VIRM-dubbeldekker NS op spoor (foto: NS)

Zes treinen per uur tussen Nijmegen-Schiphol en Schiphol-Rotterdam

Er gaat vanaf 2022 elke tien minuten een intercity rijden op de trajecten Nijmegen-Schiphol en Schiphol-Rotterdam. Het spoor wordt aangepast om zes in plaats van de huidige vier treinen per uur te laten rijden. NS en spoorbeheerder ProRail hebben hier afspraken over gemaakt, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven in een Kamerbrief.

Het aantal intercityverbindingen met ‘tienminutentreinen’ wordt daarmee uitgebreid van één naar drie. Er wordt al tweeënhalf jaar hoogfrequent gereden tussen Eindhoven en Amsterdam. Van Veldhoven: “Tienminutentreinen worden door de reizigers zeer goed gewaardeerd. We zorgen hiermee voor meer treinen op drukke stukken spoor, waar normaal gesproken elke dag honderdduizenden reizigers rijden. In grote delen van Nederland is het spoorboekje in 2022 met deze tienminutentreinen verleden tijd.”

Ondanks de coronacrisis is het belangrijk om verder te investeren op het spoor, aldus de staatssecretaris. Ze stelt namelijk dat de structurele uitdagingen voor het OV op lange termijn groot blijven. “De Nederlandse bevolking groeit, en meer mensen trekken naar de steden binnen en buiten de stad. Doorbouwen aan betere bereikbaarheid blijft nodig, gezien de vitale maatschappelijke functie van het openbaar vervoer.”

Brussel

De staatssecretaris kondigde in 2018 al aan geld vrij te maken om de verbinding tussen Schiphol en Nijmegen via Utrecht te verbeteren. Daar komt nu dus een hoogfrequente verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via Den Haag bij. Daardoor is er geen ruimte meer op het spoor voor de vierdaagse trein tussen Den Haag en Brussel. Reizigers vanuit Den Haag kunnen vanaf 2022 op Rotterdam Centraal zestien keer per dag op hetzelfde perron overstappen op de intercity naar de Belgische hoofdstad.

Wethouder Robert van Asten stelt dat Den Haag met de 48 extra intercity’s van en naar de stad beter en sneller bereikbaar wordt. De trein wordt volgens hem daardoor een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto. “Internationaal zien we het voordeel van de optimalere, snellere verbinding voor de Haagse reiziger met Brussel, door de eenvoudige overstap op de IC trein in Rotterdam. Ondertussen werken we verder aan de Haagse internationale ambities voor meer rechtstreekse internationale intercity’s, zoals tussen Den Haag en Düsseldorf en Den Haag – Heerlen – Aken.”

Tienminutensprinter

Er gaan vanaf 2022 ook meer treinen rijden op het traject tussen Rotterdam en Dordrecht. Dit wordt de eerste verbinding waar de hele dag – naast vier intercity’s per uur – om de tien minuten een sprinter vertrekt. Het is de bedoeling dat de tienminutensprinter in 2025 wordt doorgetrokken naar Den Haag. Op langere termijn wil NS op dit traject bovendien meer intercity’s en elke vijf minuten een sprinter laten rijden. Daarvoor moet het spoor tussen Delft en Schiedam worden verdubbeld.

Tienminutentreinen in 2022 (bron: NS)

Lees ook: Tienminutentrein stipter dan andere treinen

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

1 reactie op “Zes treinen per uur tussen Nijmegen-Schiphol en Schiphol-Rotterdam”

Pat Rick|07.09.20|12:46

Het is goed om de frequentie uit te breiden. Maar er zijn nog spooruitbreidingen nodig wil men ook nog een internationale verbinding over Utrecht-Arnhem naar Berlijn toevoegen. Wellicht is het beter om de Hanzelijn hiervoor te gebruiken zodat men tot 200 km/u kan rijden tot Zwolle (en men meteen in het Oosten van het land is). Vandaar via Almelo naar Hengelo en dan naar Bad Oeynhausen, waar het Duitse HSL-spoor begint naar Berlijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.