Eurostar-treinen op Londen (foto: NS)

Eurostar bestrijdt identiteitsfraude met gezichtsherkenning

Vervoerder Eurostar is begonnen met de installatie van biometrische gezichtsscanners op de stations waar zijn hogesnelheidstreinen stoppen. Het toegepaste systeem wordt gefinancierd door het Britse Ministerie van Transport en moet de vervoerder en zijn klanten beschermen tegen identiteitsmisbruik en het instapproces versnellen.

Toegangspoortjes met een biometrische scanner zijn volgens Eurostar ‘de toekomst voor treinreizen’. Ze worden naar verwachting op 31 maart 2021 in gebruik genomen op de Eurostar-spoorwegnetten vanuit het Londense station St Pancras International.

Eurostar-app

Biometrische gezichtsscanners maken gebruik van een speciale verlichtingstechniek om de identiteit van, in dit geval reizigers, te controleren aan de hand van hun identiteitsbewijs. Voor Eurostar gebruiken reizigers vooraf de Eurostar-app om hun om hun identiteitsbewijs te scannen, waarna ze bij het passeren van het toegangspoortje zelf worden gescand door de iProov-scan.

De technologie verzekert dat de reiziger op het document daadwerkelijk aanwezig en of de reiziger dezelfde persoon is als in het paspoort. Het verlichtingsproces controleert daarnaast of de gebruiker een echt persoon is en geen foto, video of een masker. En het systeem zorgt er voor dat reizigers in realtime worden gecontroleerd.

Contactloos reizen

Na de controle ontvangt de reiziger een bericht als bevestiging dat hun identiteitsbewijs veilig is en dat een ticket of paspoort niet opnieuw hoeft te worden getoond totdat ze hun bestemming hebben bereikt. Bij binnenkomst op St Pancras International gaan reizigers de contactloze reisgang binnen om aan boord van de trein te komen. Hierbij worden ook maatregelen genomen om social distancing te garanderen.

De software die biometrische controle van het gezicht mogelijk maakt, is ontwikkeld door iProov, een in 2011 opgericht bedrijf dat vooral banken, waaronder de ING in Nederland, en overheden bijstaat in het voldoen aan hun Know Your Customer (KYC) -regels. Het biometrische identificatieproces moet spoorvervoerder beschermen tegen grootschalige aanvallen van criminele organisaties die steeds vaker gebruik maken van deepfakes. Het proces beschermt bedrijven ook tegen zogenaamde replay- en spoofaanvallen waarbij foto’s, video’s, maskers worden gebruikt.

Biometrische controle

Verschillende luchthavens maken al gebruik van deze identificatiesystemen. In de Verenigde Staten zijn er meer dan zestig luchthavens die gebruik maken van biometrische controles. Grote luchthavens in Europa maken ook gebruik van de technologie, waaronder Istanbul en Rome. Er zijn ook verschillende luchthavens in Azië die biometrische controles gebruiken. De gezichtsbiometrische gang in St. Pancras is echter de eerste in zijn soort voor het spoor ter wereld. Deze technologie voor gezichtsherkenning is gebruikt in de ID Document Check-app die is gemaakt door het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken voor smartphones.

Deepfakes, morphs en AI

Deepfakes is een overkoepelende term voor het vervangen van een afbeelding van een bestaand persoon door die van iemand anders. Het gaat hierbij vaak om gemanipuleerde video’s en andere digitale weergaven met behulp van geavanceerde kunstmatige intelligentie (AI).

Volgens Andrew Bud is een deepfake als een video die een persoon lijkt te tonen die iets doet en maar volledig is vervalst met behulp van een diep convolutioneel neuraal netwerk voor machine learning. “Daarom gebruiken deepfakes een algemeen, heel echt netwerk, heel goedkoop. Een van de dingen die iProov doet, is dat we beschermen tegen vervalsingen. Een persoon kan zich niet inschrijven met een deepfake. Dit ter bescherming tegen ‘morphing’. Een morph is een afbeelding waarin twee afbeeldingen zijn verwerkt. Het kan een mengeling zijn van het gezicht van een terrorist en uw gezicht. De afbeelding lijkt zowel op jou als op een deel van het gezicht van de terrorist. Maar wanneer iemand met zo’n foto op zijn identiteitsbewijs door de corridor wil lopen, herkent de scanner dat.”

Twee stappen

De biometrische controle is een proces in twee fasen. Een passagier meldt zich aan en die inschrijving koppelt hen aan het ticket. “In wezen maakt de passagier een uiterst veilige selfie. We controleren de gezichten van echte mensen, behorend bij die trein. De scan dient zowel als kaartcontrole als Britse grenscontrole.” Volgens Bud is de Franse grenspolitie nog niet aan boord bij dit proces.

De biometrische gezichtscorridor zal worden gebruikt op hogesnelheidslijnen met als doel meer gemak voor de reiziger en een snellere doorloop creëren. “Wat begon als een project om de reiscongestie te verminderen en passagiers in beweging te houden, zal mensen nu helpen beschermen in een pandemische wereld door middel van sociale afstand en contactloze interactie”, zegt Bud.

“Wanneer je mensen thuis zelf een afbeelding laat maken van hun gezicht, kun je er niet op vertrouwen dat het echt hun gezicht is. Als je het als identificatie wil gebruiken, moet je ervoor zorgen dat je zeker weet dat het een echt gezicht is en geen morph. Stel je voor dat iemand je paspoort steelt en er de trein mee in kan lopen. We kunnen zo voorkomen dat dit gebeurt. Terroristische aanslagen in treinen kun je zo tegengaan. De aanslag op de Thalys in 2015, is zo’n incident waarbij een man het vuur opende in de trein onderweg van Amsterdam naar Parijs. Drie passagiers en de aanvaller raakten gewond.”

Auteur: Inga de Jong

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van VerkeersNet.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.