Reiziger wacht op Valleilijn

Geen inschrijvers voor concessie Valleilijn

De aanbesteding voor de Valleilijn heeft vanwege de coronacrisis geen inschrijvers opgeleverd. De continuïteit van de treindienst tussen Ede-Wageningen en Amersfoort is wel gewaarborgd, meldt de provincie Gelderland. Er wordt een noodconcessie voorbereid zodat de trein blijft rijden. De concessie van huidige vervoerder Connexxion loopt in december 2021 af.

Tijdens het aanbestedingsproces presenteerde de provincie Gelderland al een speciale overbruggingsmaatregel voor potentiële vervoerders. Daarmee garandeerde de provincie 80 procent van de vervoersopbrengsten zolang de coronamaatregelen van kracht zijn. Desondanks kwamen geen aanbiedingen binnen vanwege de onzekerheid rondom reizigersaantallen die de coronacrisis teweegbrengt. De provincie gaat de aanbesteding nu evalueren met alle vervoerders.

Grote verliezen

Meerdere bedrijven toonden volgens Gelderland interesse tijdens de aanbestedingsprocedure. Zij stelden vragen in de Nota van Inlichtingen, maar dienden uiteindelijk geen bod in. “Landelijk ontstaat steeds meer het beeld dat de reizigers slechts langzaam weer het openbaar vervoer weten te vinden. Dit levert grote verliezen op voor de vervoerbedrijven en een onzekere markt. Dit heeft ertoe geleid dat landelijk lopende voorbereidingen voor aanbestedingen zijn vertraagd”, aldus de provincie.

De huidige concessie loopt eind volgend jaar af, waarna treinen blijven rijden zodat de continuïteit van de verbinding niet in gevaar komt. Voor de noodconcessie, die maximaal 2 jaar mag duren, bekijkt de provincie Gelderland hoe de kwaliteit verbeterd kan worden. Daarbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan betere reisinformatie tijdens verstoringen.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

8 reacties op “Geen inschrijvers voor concessie Valleilijn”

Paul Lamote|24.08.20|22:49

Ja, dat er niemand inschrijft op dit moment lijkt me nogal logisch.

Paul Verbuijs|25.08.20|10:20

Een mooie gelegenheid voor de Provincie om zelf weer eens het O V in handen te nemen. Hieruit zou kunnen blijken dat het toch rendabel is , nu er geen aandeelhouders meer met de winst gaan strijken.

Wiebe Goossen|25.08.20|11:37

Kijk, dat had je met de NS nou niet…..

Sepsoh Erdna|25.08.20|14:30

Wiebe, als er nu een bedrijf is dat meer verdiende met onroerend goed dan met treinen rijden dan is het de NS wel. En als er een bedrijf is dat lijnen wilde sluiten is het ook de NS

Robert Jan Roos|25.08.20|14:50

Klopt Wiebe, dan reed er een uurdienst met een dienstje er tussen door zoals NS gewoon was te doen op de niet hoofdnet treindiensten.
Daarnaast heeft de NS redelijk wat geld gekregen heb ik gelezen.
Paul, nog even naar het ‘afstrijken’ van de winsten door de aandeelhouders. De NS moet van hun aandeelhouder, ministerie van financiën, een goed percentage winst maken en deze afstaan. Menig aandeelhouder zal zich hierbij in de handen wrijven. Graag eerst even in iets verdiepen alvorens te reageren.

asierts|25.08.20|17:06

Misschien dat men bij de Provincie nu ook eindelijk tot de conclusie komt dat de Valleilijn doorgetrokken moet worden naar Arnhem. De huidige NS-pendel slaat nergens op; doortrekken en combineren is vervoerskundig en financieel een open deur.
Maar ja: NS en z’n monopolie… (diepe zucht)

Salvador Brachel|27.08.20|21:32

Als je aan het hoofdspoor ook station Barneveld maakt, dan zou die lijn veel lucratiever kunnen worden. Als je nu vanuit het oosten komt, en je wil naar Barneveld met de trein, dan rij je eerst Barneveld voorbij en met veel geluk haal je de trein dan, die naar Ede-Wageningen gaat. Heb je pech, dan zie je net de trein passeren in de trein zelf of je ziet hem net voor je neus vertrekken. Bovendien betaal je dubbel voor dat stukje.

kees boer|08.09.20|21:12

De reëelste oplossing dat deze lijn teruggaat nar de NS om hierdoor een tweede relatie Arnhem – Amsterdam te creëren via Amersfoort – Hilversum

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.