Vernieuwde GTW op Leeuwarden (Stefan Verkerk Fotografie en Webdesign 2020)

Arriva presenteert vernieuwde trein zonder eerste klas

Vervoerder Arriva heeft de vernieuwde GTW-trein gepresenteerd die gaat rijden in de treinconcessie in Groningen en Friesland. De treinen hebben een aantal vernieuwingen gekregen en zijn uitgerust met batterijen die de remenergie opslaan. Bovendien is er geen onderscheid meer in de zitplaatsen voor eerste en tweede klas. De eerste rit vertrok donderdag met reizigers naar Harlingen-Haven. 

Arriva vernieuwt voor de nieuwe concessie de hele treinvloot van vijftig treinen samen met Stadler. Het gaat om wijzigingen aan de buiten- en binnenkant van de voertuigen. Zo verdwijnt dus de eerste klas, komen er oplaadpunten bij iedere stoel en wordt er een zitplaatsindicator geplaatst aan de buitenzijde van de trein. De toiletten krijgen een verschoontafel voor baby’s.

Duurzaamheid

De treinen hebben bovendien een gescheiden afvalverzameling en schermen met reisinformatie, maar ze zijn ook uitgerust met batterijen. Hierin kan de remenergie worden opgeslagen, waardoor de treinen duurzamer worden en stiller zijn op het station. Dit komt omdat het voertuig niet langer stationair hoeft te draaien bij stilstand om alle systemen, zoals verlichting en airco, werkende te houden.

Het verdwijnen van het onderscheid tussen eerste en tweede klas was overigens een vraag van de opdrachtgevers voor de nieuwe treinconcessie. Ze willen dat iedere reiziger een trein krijgt met het comfort van de eerste klas. De nieuwe GTW-trein wordt in eerste ingezet op de trajecten in Friesland, waar momenteel ook al geen eerste klas tarief wordt gehanteerd. Vanaf september 2020 wordt het eerste klas tarief op de treinlijnen van Arriva in Groningen en Friesland in zijn geheel afgeschaft.

WINK-treinen

In de nieuwe concessie stromen er in het voorjaar van 2021 ook nog achttien WINK-treinen in. Deze treinen gaan op de brandstof HVO rijden. Bovendien wordt op verschillende trajecten de dienstregeling uitgebreid met extra spitstreinen. Deze nieuwe dienstregeling wordt in aankomend najaar bekend gemaakt. Arriva mag het treinvervoer in Noord-Nederland verzorgen tot 2035.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.