 421 langeafstandstreinen. Zowel de vervoerder als de Duitse overheid willen vervoer met de trein stimuleren. Daarom is onlangs de btw op de treinkaartjes verlaagd.

Klimaat

“De komende jaren zal de gehele DB-langeafstandsvloot met 20 procent groeien”, aldus DB-topman Richard Lutz. “Hoewel de vraag door de coronapandemie sterk is afgenomen, spreekt alles op de lange termijn voor klimaatvriendelijke spoorwegen.” De eerste nieuwe ICE-treinen zullen worden ingezet op verbindingen tussen Noordrijn-Westfalen en München.

Elke nieuwe ICE heeft 440 zitplaatsen, waarvan 93 in de eerste klas en 347 in de tweede klas, en een restauratie. De voertuigen worden allemaal geproduceerd op locaties van Siemens in Noordrijn-Westfalen, Beieren en Oostenrijk,. Bovendien worden de voertuigen uitgerust met nieuwe ruiten die mobiele radiosignalen extra goed doorlaten, zodat de ontvangst in de treinen zal verbeteren.

Lees ook:

Duitse treintickets voor langeafstandsvervoer fors goedkoper

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.