Opstelterrein Cartesiusweg (bron: NS)

Europees Parlement stemt in met tijdelijk stopzetten gebruiksvergoeding spoor

Lidstaten van de Europese Unie mogen de vergoeding die spoorvervoerders betalen voor gebruik van het spoor tijdelijk schrappen of verlagen. Het Europees Parlement stemde vanwege de coronacrisis in met dit wetsvoorstel, die het gevolg is van het lage aantal reizigers in passagierstreinen en teruglopend volume op goederentreinen.

De regeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 maart tot het einde van dit jaar en kan eventueel worden verlengd als het coronavirus de markt nog langer verstoort. Het schrappen van of korten op de gebruiksvergoeding is een vorm van staatssteun en daarom is een wettelijke basis in de vorm van een Europese verordening nodig. De Europese Commissie diende hiertoe in juni een voorstel in.

Frankrijk eerste land

Frankrijk is het eerste land dat gebruik gaat maken van de mogelijkheid om de gebruiksvergoeding te schrappen. Spoorvervoerders in Frankrijk krijgen in ieder geval tot het einde van dit jaar geen rekening voor gebruik van de spoorinfrastructuur en de kosten voor 2021 worden gehalveerd. Ook de Oostenrijkse regering wil goederenvervoerders tegemoetkomen met een korting, die naar verwachting deze herfst ingaat. België overweegt soortgelijke maatregelen.

De nieuwe regels gaan de dag na publicatie in het officiële blad van de EU in. Daarna is het aan de lidstaten om de regels toe te passen. Het is onduidelijk of ook Nederland gebruik gaat maken van deze mogelijkheid. ProRail maakte vorige maand juist bekend dat de vergoeding een extra kostenpost krijgt. Met een annuleringsvergoeding voor gereserveerde treinpaden die niet gebruikt of geannuleerd zijn, wil de spoorbeheerder vooruitlopen op een geharmoniseerd Europees systeem.

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.