NMBS-trein op station Brussel

Minder treinen naar Belgische kust moest drukte voorkomen

Ondanks de drukte aan de Belgische kust zette spoorvervoerder NMBS afgelopen weekend geen extra treinen in. Minder treinen betekent minder reizigers en daardoor ook minder strandgangers, is het idee. In de voertuigen die wel op het spoor te vinden zijn, mag niet meer dan 80 procent van de stoelen bezet zijn. Afhankelijk van de grootte van het station is voor elke kustgemeente een maximum aantal treinreizigers per dag vastgesteld.

Als de maximumcapaciteit wordt overschreden, mogen op het eerstvolgende stations enkel reizigers uitstappen. Opstappers zullen dan moeten wachten op een volgende trein waarin wel stoelen vrij zijn. De inzet van de spoorwegpolitie op de stations wordt verhoogd om toe te zien op de aangescherpte maatregelen en ook in de treinen zullen extra agenten aanwezig zijn.

Strandgangers

De zomerdienstregeling is ingeperkt na overleg met regionale autoriteiten. Daarmee hopen zij de bezoekersstroom richting de kust beter te kunnen controleren. Eerder stelde NMBS nog dat er geen extra treinen worden geschrapt, ook al riepen meerdere burgemeesters daartoe op vanwege drukte en incidenten op de stranden. De spoorvervoerder zette juist extra treinen in om in coronatijd voldoende ruimte aan reizigers te kunnen bieden.

Afgelopen zaterdag en zondag dienden als een test. Daarna wordt de regeling geëvalueerd en besloten of die ook in andere weekenden in de zomer zal gelden. De aangescherpte maatregelen gelden alleen voor de kustgemeenten. Het maximum aantal reizigers per dag naar Oostende is vastgesteld op 10.000, voor Blankenberge op 6.000 en voor Knokke-Heist op 2.000.

Kritiek

De Belgische reizigersvereniging TreinTramBus heeft kritiek geuit op het besluit. Zij zijn van mening dat de oplossing voor drukke stranden en incidenten niet bij NMBS moeten worden gezocht. “Het houdt geen steek om van de ene kant te klagen dat treinen te vol zitten en van de andere kant minder treinen te eisen. Op die treinen zitten trouwens lang niet alleen toeristen, maar ook bewoners en werknemers.” Wie een bewijs overlegt van een essentiële reis zal de toegang niet worden ontzegd, aldus NMBS tegenover Belgische media.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

3 reacties op “Minder treinen naar Belgische kust moest drukte voorkomen”

spring 0509|12.08.20|20:42

Wat een dom idee, als men de trein niet kan nemen dan pakt men de auto toch…

Nico Callens|12.08.20|21:12

De NMBS,de Belgische nationale spoorwegmaatschappij, was duidelijk geen vragende partij maar is uiteindelijk overstag gegaan naar zware politieke druk. Enkele kustburgemeesters, zoals deze van de badstad Oostende, gingen fors te keer tegen de nationale spoormaatschappij die de dagjestoeristen naar de kust brengt terwijl ze er (wegens de massale inkomsteniet uit parkeergelden ?) geen bezwaar hebben tegen dagjestoeristen die met de wagen naar de kust komen afgezakt.

kees boer|18.08.20|15:04

Een idioot idee,in zulk massavervoer moet de trein zich juist waarmaken

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.