Alstom Coradia iLint waterstoftrein (foto: Alstom)

Groningen gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein

De provincie Groningen gaat over enkele jaren als eerste in Nederland waterstoftreinen inzetten op regionale spoorlijnen. Uit een proef eerder dit jaar is gebleken dat de waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein. De eerste treinen maken op zijn vroegst in 2025 deel uit van de reguliere dienstregeling in de noordelijke provincie.

In maart werden tussen Groningen en Leeuwarden twee weken lang proefritten uitgevoerd met de waterstoftrein. “Met deze eerste testritten is bewezen dat er zero emissie-treinen zijn die nu al in Noord-Nederland kunnen rijden”, is de conclusie van het haalbaarheidsonderzoek waarvan de testritten deel uitmaakten. De provincie wil de waterstoftrein daarom inzetten bij toekomstige uitbreiding of aanpassing van het spoor, bijvoorbeeld op de trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland.

Probleemloos

De testritten vonden twee weken lang ’s nachts plaats met een personentrein zonder passagiers. Hierbij is de stop- en sneltreindienstregeling meerdere keren getest. De trein reed volgens dienstregeling en het brandstofverbruik, optrekken en remmen verliep probleemloos. Het tanken met waterstof bleek daarnaast niet alleen veilig uit te voeren, maar ging ook sneller dan verwacht. Bovendien was de waterstoftrein bijna 50 procent stiller dan de huidige dieseltreinen. De praktijkresultaten van de proefritten zijn met een simulatiemodel vertaald voor alle spoorlijnen in Groningen.

De proef was een belangrijke en tegelijkertijd ook nog maar een eerste stap, aldus de provincie in het onderzoek. De volgende stappen zijn het regelen van de financiële middelen en goedkeuring van de Inspectie Leefomgeving en Transport om de waterstoftreinen op te nemen in de dienstregeling. De eerste verwachte mogelijkheid daarvoor is in 2025 tussen Veendam en Stadskanaal. Dat betekent dat de aanbesteding van de waterstoftreinen in 2021 gehouden moet worden.

Verduurzaming

Het haalbaarheidsonderzoek maakt deel uit van plannen van de provincie Groningen om het treinvervoer in Noord-Nederland te verduurzamen. Op dit moment wordt een deel van het regionale vervoer namelijk nog met dieseltreinen uitgevoerd. De proefritten met de waterstoftrein waren een samenwerking tussen spoorvervoerder Arriva, de provincie Groningen, Alstom, ProRail, Dekra en Engie. Engie levert de groene waterstof en de tankinstallatie.

De Coradia iLint-waterstoftrein van Alstom rijdt in Duitsland al ruim twee jaar in de dienstregeling. “Na Duitsland is Nederland het tweede land in Europa waar de waterstoftrein van Alstom zich heeft bewezen als een unieke, emissievrije oplossing voor niet-geëlektrificeerde lijnen”, zegt Bernard Belvaux van Alstom. De testritten hebben volgens hem aangetoond dat de waterstoftrein dezelfde prestaties heeft als dieseltreinen en ‘volwassen’ is geworden als het gaat om beschikbaarheid en betrouwbaarheid.

SpoorProTV was in maart van dit jaar aanwezig bij de testrit met de waterstoftrein:

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur voor OVPro.nl.

5 reacties op “Groningen gaat dieseltrein vervangen door waterstoftrein”

Pat Rick|30.09.20|17:40

Laat Groningen het pilot-gebied zijn voor de nieuwe waterstofeconomie. Groene waterstof voor waterstoftreinen, -bussen, -schepen door windstroom van windparken. Hoogste tijd om nog meer windparken (Gemini-3, -4, -5, …) in gang te zetten. Het aantal nieuwe hoogspanningsljnen kan dan beperkt blijven. Financiering vooral vanuit de Green Deal van Timmermans. Hier kan Nederland een verschil maken. Snel zijn, want in Hamburg gaan ze ook die kant op. En Duitsland heeft al de Tesla-fabriek gekregen

Wiebe Goossen|06.10.20|10:15

Een flinke stap vooruit lijkt mogelijk met deze waterstoftechnologie. Een uitkomst voor waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden. Ben alleen wel benieuwd wat er gebeurt mocht het tot een aanrijding met een ander voertuig komen….

Joop Ummels|06.10.20|11:07

Goed nieuws, hopelijk wordt zo het kip – ei verhaal doorbroken en volgen er meer initiatieven binnen het OV gebeuren, OV bussen op waterstof zouden ook gebruik kunnen maken van de tankinstallaties v.d. treinen. ( idem auto’s van b.v. overheidsdiensten )

Is al iets meer bekend over het aantal treinstellen die men denkt te gaan bestellen ?

Joop Ummels|07.10.20|08:21

Update/aanvulling.

Het aantal treinstellen voor de eerste batch bedraagt 4 stuks.

Tegen 2035 dienen alle dieseltreinen vervangen te zijn door Waterstoftreinen.

Pat Rick|09.10.20|15:55

@Joop: dank voor de aanvulling. Nederland moet gewoon de leiding nemen in de waterstofeconomie. De technologie bestaat al, maar NL kan veel geld verdienen met de industrialisatie van Groene Waterstof. En profiteren van de Green Deal van Timmermans. Laat dit een nieuw verdienmodel zijn voor NL, naast watermanagement!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.