Groningen gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

Alstom Coradia iLint waterstoftrein (foto: Alstom)
Via Alstom, bij persbericht over haalbaarheidsonderzoek waterstoftrein Groningen

De provincie Groningen gaat over enkele jaren als eerste in Nederland waterstoftreinen inzetten op regionale spoorlijnen. Uit een proef eerder dit jaar is gebleken dat de waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. De eerste treinen maken op zijn vroegst in 2025 deel uit van de reguliere dienstregeling in de noordelijke provincie.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Dylan Metselaar

5 reacties op “Groningen gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein”

Pat Rick|09.10.20|15:55

@Joop: dank voor de aanvulling. Nederland moet gewoon de leiding nemen in de waterstofeconomie. De technologie bestaat al, maar NL kan veel geld verdienen met de industrialisatie van Groene Waterstof. En profiteren van de Green Deal van Timmermans. Laat dit een nieuw verdienmodel zijn voor NL, naast watermanagement!

Joop Ummels|07.10.20|08:21

Update/aanvulling.

Het aantal treinstellen voor de eerste batch bedraagt 4 stuks.

Tegen 2035 dienen alle dieseltreinen vervangen te zijn door Waterstoftreinen.

Joop Ummels|06.10.20|11:07

Goed nieuws, hopelijk wordt zo het kip – ei verhaal doorbroken en volgen er meer initiatieven binnen het OV gebeuren, OV bussen op waterstof zouden ook gebruik kunnen maken van de tankinstallaties v.d. treinen. ( idem auto’s van b.v. overheidsdiensten )

Is al iets meer bekend over het aantal treinstellen die men denkt te gaan bestellen ?

Wiebe Goossen|06.10.20|10:15

Een flinke stap vooruit lijkt mogelijk met deze waterstoftechnologie. Een uitkomst voor waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden. Ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt mocht het tot een aanrijding met een ander voertuig komen….

Pat Rick|30.09.20|17:40

Laat Groningen het pilot-gebied zijn voor de nieuwe waterstofeconomie. Groene waterstof voor waterstoftreinen, -bussen, -schepen door windstroom van windparken. Hoogste tijd om nog meer windparken (Gemini-3, -4, -5, …) in gang te zetten. Het aantal nieuwe hoogspanningsljnen kan dan beperkt blijven. Financiering vooral vanuit de Green Deal van Timmermans. Hier kan Nederland een verschil maken. Snel zijn, want in Hamburg gaan ze ook die kant op. En Duitsland heeft al de Tesla-fabriek gekregen