Dienstregeling 2021: meer treinen ondanks coronacrisis
Ondanks de afgenomen reizigersaantallen in het OV neemt het aanbod voor treinreizigers in 2021 toe. De spoorvervoerders gaan volgend jaar 2.172.187 ritten met passagierstreinen uitvoeren, bijna 3.000 meer dan dit jaar. Dat blijkt uit de capaciteitsverdeling die spoorbeheerder ProRail heeft vastgesteld voor de nieuwe dienstregeling, die ingaat op zondag 13 december.
Het spoor in Nederland is daarmee ondanks corona opnieuw volgepland, zegt John Voppen, CEO van ProRail. “Ik heb heel veel respect voor zowel de reizigers- als de goederenvervoerders. Ondanks de coronacrisis – en zowel minder reizigers als minder goederen in de treinen – rijden zij nog steeds een maximale dienstregeling.” Daarom is het volgens Voppen essentieel dat de coronacrisis investeringen in het spoor niet in de weg staat. ProRail heeft aanvragen van dertig vervoerders verwerkt. Het spoorgoederenvervoer blijft volgend jaar op vrijwel hetzelfde niveau.
Belangrijkste wijzigingen
De dienstregeling van 2021 voorziet onder meer in verbeterde overstaptijden en extra treinen in het noorden. Zo gaat ieder uur een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden rijden. Ook reizigers uit Utrecht die in Tiel overstappen op de sprinter richting Arnhem, krijgen te maken met een kortere overstaptijd. Hetzelfde geldt in Baarn, waar de sprinteroverstap op het traject tussen Soest en Amsterdam verbetert.
Ook de verbinding naar Berlijn verbetert. De reistijd in Nederland van internationale treinen naar de Duitse hoofdstad neemt met tien minuten af. Daarnaast keert de City Nightjet, de nachttrein tussen Amsterdam en Wenen, terug op het spoor. Deze dagelijkse trein stopt ook in München en Innsbruck en wordt uitgevoerd door NS International en de Oostenrijkse vervoerder ÖBB.
Terugkeer forens
Het aantal treinreizigers krabbelt op na versoepeling van de coronamaatregelen. Toch is er nog een lange weg te gaan voor dit aantal weer op het oude niveau ligt. Momenteel ligt het aantal reizigers op circa 40 procent vergeleken met vorig jaar. Voornamelijk sociaal-recreatieve reizigers stappen weer vaker in de trein. Voor verder herstel is de terugkeer van forenzen volgens NS cruciaal.
Lees ook:
- Nachttrein naar Innsbruck en Wenen rijdt eind 2020
- Halfjaarcijfers NS: 185 miljoen euro verlies, terugkeer forens noodzakelijk
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Lees OVPro voor slechts € 11,25 per maand.
Bent u al abonnee?
Hoe zit het dan met het dubbel spoor tussen Deventer en Olst? Daarna kan ook de IJssellijn beter worden ge-exploiteerd. Vaak wordt die vergeten, omdat dit een van de weinige lijnen is die niet door het westen loopt of Amersfoort of Utrecht aandoet.
Hoop nog steeds dat de aanslui
ting vanuit Hilversum in Utrecht richting het zuiden/oosten wat beter is oftewel een langere overstaptijd..