Inchecken met OV-chipkaart

Coronacrisis of niet: de middagspitskorting verdwijnt bij NS

Het afschaffen van de middagspitskorting staat weer in de schijnwerpers. Het laatste NS-abonnement met deze korting verdwijnt over ruim vier maanden. Reizigersorganisatie Rover hoopt NS op de valreep op andere gedachten te brengen door te verwijzen naar de coronacrisis, maar de spoorvervoerder gaat niet overstag.

Korting tijdens de drukke middagspits is niet meer van deze tijd, zo motiveerde NS tien maanden geleden het besluit om de middagspitskorting per 2021 af te schaffen. Inmiddels is door de coronacrisis nauwelijks sprake meer van de voormalige pieken in reizigersaantallen. Rover, dat eerder al negatief adviseerde over het plan, verzocht NS daarom vorige week het besluit te heroverwegen. “De coronacrisis heeft het immers minder urgent gemaakt om reizigers te demotiveren in de middagspits te reizen.”

Noodzaak groter dan ooit

Voor NS is de coronacrisis desondanks geen reden om het besluit terug te draaien. “De noodzaak om te spreiden is misschien wel groter dan ooit. Nu is er weinig woonwerkverkeer, maar niemand weet hoe het over een paar maanden zal zijn. Op termijn zal de noodzaak om te spreiden en de spits te mijden absoluut groter zijn”, aldus de spoorvervoerder. “Het advies van de overheid is om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. In die zin zou je kunnen zeggen dat het afschaffen verleidelijker wordt.”

NS benadrukt nog eens dat het belonen van reizen in de spitsuren niet meer uit te leggen is, gezien de drukte voordat de coronacrisis toesloeg. “Het hele idee van korting is dat je mensen ertoe verleidt om te kiezen om op een rustiger moment te reizen. Daar is tijdens de spits in principe helemaal geen sprake van.” Bovendien, stelt NS, wordt het Voordeelurenabonnement met middagspitskorting al sinds 2011 niet meer verkocht.

Trouwe reizigers

Na aandringen van Rover werd destijds besloten dat de ruim 700.000 abonneehouders hun korting behielden, maar daar komt in 2021 dus verandering in. Eerder deze maand oordeelde de Geschillencommissie Openbaar Vervoer dat NS juridisch in zijn recht staat. Een reiziger had een zaak aangespannen omdat ze van mening is dat het abonnement niet zomaar gewijzigd mag worden.

Volgens Rover blijven klachten binnenstromen van gedupeerde abonnementhouders. De reizigersorganisatie stuurde NS eind vorig jaar al een bloemlezing van honderden klachten van reizigers. “Veel abonnementhouders zien de verschraling van het abonnement als een gebroken belofte en dreigen de trein de rug toe te keren”.

Rover is van mening dat NS trouwe klanten dupeert, terwijl met het afschaffen van de korting slechts beperkte extra ruimte in de middagspits wordt behaald. Ook in de politiek werd gerefereerd aan trouwe reizigers. Maar daar bleek NS niet gevoelig voor. “We hebben heel veel trouwe reizigers die al tien jaar geen korting krijgen in de spits.”

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.