‘Perronverlenging simpele oplossing voor knelpunten dienstregeling’

NS wil begin volgende maand op drukke momenten de treinen verlengen op twee trajecten. Omdat niet alle perrons daar lang genoeg voor zijn, is geschoven in de dienstregeling en perronopstelling. Dit leidt tot onnodige knelpunten voor reizigers. Deze kunnen echter eenvoudig worden voorkomen door enkele perrons op Rotterdam Centraal en Almere Buiten te verlengen. Dat schrijven de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan de spoorvervoerder.

NS is van plan om vanaf 7 september op drukke momenten op werkdagen twaalf in plaats van tien rijtuigen in te zetten op de intercity’s Lelystad Centrum-Dordrecht en Vlissingen-Amsterdam Centraal en heeft daarom de dienstregeling moeten aanpassen. Dat leidt tot ‘een kettingreactie aan wijzigingen’, staat in het advies. Behalve enkele minuten extra reistijd op bepaalde trajecten, verdwijnt in de ochtendspits onder meer de aansluiting van de Intercity Direct uit Schiphol Airport op de intercity naar Vlissingen.

Rigoureuze gevolgen

Reizigersvereniging Rover is verbaasd dat wordt gekozen voor ‘rigoureuze gevolgen’ voor de reiziger. “Dit terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Door perrons op Rotterdam Centraal te verlengen, zou de reiziger alleen maar voordeel hebben van de langere treinen en geen nadelen van gepuzzel in de dienstregeling.” Hetzelfde geldt voor Almere Buiten. Omdat het perron hier nu te kort is, moeten op Almere Centrum rijtuigen worden aan- en afgekoppeld. Dat zorgt voor extra reistijd en is volgens de organisaties bovendien vertragingsgevoelig.

De organisaties hekelen dat in een eerder stadium over perronverlenging is gesproken, maar dat dit niet tijdig is uitgevoerd. Desondanks zijn er volgens hen nu alternatieven voorhanden. De werkelijke lengte van het gebruikelijke perron op Rotterdam Centraal is namelijk voldoende, maar wordt deels niet als zodanig gebruikt omdat de breedte hier minder dan de voorgeschreven 2,5 meter is. “Er zijn meer locaties in Nederland waar het perron smal is. Fysiek is het wel mogelijk met twaalf rijtuigen langs dit perron te stoppen.” Op Almere Buiten zou een tijdelijke constructie soelaas kunnen bieden.

Geen standaardoplossing

Spoorbeheerder ProRail zegt tegen ANP de oplossing serieus te nemen en hier regelmatig over te spreken met vervoerders, maar noemt het geen standaardoplossing. “We verkorten soms zelfs perrons omdat reizigers te lang moeten lopen om bijvoorbeeld hun volgende aansluiting te halen. Tijdens een verbouwing, ook als het om een noodconstructie gaat, wordt bovendien treinverkeer verstoord. Daarnaast dienen seinen te worden aangepast. Dus het is niet iets wat je zomaar even doet.”

De reizigersorganisaties betwijfelen of volgende maand überhaupt al langere treinen moeten worden ingezet. “Gezien het tijdelijk gedaalde aantal reizigers als gevolg van de coronacrisis vragen wij u of een wijziging met zoveel negatieve consequenties wel noodzakelijk is om al in september door te voeren”, luidt het advies aan NS. Dat zou de spoorvervoerder tijd geven om aan een structurele oplossing te werken.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

2 reacties op “‘Perronverlenging simpele oplossing voor knelpunten dienstregeling’”

asierts|13.08.20|16:11

Tip voor de redactie: waar is de wettelijk verplichte Overbelastverklaring ? Die had allang uitgegeven kunnen en vooral *MOETEN* worden. Dat die treinlengte nog niet was aangevraagd is *GEEN* reden. Er is immers ook de regel omtrent te verwachten overbelasting in de nabije toekomst. Het heeft er alle schijn van dat ProRail het capaciteitsmanagement nog steeds niet conform de wet uitvoert. Bizar…

Pat Rick|17.08.20|17:23

ProRail doet moeilijk omdat de oplossing vooral te goedkoop is: voor een paar stellages kan men natruulijk geen programmamanager neerzetten. Met zoekt vooral dure oplossingen met veel beheerskosten. Duidelijk is dat een cultuuromslag nodig is met gezond-boeren-verstand ipv financieel management met CFOs en veel directeuren. Ook zo’n overbelastingverklaring is eigenlijk te simpel voor de managers waar niks aan te verdienen valt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.